SDP:n nuorisotakuu 2.0

Ohjelmatyö 11:59

Nuorisoa

SDP julkaisi 26.1. uuden nuorisotakuumallinsa, Nuorisotakuu 2.0.

Malli vie eteenpäin vuonna 2013 käyttöönotettua valtakunnallista nuorisotakuuta. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi SDP on osana nuorisotakuunsa tavoitteita lähettänyt valtioneuvostolle ja pääministeri Juha Sipilälle konkreettisen esityksen Kesäduuni -kampanjan aloittamiseksi yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa, jotta juhlavuonna voitaisiin taata mahdollisimman monelle Suomen nuorelle mahdollisuus tutustua työelämään ja kartuttaa itselleen työelämäkokemusta.

Esitys sisältää 12 toimenpide-ehdotusta, jotka jakaantuvat valtion, elinkeinoelämän sekä kunta- ja paikallistason toimenpiteisiin.

SDP:n uuden nuorisotakuun tavoitteena on tiivistää nuorille tarjottavaa tukiverkkoa niin, että jatkossa yksikään nuori ei jäisi vaille toisen asteen koulutuspaikkaa, jatko-opiskelupaikkaa tai työtä. Hallituksen suunnitelmat ja budjettileikkaukset supistavat nuorisotakuun palvelutarjontaa, mikä uhkaa hankaloittaa nuorten opintoihin ja työelämään pääsyä sekä tulevaisuuden suunnittelua.

SDP:n tavoitteena on turvata nuorisotakuun rahoitus ja kehittää sitä niin, että se kattaa koko lapsuuden ja nuoruuden. Uutena elementtinä nykyiseen ohjelmaan haluamme, että nuorta tuetaan elämän taitekohdissa, kuten siirryttäessä perusasteelle tai vaikka korkeakoulusta työelämään. SDP:n nuorisotakuumallissa kokonaisvastuu nuorten elämänvaiheiden turvasta ja takuun toteutumisesta on kunnilla.

Tutustu ohjelmaan: