Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Taavitsainen: Ihminen tippuu kuin mustaan aukkoon

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen normien purkamisesta, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista.

-En ole vielä huomannut aikomusta sellaisen byrokratian karsimisen, joka johtaa ihmisten arjen helpottumiseen, oikea-aikaisten palvelujen saamiseen, oikeudenmukaisten päätösten saamiseen ripeästi ja asioiden hoitumiseen sujuvasti. Tähän mennessä kansalaiset ovat saaneet kauhistuneina seurata hallituksen aikeita säädösten purkamiseksi, jotka on tehty suojelemaan heikoimpia ryhmiä, kuten vanhuksia ja vammaisia, sanoo Taavitsainen.

-Ihmisten arki ei parane pienentämällä vanhuspalveluiden henkilöstömitoitusta tai poistamalla yli 75-vuotiailta vammaisilta oikeus erityispalveluihin, lopettamalla vammaisten lasten oikeus kuntouttavaan päivähoitoon tai purkamalla esteettömyysmääräyksiä, sanoo Taavitsainen.

Taavitsaisen mukaan Suomessa pitää purkaa normeja, joiden vuoksi ihmisten arki hankaloituu. Byrokratian vuoksi ihminen voi tippua Kelan ja TE-toimiston väliseen kuiluun ja hän ei saa mistään rahaa. Oman lääkärin mukaan ihminen on sairas, Kelan lääkärin mukaan terve, eikä oikeutettu sairauspäivärahaan ja TE-toimiston mukaan sairas, eikä oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

-Vastaavia tilanteiden kuvauksia on tullut lukuisia esiin ihmisten kertoessa, kuinka viranomaisen mielestä työtön ei olekaan työtön, sairas ei olekaan sairas, opiskelija ei olekaan opiskelija, eläkkeelle kuuluva ei kuulukaan eläkkeelle, kuntoutuva ei tarvitsekaan kuntoutusta, Taavitsainen kertoo.

-Lait, asetukset ja niiden tulkinnat on oltava niin selkeät, ettei viranomaisten työ synnytä loukkuja, jonne ihminen tippuu kuin mustaan aukkoon, sanoo Taavitsainen.

-Toimeentulon lakkaaminen sairauden, työttömyyden tai opiskelujen aikana on vakava ongelma ja siihen on puututtava. Yhteiskuntamme perustuu siihen, että perustoimeentulo taataan jokaiselle, eikä ketään saa tiputtaa rahattomaksi vaille tukia ja ilman yhteiskunnan turvaverkkoja. Ihmisten pompottelu virkailijalta toiselle on huonon hallinnon merkki. Normien purkamisen punaisena lankana on oltava ihmisten arjen helpottaminen, Taavitsainen jatkaa.

-Normien purkaminen voitaisiin aloittaa siitä, että Kelan omien lääkäreiden käyttämisestä luovuttaisiin ja tukien myöntämisessä uskottaisiin ihmisen omaa lääkäriä, sanoo Taavitsainen.