Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tervetuloa seminaariin! Huomenna eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfossa puhutaan nollatuntisopimuksista. Olet tervetullut paikalle. Tilaisuus lähetetään suorana facebookissa. Eroon nollatuntisopimuksista – Uusi-Seelanti näyttää suuntaa Eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfo 29.9.2016 klo 18.00-20.00 OHJELMA: Tilaisuuden avaus Kansanedustaja, Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov, Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä Uusi-Seelanti kielsi ensimmäisenä nollatuntisopimukset keväällä 2016 -Kuinka se tehtiin, mitä muuttui? Apulaispääsihteeri Tom Buckley, Ammattiliitto Unite, Uusi-Seelanti Nollatuntisopimukset Suomen työmarkkinoilla -Vaikutukset ihmiseen ja yhteisöön Tutkija (post doc) Mikko Jakonen, Jyväskylän yliopisto, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, yhteiskuntapolitiikan ja filosofian laitos Nuorisoloukku – nollatuntisopimukset nuorten työurien loistava lähtölaukausko? Edunvalvonta koordinaattori Hanna Sauli, Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Nollatuntisopimukset käytännön SOTE-työssä Lähihoitaja-kotiavustaja Nina Kokkinen, Med Group Oy Pelon kautta – miksi nollatuntisopimuksilla työskentelevät hiljenevät? Yhteiskuntasuhteiden päällikkö Hanna Kuntsi, Palvelualojen ammattiliitto PAM OVD – mitä nyt? Kansalaisaloitteen vireillepanija Mika Kolehmainen, Operaatio Vakiduuni Kommenttipuheenvuorot Kansanedustajat, Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenet Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen, Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä Keskustelu Päätös Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

#ps asenne on että kunnille annetaan "vapauksia" kun viedään rajoitukset hlö mitoituksista, ryhmäkoosta, vaikka se on myös leikkaus rahoista

Timo Harakkashared tweet on Twitter

Ollapa vielä toimittaja! Otsikoisin eduskunnasta: PERUSSUOMALAISET HUOLISSAAN APTEEKKAREIDEN TOIMEENTULOSTA. Ja lääkärien. Ja asianajajien.

SDP:n liikennevaliokunnan ryhmä pöyristynyt VR:n irtisanomisista

Pinssi rintaan

VR ilmoitti tänään irtisanovansa 214 konduktööriä ja ratapihatyöntekijää ja lomauttavansa 540 veturinkuljettajaa. VR aikoo säästää 50 miljoonaa euroa matkustajaliikenteestä.

-Työntekijöiden ja heidän perheidensä elämä laitetaan sekaisin. Valtionyhtiön on oltava esimerkillinen työnantaja. Tämä ei ole reilua. Näinkö lippujen hinnanalennukset rahoitetaan? Kysyvät SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet Katja Taimela, Suna Kymäläinen, Satu Taavitsainen sekä varajäsenet Krista Kiuru ja Harry Wallin.

VR on kaukoliikenteen kilpailutilanteessa muuttanut hinnoitteluaan ja leikannut palveluitaan karsimalla asemaverkostoaan ja siirtämällä lipunmyyntiä verkkoon ja R-kioskeille. Kaikkien matkustajien palaute uudistuksesta ei ole ollut positiivista, vaikka lippujen hinnat keskimääräisesti ovatkin laskeneet.

Valtion toimet säästöjen ja junaliikenteen kiirehdityn avaamisen myötä vähentävät raideliikennettä Suomessa merkittävästi. Mitään takeita siitä millä aikataululla ja minne uusia markkinaehtoisia kilpailijoita syntyy ei ole tiedossa. Valiokunnan sd-jäsenet pitävät hallituksen hätiköityjä toimia maakuntien elinvoimaa heikentävinä ja johtavan junaliikenteen palvelutason pysyvään laskuun sekä keskittymiseen vilkkaimmille rataosuuksille. Erityisesti maakunnille tärkeitä junayhteyksiä on lopetettu.

SDP esitti omassa varjobudjetissaan junaliikenteen heikennysten perumista. Hyvin toimiva julkinen liikenne on Suomelle elintärkeä. Herää kysymys, onko omistajaohjauksesta vastaavalla pääministeri Juha Sipilällä tarkoituksena myydä VR kokonaan?