Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

SDP:n kansanedustajat: Tullin siirto sisäministeriöön epäilyttää

SDP:n hallintovaliokunnassa istuvat kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen suhtautuvat varauksellisesti Tullin siirtämiseen valtiovarainministeriöstä sisäministeriöön. Tullin ministeriösiirtoa esitetään alustavien tietojen mukaan tulevassa sisäisen turvallisuuden selonteossa.

– Rikostorjunta, tullivalvonta ja tarkastukset ovat vain osa Tullin tehtäviä. Tulli kantaa yli neljänneksen valtion verotuloista. Tämä kuten myös Tullin tehtävä ulkomaankaupan mahdollistajana ankkuroi Tullin tältä osin vahvasti valtiovarainministeriön ydintehtävään, Sirpa Paatero huomauttaa.

Tullin rikostorjunta on kiinteästi Tullin prosesseissa mukana ja Tullin vahvuudet perustuvat tämän koko prosessin tuntemukseen. Tämä osaaminen on viritetty niin, että se häiritsee tavaroiden ja ihmisten normaalia liikkumista mahdollisimman vähän.

– Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on tuore esimerkki siitä, että erityisosaaminen on helppo hävittää nopeasti. Tulli on mm. harmaan talouden torjunnan kannalta hyvin keskeinen viranomainen. Tullin merkittävää erityisosaamista ja asiantuntemusta talousrikollisuuden torjunnassa meillä ei ole varaa menettää, Mika Kari painottaa.

Tulli on esitutkintaviranomaisena ns. erityisviranomainen, joka on erikoistunut ja keskittynyt ulkomaanliikenteessä tapahtuvien rikosten ja Tullin vastuulla olevaan verotukseen kohdistuvien rikosten estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen.

– Pahimmillaan siirto tarkoittaisi Tullin pilkkomista. Täytyy muistaa, että sisäministeriössä on jo olemassa rikostorjuntaviranomainen ja rajoilla valvontaa tekevä viranomainen. Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen jo nyt hyvin toimivaa yhteistyötä on mahdollista kehittää nykyiseltäkin pohjalta, Joona Räsänen toteaa.

177 WCO maasta vain kahdessa Tullit ovat sisäministeriön ohjauksessa. Maat ovat Bahrain ja Oman.

– Näissä maissa ei ole ulkomaankauppaa liittyvää fiskaalisuutta, joten toimijat valvovat ulkomaan kauppaa ainoastaan turvallisuusmielessä. Onko tämä aidosti se suunta, johon Suomea halutaan viedä, kansanedustajat kysyvät.