Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Juuri silloin kun maailmassa tarvittaisiin avoimuutta ja yhteistyötä, yksi maailman mahtien päämiehistä päättää käpertyä sisäänpäin. 😞

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Pehmustetussa huoneessa taloustieteilijän kanssa. Mika Maliranta haastatteli työmarkkinoista, ay-liikkeestä, hyvinvointivaltiosta ja talouspolitiikasta. Etlan podcast tulee perjantaina 27.1. ulos. Oli erittäin inspiroiva keskustelu 👍tyttitup

Ilkka Kantolashared tweet on Twitter

Homma meni vikaan siinä kun valtion infraa ei laitettu osaksi valtion tasetta. Puhutaan korjausvelasta kun poistot on jätetty tekemättä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP tyrmää Bernerin malli. "Tämä on ideologista pakkoyhtiöittämistä, jolla halutaan muuttaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteita, alasajaa julkista sektoria" - SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nuorten kotkien uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar toivoo puheenjohtajuutensa vaikuttavan positiivisesti siten, että myös pakolais- ja maahanmuuttajaperheet löytäisivät tiensä Nuorten kotkien toimintaan.Sosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Ekat kouluvierailut ja loistavia kysymyksiä: tuleeko pettymys kun häviää äänestyksessä, miksi eläminen maksaa, suosittelenko työtä muille ym

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Yhtiön perustaminen ja sitä kautta liikenteen avaaminen markkinoille ei ole mikään taikatemppu, millä loihditaan liikenteeseen lisää rahaa. On käsittämätöntä uskotella, että samalla kun väyliin laitettaisiin lisää rahaa, kenenkään maksut eivät siitä huolimatta kasvaisi. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.Sosialidemokraatit SDP

SDP:n kansanedustajat: Tullin siirto sisäministeriöön epäilyttää

telakka

SDP:n hallintovaliokunnassa istuvat kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen suhtautuvat varauksellisesti Tullin siirtämiseen valtiovarainministeriöstä sisäministeriöön. Tullin ministeriösiirtoa esitetään alustavien tietojen mukaan tulevassa sisäisen turvallisuuden selonteossa.

– Rikostorjunta, tullivalvonta ja tarkastukset ovat vain osa Tullin tehtäviä. Tulli kantaa yli neljänneksen valtion verotuloista. Tämä kuten myös Tullin tehtävä ulkomaankaupan mahdollistajana ankkuroi Tullin tältä osin vahvasti valtiovarainministeriön ydintehtävään, Sirpa Paatero huomauttaa.

Tullin rikostorjunta on kiinteästi Tullin prosesseissa mukana ja Tullin vahvuudet perustuvat tämän koko prosessin tuntemukseen. Tämä osaaminen on viritetty niin, että se häiritsee tavaroiden ja ihmisten normaalia liikkumista mahdollisimman vähän.

– Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on tuore esimerkki siitä, että erityisosaaminen on helppo hävittää nopeasti. Tulli on mm. harmaan talouden torjunnan kannalta hyvin keskeinen viranomainen. Tullin merkittävää erityisosaamista ja asiantuntemusta talousrikollisuuden torjunnassa meillä ei ole varaa menettää, Mika Kari painottaa.

Tulli on esitutkintaviranomaisena ns. erityisviranomainen, joka on erikoistunut ja keskittynyt ulkomaanliikenteessä tapahtuvien rikosten ja Tullin vastuulla olevaan verotukseen kohdistuvien rikosten estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen.

– Pahimmillaan siirto tarkoittaisi Tullin pilkkomista. Täytyy muistaa, että sisäministeriössä on jo olemassa rikostorjuntaviranomainen ja rajoilla valvontaa tekevä viranomainen. Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen jo nyt hyvin toimivaa yhteistyötä on mahdollista kehittää nykyiseltäkin pohjalta, Joona Räsänen toteaa.

177 WCO maasta vain kahdessa Tullit ovat sisäministeriön ohjauksessa. Maat ovat Bahrain ja Oman.

– Näissä maissa ei ole ulkomaankauppaa liittyvää fiskaalisuutta, joten toimijat valvovat ulkomaan kauppaa ainoastaan turvallisuusmielessä. Onko tämä aidosti se suunta, johon Suomea halutaan viedä, kansanedustajat kysyvät.