Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Mitä olis Rooma ilman näitä ihania sypressipuita... tapaamisesta seuraavaan 24min taksi, 34min bussi vai 65min kävellen? Valitsin vaihtoehdon 4 - 100 min mutkitellen kävellen pieniä teitä :)miapetrakumpula

SDPshared image on Instagram

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero esittää rahoitusratkaisua kuntien homekorjauksiin. – Meillä on keinoja siihen, että lapsemme ja nuoremme saavat toimia terveellisissä ja turvallisissa päiväkodeissa ja kouluissa. Nyt vain tarvittaisiin toimia ja tekoja Sipilän hallitukselta, sanoi Paatero puoluevaltuuston kokouksessa. #puoluevaltuusto #sdp #homekoulut #hallitussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero esittää rahoitusratkaisua kuntien homekorjauksiin. – Meillä on keinoja siihen, että lapsemme ja nuoremme saavat toimia terveellisissä ja turvallisissa päiväkodeissa ja kouluissa. Nyt vain tarvittaisiin toimia ja tekoja Sipilän hallitukselta, sanoi Paatero puoluevaltuuston kokouksessa.Sosialidemokraatit SDP

Satu Taavitsainenshared image on Instagram

Liikennekaari tuli tänään päätökseensä. Jätimme vastalauseen valiokunnan mietintöön. Suomalainen nykyinen säännelty taksijärjestelmä on edullinen, luotettava, palveleva, laadukas ja saatavissa aina ja kaikkialla. Sitä ei saa alasajaa. Haluamme sen säilyvän ja sitä kehitettävän. Aika näyttää, millaiseen sekasortoon taksipalvelut ajautuvat hallituspuolueiden huonojen arvovalintojen myötä.satutaavitsaine

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Kun kätilöiden kritiikki käänsi Sipilän pään sunnuntailisien leikkauksesta, niin voisiko sairaanhoitajien mielipide kääntää pään sotesta?

Maria Tolppanenshared tweet on Twitter

Valtakunnansyyttäjä syytteeseen? Kansanedustajana en voi kommentoida riippumatonta tuomioistuinta. No tämä ei ole vielä tuomioistuimessa.

Taavitsainen: Ihminen tippuu kuin mustaan aukkoon

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen normien purkamisesta, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista.

-En ole vielä huomannut aikomusta sellaisen byrokratian karsimisen, joka johtaa ihmisten arjen helpottumiseen, oikea-aikaisten palvelujen saamiseen, oikeudenmukaisten päätösten saamiseen ripeästi ja asioiden hoitumiseen sujuvasti. Tähän mennessä kansalaiset ovat saaneet kauhistuneina seurata hallituksen aikeita säädösten purkamiseksi, jotka on tehty suojelemaan heikoimpia ryhmiä, kuten vanhuksia ja vammaisia, sanoo Taavitsainen.

-Ihmisten arki ei parane pienentämällä vanhuspalveluiden henkilöstömitoitusta tai poistamalla yli 75-vuotiailta vammaisilta oikeus erityispalveluihin, lopettamalla vammaisten lasten oikeus kuntouttavaan päivähoitoon tai purkamalla esteettömyysmääräyksiä, sanoo Taavitsainen.

Taavitsaisen mukaan Suomessa pitää purkaa normeja, joiden vuoksi ihmisten arki hankaloituu. Byrokratian vuoksi ihminen voi tippua Kelan ja TE-toimiston väliseen kuiluun ja hän ei saa mistään rahaa. Oman lääkärin mukaan ihminen on sairas, Kelan lääkärin mukaan terve, eikä oikeutettu sairauspäivärahaan ja TE-toimiston mukaan sairas, eikä oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

-Vastaavia tilanteiden kuvauksia on tullut lukuisia esiin ihmisten kertoessa, kuinka viranomaisen mielestä työtön ei olekaan työtön, sairas ei olekaan sairas, opiskelija ei olekaan opiskelija, eläkkeelle kuuluva ei kuulukaan eläkkeelle, kuntoutuva ei tarvitsekaan kuntoutusta, Taavitsainen kertoo.

-Lait, asetukset ja niiden tulkinnat on oltava niin selkeät, ettei viranomaisten työ synnytä loukkuja, jonne ihminen tippuu kuin mustaan aukkoon, sanoo Taavitsainen.

-Toimeentulon lakkaaminen sairauden, työttömyyden tai opiskelujen aikana on vakava ongelma ja siihen on puututtava. Yhteiskuntamme perustuu siihen, että perustoimeentulo taataan jokaiselle, eikä ketään saa tiputtaa rahattomaksi vaille tukia ja ilman yhteiskunnan turvaverkkoja. Ihmisten pompottelu virkailijalta toiselle on huonon hallinnon merkki. Normien purkamisen punaisena lankana on oltava ihmisten arjen helpottaminen, Taavitsainen jatkaa.

-Normien purkaminen voitaisiin aloittaa siitä, että Kelan omien lääkäreiden käyttämisestä luovuttaisiin ja tukien myöntämisessä uskottaisiin ihmisen omaa lääkäriä, sanoo Taavitsainen.