SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Salonen: Ministeri Rehulalta kaivataan nyt selventävää puheenvuoroa

Kristiina Salonen

SDP:n eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kristiina Salonen pitää vakavina perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulaan kohdistuvia epäilyjä kuulijoiden harhaan johtamisesta Eduskunnan kyselytunnilla.

Rehulan kyselytunnilla esittämät väitteet siitä, että 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin olisi valmisteltu jo edellisen hallituksen toimesta, ovat herättäneet hämmennystä julkisuudessa. Asiasta jätettiin perjantaina kantelu oikeuskanslerille.

− Nyt ministeri Rehulalta kaivattaisiin asioita selventävä puheenvuoro. Ministerin kyselytunnilla esittämät väitteet ovat herättäneet paljon hämmennystä. Itsellenikin on jäänyt epäselväksi missä määrin ministeri väitti 75 vuoden ikärajan olevan peruja aikaisemman hallituksen ajalta, Salonen toteaa.

Salosen oma käsitys on, ettei 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin ollut edellisellä vaalikaudella valmisteilla siten, kuin ministerin kommenteista voisi ymmärtää. Salonen ei pidä hyväksyttävinä hallituksen vammaispalvelulain kokonaisuudistuksen yhteydessä kaavailemia leikkauksia, jotka johtaisivat henkilökohtaisen avun, kuljetuspalvelujen ja palveluasumisen muuttumiseen harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

Salonen ei usko, että ikärajan avulla saataisiin hallituksen toivomia säästöjä. Hän ihmettelee myös ministerin kyselytunnilla esittämiä näkemyksiä siitä, että kuljetuspalveluista syntyisi merkittäviä säästöjä asiakkaalle tehtävällä paremmalla henkilökohtaisella matkaräätälöinnillä.

− Ministeri totesi kyselytunnilla, että matkoja paremmin räätälöimällä saataisiin aikaan säästöjä. Minusta se tuntui kovin vanhakantaiselta käsitykseltä, sillä eihän nykyiselläänkään vammaiselle makseta 18 matkaa, vaan juuri sen verran matkoja, joita hän todellisuudessa käyttää. Kunnissa on käytössä niin sanottuja sote-kortteja takseihin, joiden mukaisesti laskut tulevat vain toteutuneista matkoista. Jos siis joku vammainen vanhus pärjää kymmenellä matkalla kuukaudessa vammastaan huolimatta, niin laskua ei synny 18 matkasta nykyisinkään, Salonen muistuttaa.

− Vaikka talouden tilanne on vaikea, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ei pitäisi joutua talouden taantuman maksajiksi. On lyhytnäköistä leikata heiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa muutenkin kaikkein heikoimmin. Kaiken lisäksi on kyseenalaista, saavutettaisiinko ikärajan asettamisella hallituksen toivomia säästöjä. Ainakaan itse en usko, että saavutettaisiin, Salonen kertoo.