Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Salonen vaatii eduskuntakeskustelua vanhustenhoidon tilasta

Kristiina Salonen

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) haluaa, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun vanhustenhoidon nykytilasta ja tulevaisuudesta Suomessa. Salonen jätti asiaa koskevan keskustelualoitteen eduskunnan puhemiehistölle perjantaina 11.3.

– Julkisuudessa on jälleen herätty keskustelemaan maamme vanhustenhoidon tilasta mm. pääkaupunkiseudulla tapahtuneiden vanhusten kotipalokuolemien tai Turussa ilmi tulleiden vanhuspsykiatrian osastolla tapahtuneiden laiminlyöntien ja pahoinpitelyjen vuoksi. Tapaukset eivät kerro koko totuutta vanhustenhoidon ja vanhuspalvelujen tilasta, mutta ne ovat kuitenkin vahva signaali myös päättäjille siitä, että vanhuspalvelut ovat Suomessa yksi väestömme hyvinvoinnin onnistumisen keskeisistä kysymyksistä. Suomessa jokaiselle ikäihmiselle on turvattava inhimillinen vanhuus, painottaa Salonen.

Salosen mukaan vanhuspalveluiden nykytila ja tulevaisuus on yksi aikamme suurimmista ratkaisua odottavista sosiaalipoliittisista kysymyksistä.

– Väestön ikääntymisen vuoksi apua tarvitsevan vanhusväestön määrä lisääntyy ja eliniän pidetessä raskaan laitoshoidon tarve elämänkaaren lopussa kasvaa. Nyt moni ikäihminen ja omainen on hädissään, kun kotona ei enää pärjätä, muttei käytännössä tunnu olevan muita vaihtoehtojakaan hoivalle. Se ei riitä, että vanhusta autetaan aamulla pesuissa ja pukeutumisessa, päivällä tuodaan ruoka pöydälle ja illalla laitetaan sänkyyn nukkumaan, jos muun ajan on asunnossaan yksin turvattomana ja kokonaisvaltaisen hoivan tarpeessa. Kotihoito ei voi olla ihmisten säilömistä asuntoihin. Sitä ei halua vanhus, hänen läheisensä eikä alan ammattilaisetkaan. Siksi meidän on puhuttava siitä, mitä kotona neljän seinän sisällä tapahtuu tietääksemme onko vanhuksen hyvä olla kotona.

Salonen harmittelee, että erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksia on tehty viime vuosina niin kiinteästi, että keskustelu palvelujen laadusta ja sisällöstä on jäänyt eduskunnassa paitsioon.

– Vanhuspalvelulaki on nyt ollut voimassa kaksi ja puoli vuotta, mutta sitä on toteutettu kunnissa hyvin kirjavasti. Esimerkiksi tehostettua palveluasumista on monessa kunnassa tarpeeseen nähden aivan liian vähän. Laskemme päättäjinä tässä ajassa myös paljon taloudellisista syistä omais- ja perhehoidon varaan, puhumatta kuitenkaan tarkalleen niiden sisällöstä ja onnistumista edellyttävistä asioista. Olemme poliittisina päättäjinä tehneet tätä vanhuspalveluiden laitoshoidon purkamista ja kotihoitoon siirtymistä sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmänmuutosta niin kiinteästi, että keskusteluille vanhustenhuollon sisällöstä, laadusta, osaamisesta ja niiden kehittämisestä ei ole ollut laajamittaisesti sijaa, eteenkään eduskunnan istuntosalissa.