Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"On tärkeää, että jokaikinen meistä kertoo, että nyt on aika viheltää peli poikki. Asiaan täytyy puuttua niin eduskunnassa kuin jokaikisessä kunnassa, maakunnassa ja huomenna Helsingissä Kansalaistorilla ja Senaatintorilla", totetaa eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman. Tavataan huomenna kansalaistorilla!Sosialidemokraatit SDP

Skinnari: Nuorten työllistymiseen uusia avauksia

Ville Skinnari

Kansanedustaja Ville Skinnari (sd.) toivoo hallitukselta uusia avauksia nuorisotyöttömyyden hoitoon ja kannustaa työministeri Lindströmiä tutustumaan Lahden hyviin kokemuksiin nuorten työurien vauhdittamisessa.

– Nuorisotyöttömyys jatkoi edelleen kasvuaan. Tänä vuonna työttömiä nuoria oli 400 enemmän, kuin edellisvuoden tammikuussa. Jokainen työtön nuori on liikaa.

Yritysten sitoutuminen on Skinnarin mielestä avainasemassa.

– Lahdessa nuorisotyöttömyyteen pyritään puuttumaan Matkalla duuniin -hankkeen avulla. Hankkeessa on onnistuttu samaan nuoret ja yritykset kohtaamaan. Nuoret hyötyvät palvelusta työkokemuksen ja työelämä-valmennuksen kautta, kun taas yrittäjät saavat mahdollisuuden turvalliseen rekrytointiin ja motivoituneiden nuorten löytämiseen.

Skinnarin mukaan onnistuneita toimintamalleja tulisi monistaa tehokkaasti koko Suomeen.

– Lahden toimintamalli on osoittautunut toimivaksi ja olisi perusteltua ottaa vastaava malli käyttöön myös muualla Suomessa. Kannustan työministeri Jari Lindströmiä tutustumaan Lahden kokemuksiin ja toimimaan nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi koko maassa.

Nuorisotakuuta pitää kehittää

Nuorisotakuun toteutumisessa on vielä kehittämisen varaa. Nuoret ovat kohdanneet epäkohtia, joihin tulee puuttua. Nuoret on asetettu alueellisesti eriarvoiseen asemaan, kun eri paikkakuntien TE-toimistoissa on ollut toimintatapoihin liittyviä eroja. Yhtenäisiä ja selkeitä ohjeistuksia ja erityisesti tulkintoja kaivataan selkeyttämään tilannetta. Lisäksi työvoimatoimiston henkilökunnan osaamista tulee kehittää, jotta heillä on valmiudet tukea nuoria löytämään työtä.

– Edellinen hallitus varasi vuositasolla 60 miljoonaa euroa nuorisotakuun toteuttamiselle. Nyt hallitus taittoi rahoituksen 10 miljoonaan yhteensä kolmelle vuodelle, eli noin 3 miljoonaan euroon vuositasolla. Ilman riittävää rahoitusta nuorisotakuun tuoman edun toteutuminen on vaakalaudalla.