Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Skinnari: Nuorten työllistymiseen uusia avauksia

Ville Skinnari

Kansanedustaja Ville Skinnari (sd.) toivoo hallitukselta uusia avauksia nuorisotyöttömyyden hoitoon ja kannustaa työministeri Lindströmiä tutustumaan Lahden hyviin kokemuksiin nuorten työurien vauhdittamisessa.

– Nuorisotyöttömyys jatkoi edelleen kasvuaan. Tänä vuonna työttömiä nuoria oli 400 enemmän, kuin edellisvuoden tammikuussa. Jokainen työtön nuori on liikaa.

Yritysten sitoutuminen on Skinnarin mielestä avainasemassa.

– Lahdessa nuorisotyöttömyyteen pyritään puuttumaan Matkalla duuniin -hankkeen avulla. Hankkeessa on onnistuttu samaan nuoret ja yritykset kohtaamaan. Nuoret hyötyvät palvelusta työkokemuksen ja työelämä-valmennuksen kautta, kun taas yrittäjät saavat mahdollisuuden turvalliseen rekrytointiin ja motivoituneiden nuorten löytämiseen.

Skinnarin mukaan onnistuneita toimintamalleja tulisi monistaa tehokkaasti koko Suomeen.

– Lahden toimintamalli on osoittautunut toimivaksi ja olisi perusteltua ottaa vastaava malli käyttöön myös muualla Suomessa. Kannustan työministeri Jari Lindströmiä tutustumaan Lahden kokemuksiin ja toimimaan nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi koko maassa.

Nuorisotakuuta pitää kehittää

Nuorisotakuun toteutumisessa on vielä kehittämisen varaa. Nuoret ovat kohdanneet epäkohtia, joihin tulee puuttua. Nuoret on asetettu alueellisesti eriarvoiseen asemaan, kun eri paikkakuntien TE-toimistoissa on ollut toimintatapoihin liittyviä eroja. Yhtenäisiä ja selkeitä ohjeistuksia ja erityisesti tulkintoja kaivataan selkeyttämään tilannetta. Lisäksi työvoimatoimiston henkilökunnan osaamista tulee kehittää, jotta heillä on valmiudet tukea nuoria löytämään työtä.

– Edellinen hallitus varasi vuositasolla 60 miljoonaa euroa nuorisotakuun toteuttamiselle. Nyt hallitus taittoi rahoituksen 10 miljoonaan yhteensä kolmelle vuodelle, eli noin 3 miljoonaan euroon vuositasolla. Ilman riittävää rahoitusta nuorisotakuun tuoman edun toteutuminen on vaakalaudalla.