Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Skinnari: Nuorten työllistymiseen uusia avauksia

Ville Skinnari

Kansanedustaja Ville Skinnari (sd.) toivoo hallitukselta uusia avauksia nuorisotyöttömyyden hoitoon ja kannustaa työministeri Lindströmiä tutustumaan Lahden hyviin kokemuksiin nuorten työurien vauhdittamisessa.

– Nuorisotyöttömyys jatkoi edelleen kasvuaan. Tänä vuonna työttömiä nuoria oli 400 enemmän, kuin edellisvuoden tammikuussa. Jokainen työtön nuori on liikaa.

Yritysten sitoutuminen on Skinnarin mielestä avainasemassa.

– Lahdessa nuorisotyöttömyyteen pyritään puuttumaan Matkalla duuniin -hankkeen avulla. Hankkeessa on onnistuttu samaan nuoret ja yritykset kohtaamaan. Nuoret hyötyvät palvelusta työkokemuksen ja työelämä-valmennuksen kautta, kun taas yrittäjät saavat mahdollisuuden turvalliseen rekrytointiin ja motivoituneiden nuorten löytämiseen.

Skinnarin mukaan onnistuneita toimintamalleja tulisi monistaa tehokkaasti koko Suomeen.

– Lahden toimintamalli on osoittautunut toimivaksi ja olisi perusteltua ottaa vastaava malli käyttöön myös muualla Suomessa. Kannustan työministeri Jari Lindströmiä tutustumaan Lahden kokemuksiin ja toimimaan nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi koko maassa.

Nuorisotakuuta pitää kehittää

Nuorisotakuun toteutumisessa on vielä kehittämisen varaa. Nuoret ovat kohdanneet epäkohtia, joihin tulee puuttua. Nuoret on asetettu alueellisesti eriarvoiseen asemaan, kun eri paikkakuntien TE-toimistoissa on ollut toimintatapoihin liittyviä eroja. Yhtenäisiä ja selkeitä ohjeistuksia ja erityisesti tulkintoja kaivataan selkeyttämään tilannetta. Lisäksi työvoimatoimiston henkilökunnan osaamista tulee kehittää, jotta heillä on valmiudet tukea nuoria löytämään työtä.

– Edellinen hallitus varasi vuositasolla 60 miljoonaa euroa nuorisotakuun toteuttamiselle. Nyt hallitus taittoi rahoituksen 10 miljoonaan yhteensä kolmelle vuodelle, eli noin 3 miljoonaan euroon vuositasolla. Ilman riittävää rahoitusta nuorisotakuun tuoman edun toteutuminen on vaakalaudalla.