Kristiina Salonenshared image on Instagram

Viimeinen ryhmäkokous ennen äitiysvapaalle siirtymistä, ja yllättivät minut ihanilla kukilla ja lahjalla. Vaikka vatsa alkaa jo painaa ja vauva hakee huomiotani kylkiluihin potkien, niin haikeana tänään katsoin pöydän takaa työkavereita. Ikävä tulee niin näitä ihmisiä kuin tätä arkityötäkin. Kokeneemmat kuitenkin sanovat, että vauva-aika on ihan hetkessä ohi ja sitten taas ikävöikin jo sitä. ❤️kristiinasalonen

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Tämä tykkäämisen arvoinen lakialoite! Ilmari Nurminen: ”Hirvitti, kuinka paljon ruokaa heitetään suoraan roskiin. Silloin mietin, että jos mä joskus olen eduskunnassa, haluan tähän puuttua.” Oletko samaa mieltä? Jaa uutinen eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Lähisuhdeväkivalta on edelleen suuri ongelma Suomessa. Mm. turvakotipaikkojen riittävästä määrästä säätävä Istanbulin sopimus on saatettava kiireellisesti voimaan. Katso Työ- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatovin ajatukset aiheesta, tykkää ja jaa.Sosialidemokraatit SDP

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Hymyilevä mies ilahdutti meidät kaikki voittamalla Cannesin elokuvajuhlilla Un Certain Regard -kilpasarjan pääpalkinnon. Se on hieno suoritus suomalaisilta elokuvantekijöltä! Tänään saatiin onnitella heitä sivistysvaliokunnassa.nasimarazmyar

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Hymyilevä mies voitti viikonloppuna Cannesin elokuvajuhlilla Un Certain Regard -kilpasarjan pääpalkinnon. Tässä ihana Oona Airola joka esiintyy elokuvan pääroolissa 😊nasimarazmyar

Taavitsainen: Ihminen tippuu kuin mustaan aukkoon

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen normien purkamisesta, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista.

-En ole vielä huomannut aikomusta sellaisen byrokratian karsimisen, joka johtaa ihmisten arjen helpottumiseen, oikea-aikaisten palvelujen saamiseen, oikeudenmukaisten päätösten saamiseen ripeästi ja asioiden hoitumiseen sujuvasti. Tähän mennessä kansalaiset ovat saaneet kauhistuneina seurata hallituksen aikeita säädösten purkamiseksi, jotka on tehty suojelemaan heikoimpia ryhmiä, kuten vanhuksia ja vammaisia, sanoo Taavitsainen.

-Ihmisten arki ei parane pienentämällä vanhuspalveluiden henkilöstömitoitusta tai poistamalla yli 75-vuotiailta vammaisilta oikeus erityispalveluihin, lopettamalla vammaisten lasten oikeus kuntouttavaan päivähoitoon tai purkamalla esteettömyysmääräyksiä, sanoo Taavitsainen.

Taavitsaisen mukaan Suomessa pitää purkaa normeja, joiden vuoksi ihmisten arki hankaloituu. Byrokratian vuoksi ihminen voi tippua Kelan ja TE-toimiston väliseen kuiluun ja hän ei saa mistään rahaa. Oman lääkärin mukaan ihminen on sairas, Kelan lääkärin mukaan terve, eikä oikeutettu sairauspäivärahaan ja TE-toimiston mukaan sairas, eikä oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

-Vastaavia tilanteiden kuvauksia on tullut lukuisia esiin ihmisten kertoessa, kuinka viranomaisen mielestä työtön ei olekaan työtön, sairas ei olekaan sairas, opiskelija ei olekaan opiskelija, eläkkeelle kuuluva ei kuulukaan eläkkeelle, kuntoutuva ei tarvitsekaan kuntoutusta, Taavitsainen kertoo.

-Lait, asetukset ja niiden tulkinnat on oltava niin selkeät, ettei viranomaisten työ synnytä loukkuja, jonne ihminen tippuu kuin mustaan aukkoon, sanoo Taavitsainen.

-Toimeentulon lakkaaminen sairauden, työttömyyden tai opiskelujen aikana on vakava ongelma ja siihen on puututtava. Yhteiskuntamme perustuu siihen, että perustoimeentulo taataan jokaiselle, eikä ketään saa tiputtaa rahattomaksi vaille tukia ja ilman yhteiskunnan turvaverkkoja. Ihmisten pompottelu virkailijalta toiselle on huonon hallinnon merkki. Normien purkamisen punaisena lankana on oltava ihmisten arjen helpottaminen, Taavitsainen jatkaa.

-Normien purkaminen voitaisiin aloittaa siitä, että Kelan omien lääkäreiden käyttämisestä luovuttaisiin ja tukien myöntämisessä uskottaisiin ihmisen omaa lääkäriä, sanoo Taavitsainen.