Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tulevaisuuden Suomi tarvitsee jokaisen uuden ammattilaisen! Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat jättämässä Suomen vaille suurta ja tarpeellista ammattilaisten joukkoa. Amikset, teitä tarvitaan! #amisliikkessäSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä!Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä! #koulutusleikkaukset #politiikka #dematinuoret #hallitus #koulutus #tulevaisuus #nuoret #eimitäänjärkeä #perukaaleikkauksetdemarinuoret

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Imatran ajot 30 v jälkeen. Huimaa vauhtia ja upeata meininkiä varsin mukavissa maisemissa. Ensimmäinen kokemus katsoa maantie rata-ajoa.sirpa.paatero

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Loistavaa Lindström kannattaa Lex Taipaletta. Hänen kannattaa aloittaa lobbaus PS ryhmästä. PS ministeri tyrmäsi asian kirj.kysymyksessä.

Salonen vaatii eduskuntakeskustelua vanhustenhoidon tilasta

Kristiina Salonen

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) haluaa, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun vanhustenhoidon nykytilasta ja tulevaisuudesta Suomessa. Salonen jätti asiaa koskevan keskustelualoitteen eduskunnan puhemiehistölle perjantaina 11.3.

– Julkisuudessa on jälleen herätty keskustelemaan maamme vanhustenhoidon tilasta mm. pääkaupunkiseudulla tapahtuneiden vanhusten kotipalokuolemien tai Turussa ilmi tulleiden vanhuspsykiatrian osastolla tapahtuneiden laiminlyöntien ja pahoinpitelyjen vuoksi. Tapaukset eivät kerro koko totuutta vanhustenhoidon ja vanhuspalvelujen tilasta, mutta ne ovat kuitenkin vahva signaali myös päättäjille siitä, että vanhuspalvelut ovat Suomessa yksi väestömme hyvinvoinnin onnistumisen keskeisistä kysymyksistä. Suomessa jokaiselle ikäihmiselle on turvattava inhimillinen vanhuus, painottaa Salonen.

Salosen mukaan vanhuspalveluiden nykytila ja tulevaisuus on yksi aikamme suurimmista ratkaisua odottavista sosiaalipoliittisista kysymyksistä.

– Väestön ikääntymisen vuoksi apua tarvitsevan vanhusväestön määrä lisääntyy ja eliniän pidetessä raskaan laitoshoidon tarve elämänkaaren lopussa kasvaa. Nyt moni ikäihminen ja omainen on hädissään, kun kotona ei enää pärjätä, muttei käytännössä tunnu olevan muita vaihtoehtojakaan hoivalle. Se ei riitä, että vanhusta autetaan aamulla pesuissa ja pukeutumisessa, päivällä tuodaan ruoka pöydälle ja illalla laitetaan sänkyyn nukkumaan, jos muun ajan on asunnossaan yksin turvattomana ja kokonaisvaltaisen hoivan tarpeessa. Kotihoito ei voi olla ihmisten säilömistä asuntoihin. Sitä ei halua vanhus, hänen läheisensä eikä alan ammattilaisetkaan. Siksi meidän on puhuttava siitä, mitä kotona neljän seinän sisällä tapahtuu tietääksemme onko vanhuksen hyvä olla kotona.

Salonen harmittelee, että erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksia on tehty viime vuosina niin kiinteästi, että keskustelu palvelujen laadusta ja sisällöstä on jäänyt eduskunnassa paitsioon.

– Vanhuspalvelulaki on nyt ollut voimassa kaksi ja puoli vuotta, mutta sitä on toteutettu kunnissa hyvin kirjavasti. Esimerkiksi tehostettua palveluasumista on monessa kunnassa tarpeeseen nähden aivan liian vähän. Laskemme päättäjinä tässä ajassa myös paljon taloudellisista syistä omais- ja perhehoidon varaan, puhumatta kuitenkaan tarkalleen niiden sisällöstä ja onnistumista edellyttävistä asioista. Olemme poliittisina päättäjinä tehneet tätä vanhuspalveluiden laitoshoidon purkamista ja kotihoitoon siirtymistä sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmänmuutosta niin kiinteästi, että keskusteluille vanhustenhuollon sisällöstä, laadusta, osaamisesta ja niiden kehittämisestä ei ole ollut laajamittaisesti sijaa, eteenkään eduskunnan istuntosalissa.