Kristiina Salonenshared image on Instagram

Viimeinen ryhmäkokous ennen äitiysvapaalle siirtymistä, ja yllättivät minut ihanilla kukilla ja lahjalla. Vaikka vatsa alkaa jo painaa ja vauva hakee huomiotani kylkiluihin potkien, niin haikeana tänään katsoin pöydän takaa työkavereita. Ikävä tulee niin näitä ihmisiä kuin tätä arkityötäkin. Kokeneemmat kuitenkin sanovat, että vauva-aika on ihan hetkessä ohi ja sitten taas ikävöikin jo sitä. ❤️kristiinasalonen

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Tämä tykkäämisen arvoinen lakialoite! Ilmari Nurminen: ”Hirvitti, kuinka paljon ruokaa heitetään suoraan roskiin. Silloin mietin, että jos mä joskus olen eduskunnassa, haluan tähän puuttua.” Oletko samaa mieltä? Jaa uutinen eteenpäin!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Lähisuhdeväkivalta on edelleen suuri ongelma Suomessa. Mm. turvakotipaikkojen riittävästä määrästä säätävä Istanbulin sopimus on saatettava kiireellisesti voimaan. Katso Työ- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatovin ajatukset aiheesta, tykkää ja jaa.Sosialidemokraatit SDP

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Hymyilevä mies ilahdutti meidät kaikki voittamalla Cannesin elokuvajuhlilla Un Certain Regard -kilpasarjan pääpalkinnon. Se on hieno suoritus suomalaisilta elokuvantekijöltä! Tänään saatiin onnitella heitä sivistysvaliokunnassa.nasimarazmyar

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Hymyilevä mies voitti viikonloppuna Cannesin elokuvajuhlilla Un Certain Regard -kilpasarjan pääpalkinnon. Tässä ihana Oona Airola joka esiintyy elokuvan pääroolissa 😊nasimarazmyar

Salonen: Ministeri Rehulalta kaivataan nyt selventävää puheenvuoroa

Kristiina Salonen

SDP:n eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kristiina Salonen pitää vakavina perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulaan kohdistuvia epäilyjä kuulijoiden harhaan johtamisesta Eduskunnan kyselytunnilla.

Rehulan kyselytunnilla esittämät väitteet siitä, että 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin olisi valmisteltu jo edellisen hallituksen toimesta, ovat herättäneet hämmennystä julkisuudessa. Asiasta jätettiin perjantaina kantelu oikeuskanslerille.

− Nyt ministeri Rehulalta kaivattaisiin asioita selventävä puheenvuoro. Ministerin kyselytunnilla esittämät väitteet ovat herättäneet paljon hämmennystä. Itsellenikin on jäänyt epäselväksi missä määrin ministeri väitti 75 vuoden ikärajan olevan peruja aikaisemman hallituksen ajalta, Salonen toteaa.

Salosen oma käsitys on, ettei 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin ollut edellisellä vaalikaudella valmisteilla siten, kuin ministerin kommenteista voisi ymmärtää. Salonen ei pidä hyväksyttävinä hallituksen vammaispalvelulain kokonaisuudistuksen yhteydessä kaavailemia leikkauksia, jotka johtaisivat henkilökohtaisen avun, kuljetuspalvelujen ja palveluasumisen muuttumiseen harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

Salonen ei usko, että ikärajan avulla saataisiin hallituksen toivomia säästöjä. Hän ihmettelee myös ministerin kyselytunnilla esittämiä näkemyksiä siitä, että kuljetuspalveluista syntyisi merkittäviä säästöjä asiakkaalle tehtävällä paremmalla henkilökohtaisella matkaräätälöinnillä.

− Ministeri totesi kyselytunnilla, että matkoja paremmin räätälöimällä saataisiin aikaan säästöjä. Minusta se tuntui kovin vanhakantaiselta käsitykseltä, sillä eihän nykyiselläänkään vammaiselle makseta 18 matkaa, vaan juuri sen verran matkoja, joita hän todellisuudessa käyttää. Kunnissa on käytössä niin sanottuja sote-kortteja takseihin, joiden mukaisesti laskut tulevat vain toteutuneista matkoista. Jos siis joku vammainen vanhus pärjää kymmenellä matkalla kuukaudessa vammastaan huolimatta, niin laskua ei synny 18 matkasta nykyisinkään, Salonen muistuttaa.

− Vaikka talouden tilanne on vaikea, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ei pitäisi joutua talouden taantuman maksajiksi. On lyhytnäköistä leikata heiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa muutenkin kaikkein heikoimmin. Kaiken lisäksi on kyseenalaista, saavutettaisiinko ikärajan asettamisella hallituksen toivomia säästöjä. Ainakaan itse en usko, että saavutettaisiin, Salonen kertoo.