Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

SDP:n kansanedustajat: Tullin siirto sisäministeriöön epäilyttää

telakka

SDP:n hallintovaliokunnassa istuvat kansanedustajat Sirpa Paatero, Mika Kari ja Joona Räsänen suhtautuvat varauksellisesti Tullin siirtämiseen valtiovarainministeriöstä sisäministeriöön. Tullin ministeriösiirtoa esitetään alustavien tietojen mukaan tulevassa sisäisen turvallisuuden selonteossa.

– Rikostorjunta, tullivalvonta ja tarkastukset ovat vain osa Tullin tehtäviä. Tulli kantaa yli neljänneksen valtion verotuloista. Tämä kuten myös Tullin tehtävä ulkomaankaupan mahdollistajana ankkuroi Tullin tältä osin vahvasti valtiovarainministeriön ydintehtävään, Sirpa Paatero huomauttaa.

Tullin rikostorjunta on kiinteästi Tullin prosesseissa mukana ja Tullin vahvuudet perustuvat tämän koko prosessin tuntemukseen. Tämä osaaminen on viritetty niin, että se häiritsee tavaroiden ja ihmisten normaalia liikkumista mahdollisimman vähän.

– Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on tuore esimerkki siitä, että erityisosaaminen on helppo hävittää nopeasti. Tulli on mm. harmaan talouden torjunnan kannalta hyvin keskeinen viranomainen. Tullin merkittävää erityisosaamista ja asiantuntemusta talousrikollisuuden torjunnassa meillä ei ole varaa menettää, Mika Kari painottaa.

Tulli on esitutkintaviranomaisena ns. erityisviranomainen, joka on erikoistunut ja keskittynyt ulkomaanliikenteessä tapahtuvien rikosten ja Tullin vastuulla olevaan verotukseen kohdistuvien rikosten estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen.

– Pahimmillaan siirto tarkoittaisi Tullin pilkkomista. Täytyy muistaa, että sisäministeriössä on jo olemassa rikostorjuntaviranomainen ja rajoilla valvontaa tekevä viranomainen. Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen jo nyt hyvin toimivaa yhteistyötä on mahdollista kehittää nykyiseltäkin pohjalta, Joona Räsänen toteaa.

177 WCO maasta vain kahdessa Tullit ovat sisäministeriön ohjauksessa. Maat ovat Bahrain ja Oman.

– Näissä maissa ei ole ulkomaankauppaa liittyvää fiskaalisuutta, joten toimijat valvovat ulkomaan kauppaa ainoastaan turvallisuusmielessä. Onko tämä aidosti se suunta, johon Suomea halutaan viedä, kansanedustajat kysyvät.