Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Salonen: Ministeri Rehulalta kaivataan nyt selventävää puheenvuoroa

Kristiina Salonen

SDP:n eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kristiina Salonen pitää vakavina perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulaan kohdistuvia epäilyjä kuulijoiden harhaan johtamisesta Eduskunnan kyselytunnilla.

Rehulan kyselytunnilla esittämät väitteet siitä, että 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin olisi valmisteltu jo edellisen hallituksen toimesta, ovat herättäneet hämmennystä julkisuudessa. Asiasta jätettiin perjantaina kantelu oikeuskanslerille.

− Nyt ministeri Rehulalta kaivattaisiin asioita selventävä puheenvuoro. Ministerin kyselytunnilla esittämät väitteet ovat herättäneet paljon hämmennystä. Itsellenikin on jäänyt epäselväksi missä määrin ministeri väitti 75 vuoden ikärajan olevan peruja aikaisemman hallituksen ajalta, Salonen toteaa.

Salosen oma käsitys on, ettei 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin ollut edellisellä vaalikaudella valmisteilla siten, kuin ministerin kommenteista voisi ymmärtää. Salonen ei pidä hyväksyttävinä hallituksen vammaispalvelulain kokonaisuudistuksen yhteydessä kaavailemia leikkauksia, jotka johtaisivat henkilökohtaisen avun, kuljetuspalvelujen ja palveluasumisen muuttumiseen harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

Salonen ei usko, että ikärajan avulla saataisiin hallituksen toivomia säästöjä. Hän ihmettelee myös ministerin kyselytunnilla esittämiä näkemyksiä siitä, että kuljetuspalveluista syntyisi merkittäviä säästöjä asiakkaalle tehtävällä paremmalla henkilökohtaisella matkaräätälöinnillä.

− Ministeri totesi kyselytunnilla, että matkoja paremmin räätälöimällä saataisiin aikaan säästöjä. Minusta se tuntui kovin vanhakantaiselta käsitykseltä, sillä eihän nykyiselläänkään vammaiselle makseta 18 matkaa, vaan juuri sen verran matkoja, joita hän todellisuudessa käyttää. Kunnissa on käytössä niin sanottuja sote-kortteja takseihin, joiden mukaisesti laskut tulevat vain toteutuneista matkoista. Jos siis joku vammainen vanhus pärjää kymmenellä matkalla kuukaudessa vammastaan huolimatta, niin laskua ei synny 18 matkasta nykyisinkään, Salonen muistuttaa.

− Vaikka talouden tilanne on vaikea, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ei pitäisi joutua talouden taantuman maksajiksi. On lyhytnäköistä leikata heiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa muutenkin kaikkein heikoimmin. Kaiken lisäksi on kyseenalaista, saavutettaisiinko ikärajan asettamisella hallituksen toivomia säästöjä. Ainakaan itse en usko, että saavutettaisiin, Salonen kertoo.