Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Antti Lidtman on pettynyt, että hallitus tyrmäsi pääkaupunkiseudun yhteisen soten. Erityisesti kokoomus käänsi selkänsä koko alueelle ja sen yli miljoonalle asukkaalle. Aikaa on kulunut vuosi hallituksen turhaan vatulointiin, jonka tulos oli lopulta nolla. Koko sote-valmistelu on jumittanut koko tämän ajan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Vaikea taloustilanne ei ole syy tinkiä arvoista. Tästä muistuttaa myös Eero Heinäluoma, kun hallituksen leikkuriin on joutumassa myös veteraanien rintamalisä. Tämäkö on kiitos sotiemme veteraaneille ja vielä itsenäisyyden juhlavuonna 2017? Heinäluoma kehottaa hallitusta harkitsemaan asiaa vielä uudelleen.Sosialidemokraatit SDP

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Upea esimerkki meille nykypäivän poliitikoille ja naisille, nyt 1. kerran liputuspäivä. #demarit 150 v Miinan syntymästä ja 110 v yleisestä äänioikeudesta ja vaalikelpoisuudestasirpa.paatero

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään liputamme Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlavuoden ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Sillanpää oli Suomen ensimmäisiä naiskansanedustajia ja meidän ensimmäinen naisministerimme. Hän ajoi vahvasti naisten ja yhteiskunnan vähäosaisten aseman parantamista ja oli muun muassa perustamassa ensimmäisiä ensi- ja turvakoteja yksinhuoltajaäideille. #miinasillanpää #sillanpää #sivistys #tasaarvo #koulutus #yhteistyö #politiikka Miina on loistava esikuva meille kaikille - aktiivinen kansalaistoimija, koulutuksen, sivistyksen ja tasa-arvon puolestapuhuja. Hänen sitkeytensä ja tarmonsa inspiroi meitä edelleen. Liput liehumaan!demarinuoret

Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Hyvää Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen päivää!Miina rikkoi lasikattoja ja rakensi parempaa Suomea. Jatketaan yhdessä Miinan työtä!

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Hallituksen yrittäjävähennys ei pieni- ja keskituloista yrittäjää paljon lämmitä. Heitä vähennys ei hyödytä juuri mitään, vaan isoin potti valuu suurituloisten pussiin - apteekkarien, lääkärien ja juristien. Kaverikapitalismia räikeimmillään.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Ensi torstain lehdessä on taas luvassa sd-liikkeen arkea ja juhlaa kuvin esittelevä Instagram-kuvien näyteikkuna! Demokraatin toimituksen Johannes, Ilkka ja Simo haluavat nähdä iloisia kuvia eri puolilta Suomea – toreilta, työväentaloilta, yhteisestä tekemisestä – tunnuksella #demokraatti ! Näytä meille, mitä sinne teille kuuluu!demokraatti

Salonen vaatii eduskuntakeskustelua vanhustenhoidon tilasta

Kristiina Salonen

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) haluaa, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun vanhustenhoidon nykytilasta ja tulevaisuudesta Suomessa. Salonen jätti asiaa koskevan keskustelualoitteen eduskunnan puhemiehistölle perjantaina 11.3.

– Julkisuudessa on jälleen herätty keskustelemaan maamme vanhustenhoidon tilasta mm. pääkaupunkiseudulla tapahtuneiden vanhusten kotipalokuolemien tai Turussa ilmi tulleiden vanhuspsykiatrian osastolla tapahtuneiden laiminlyöntien ja pahoinpitelyjen vuoksi. Tapaukset eivät kerro koko totuutta vanhustenhoidon ja vanhuspalvelujen tilasta, mutta ne ovat kuitenkin vahva signaali myös päättäjille siitä, että vanhuspalvelut ovat Suomessa yksi väestömme hyvinvoinnin onnistumisen keskeisistä kysymyksistä. Suomessa jokaiselle ikäihmiselle on turvattava inhimillinen vanhuus, painottaa Salonen.

Salosen mukaan vanhuspalveluiden nykytila ja tulevaisuus on yksi aikamme suurimmista ratkaisua odottavista sosiaalipoliittisista kysymyksistä.

– Väestön ikääntymisen vuoksi apua tarvitsevan vanhusväestön määrä lisääntyy ja eliniän pidetessä raskaan laitoshoidon tarve elämänkaaren lopussa kasvaa. Nyt moni ikäihminen ja omainen on hädissään, kun kotona ei enää pärjätä, muttei käytännössä tunnu olevan muita vaihtoehtojakaan hoivalle. Se ei riitä, että vanhusta autetaan aamulla pesuissa ja pukeutumisessa, päivällä tuodaan ruoka pöydälle ja illalla laitetaan sänkyyn nukkumaan, jos muun ajan on asunnossaan yksin turvattomana ja kokonaisvaltaisen hoivan tarpeessa. Kotihoito ei voi olla ihmisten säilömistä asuntoihin. Sitä ei halua vanhus, hänen läheisensä eikä alan ammattilaisetkaan. Siksi meidän on puhuttava siitä, mitä kotona neljän seinän sisällä tapahtuu tietääksemme onko vanhuksen hyvä olla kotona.

Salonen harmittelee, että erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksia on tehty viime vuosina niin kiinteästi, että keskustelu palvelujen laadusta ja sisällöstä on jäänyt eduskunnassa paitsioon.

– Vanhuspalvelulaki on nyt ollut voimassa kaksi ja puoli vuotta, mutta sitä on toteutettu kunnissa hyvin kirjavasti. Esimerkiksi tehostettua palveluasumista on monessa kunnassa tarpeeseen nähden aivan liian vähän. Laskemme päättäjinä tässä ajassa myös paljon taloudellisista syistä omais- ja perhehoidon varaan, puhumatta kuitenkaan tarkalleen niiden sisällöstä ja onnistumista edellyttävistä asioista. Olemme poliittisina päättäjinä tehneet tätä vanhuspalveluiden laitoshoidon purkamista ja kotihoitoon siirtymistä sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmänmuutosta niin kiinteästi, että keskusteluille vanhustenhuollon sisällöstä, laadusta, osaamisesta ja niiden kehittämisestä ei ole ollut laajamittaisesti sijaa, eteenkään eduskunnan istuntosalissa.