Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Salonen: Ministeri Rehulalta kaivataan nyt selventävää puheenvuoroa

Kristiina Salonen

SDP:n eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kristiina Salonen pitää vakavina perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulaan kohdistuvia epäilyjä kuulijoiden harhaan johtamisesta Eduskunnan kyselytunnilla.

Rehulan kyselytunnilla esittämät väitteet siitä, että 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin olisi valmisteltu jo edellisen hallituksen toimesta, ovat herättäneet hämmennystä julkisuudessa. Asiasta jätettiin perjantaina kantelu oikeuskanslerille.

− Nyt ministeri Rehulalta kaivattaisiin asioita selventävä puheenvuoro. Ministerin kyselytunnilla esittämät väitteet ovat herättäneet paljon hämmennystä. Itsellenikin on jäänyt epäselväksi missä määrin ministeri väitti 75 vuoden ikärajan olevan peruja aikaisemman hallituksen ajalta, Salonen toteaa.

Salosen oma käsitys on, ettei 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin ollut edellisellä vaalikaudella valmisteilla siten, kuin ministerin kommenteista voisi ymmärtää. Salonen ei pidä hyväksyttävinä hallituksen vammaispalvelulain kokonaisuudistuksen yhteydessä kaavailemia leikkauksia, jotka johtaisivat henkilökohtaisen avun, kuljetuspalvelujen ja palveluasumisen muuttumiseen harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

Salonen ei usko, että ikärajan avulla saataisiin hallituksen toivomia säästöjä. Hän ihmettelee myös ministerin kyselytunnilla esittämiä näkemyksiä siitä, että kuljetuspalveluista syntyisi merkittäviä säästöjä asiakkaalle tehtävällä paremmalla henkilökohtaisella matkaräätälöinnillä.

− Ministeri totesi kyselytunnilla, että matkoja paremmin räätälöimällä saataisiin aikaan säästöjä. Minusta se tuntui kovin vanhakantaiselta käsitykseltä, sillä eihän nykyiselläänkään vammaiselle makseta 18 matkaa, vaan juuri sen verran matkoja, joita hän todellisuudessa käyttää. Kunnissa on käytössä niin sanottuja sote-kortteja takseihin, joiden mukaisesti laskut tulevat vain toteutuneista matkoista. Jos siis joku vammainen vanhus pärjää kymmenellä matkalla kuukaudessa vammastaan huolimatta, niin laskua ei synny 18 matkasta nykyisinkään, Salonen muistuttaa.

− Vaikka talouden tilanne on vaikea, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ei pitäisi joutua talouden taantuman maksajiksi. On lyhytnäköistä leikata heiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa muutenkin kaikkein heikoimmin. Kaiken lisäksi on kyseenalaista, saavutettaisiinko ikärajan asettamisella hallituksen toivomia säästöjä. Ainakaan itse en usko, että saavutettaisiin, Salonen kertoo.