Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Epävakaassa ja rauhattomassa maailmassa ihmisoikeuksien ja ihmisten tasa-arvon parantaminen on kestävää turvallisuuspolitiikkaa. Naisten aseman parantaminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen ovat tämän työn keskiössä. Näitä arvoja Suomen pitää yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa edistää ja Sipilän hallituksen pitäisi olla asiassa aktiivinen." - Antti Rinne

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

...tyyli salissa jatkuu: teistä kukaan ei tehnyt varmaan päivääkään työtä, saati luonut. (meppejä S&D ryhmässä työläis-ja yritt taustalla)

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Älkää menkö halpaan, tyyliin, jonka Farage jalostanut. Miljonääri vastustamassa "eliittiä", demokr.=poliitikkoviha ei hyvää lupaa. Nyt edell

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Euroopan parlamentti kokoontuu tänään tiistaina ylimääräiseen täysistuntoon käsittelemään Britannian EU-kansanäänestyksen tulosta. Tässä SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin tuoreet kommentit.Sosialidemokraatit SDP

SDP:n kansanedustajat: Tullin siirto sisäministeriöön epäilyttää

telakka

SDP:n hallintovaliokunnassa istuvat kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen suhtautuvat varauksellisesti Tullin siirtämiseen valtiovarainministeriöstä sisäministeriöön. Tullin ministeriösiirtoa esitetään alustavien tietojen mukaan tulevassa sisäisen turvallisuuden selonteossa.

– Rikostorjunta, tullivalvonta ja tarkastukset ovat vain osa Tullin tehtäviä. Tulli kantaa yli neljänneksen valtion verotuloista. Tämä kuten myös Tullin tehtävä ulkomaankaupan mahdollistajana ankkuroi Tullin tältä osin vahvasti valtiovarainministeriön ydintehtävään, Sirpa Paatero huomauttaa.

Tullin rikostorjunta on kiinteästi Tullin prosesseissa mukana ja Tullin vahvuudet perustuvat tämän koko prosessin tuntemukseen. Tämä osaaminen on viritetty niin, että se häiritsee tavaroiden ja ihmisten normaalia liikkumista mahdollisimman vähän.

– Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on tuore esimerkki siitä, että erityisosaaminen on helppo hävittää nopeasti. Tulli on mm. harmaan talouden torjunnan kannalta hyvin keskeinen viranomainen. Tullin merkittävää erityisosaamista ja asiantuntemusta talousrikollisuuden torjunnassa meillä ei ole varaa menettää, Mika Kari painottaa.

Tulli on esitutkintaviranomaisena ns. erityisviranomainen, joka on erikoistunut ja keskittynyt ulkomaanliikenteessä tapahtuvien rikosten ja Tullin vastuulla olevaan verotukseen kohdistuvien rikosten estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen.

– Pahimmillaan siirto tarkoittaisi Tullin pilkkomista. Täytyy muistaa, että sisäministeriössä on jo olemassa rikostorjuntaviranomainen ja rajoilla valvontaa tekevä viranomainen. Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen jo nyt hyvin toimivaa yhteistyötä on mahdollista kehittää nykyiseltäkin pohjalta, Joona Räsänen toteaa.

177 WCO maasta vain kahdessa Tullit ovat sisäministeriön ohjauksessa. Maat ovat Bahrain ja Oman.

– Näissä maissa ei ole ulkomaankauppaa liittyvää fiskaalisuutta, joten toimijat valvovat ulkomaan kauppaa ainoastaan turvallisuusmielessä. Onko tämä aidosti se suunta, johon Suomea halutaan viedä, kansanedustajat kysyvät.