Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n puoluehallitus on päättänyt siirtää SDP:n ensi vuonna pidettävää puoluekokousta vuorokaudella eteenpäin, jotta puoluekokous ei sijoitu samalle päivälle eduskunnan valtiopäivien avajaisten kanssa. Siirron jälkeen SDP:n 45. puoluekokous järjestetään 3.-5.2.2017 Lahden messukeskuksessa.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tervetuloa seminaariin! Huomenna eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfossa puhutaan nollatuntisopimuksista. Olet tervetullut paikalle. Tilaisuus lähetetään suorana facebookissa. Eroon nollatuntisopimuksista – Uusi-Seelanti näyttää suuntaa Eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfo 29.9.2016 klo 18.00-20.00 OHJELMA: Tilaisuuden avaus Kansanedustaja, Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov, Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä Uusi-Seelanti kielsi ensimmäisenä nollatuntisopimukset keväällä 2016 -Kuinka se tehtiin, mitä muuttui? Apulaispääsihteeri Tom Buckley, Ammattiliitto Unite, Uusi-Seelanti Nollatuntisopimukset Suomen työmarkkinoilla -Vaikutukset ihmiseen ja yhteisöön Tutkija (post doc) Mikko Jakonen, Jyväskylän yliopisto, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, yhteiskuntapolitiikan ja filosofian laitos Nuorisoloukku – nollatuntisopimukset nuorten työurien loistava lähtölaukausko? Edunvalvonta koordinaattori Hanna Sauli, Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Nollatuntisopimukset käytännön SOTE-työssä Lähihoitaja-kotiavustaja Nina Kokkinen, Med Group Oy Pelon kautta – miksi nollatuntisopimuksilla työskentelevät hiljenevät? Yhteiskuntasuhteiden päällikkö Hanna Kuntsi, Palvelualojen ammattiliitto PAM OVD – mitä nyt? Kansalaisaloitteen vireillepanija Mika Kolehmainen, Operaatio Vakiduuni Kommenttipuheenvuorot Kansanedustajat, Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenet Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen, Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä Keskustelu Päätös Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

#ps asenne on että kunnille annetaan "vapauksia" kun viedään rajoitukset hlö mitoituksista, ryhmäkoosta, vaikka se on myös leikkaus rahoista

Timo Harakkashared tweet on Twitter

Ollapa vielä toimittaja! Otsikoisin eduskunnasta: PERUSSUOMALAISET HUOLISSAAN APTEEKKAREIDEN TOIMEENTULOSTA. Ja lääkärien. Ja asianajajien.

Salonen: Ministeri Rehulalta kaivataan nyt selventävää puheenvuoroa

Kristiina Salonen

SDP:n eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kristiina Salonen pitää vakavina perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulaan kohdistuvia epäilyjä kuulijoiden harhaan johtamisesta Eduskunnan kyselytunnilla.

Rehulan kyselytunnilla esittämät väitteet siitä, että 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin olisi valmisteltu jo edellisen hallituksen toimesta, ovat herättäneet hämmennystä julkisuudessa. Asiasta jätettiin perjantaina kantelu oikeuskanslerille.

− Nyt ministeri Rehulalta kaivattaisiin asioita selventävä puheenvuoro. Ministerin kyselytunnilla esittämät väitteet ovat herättäneet paljon hämmennystä. Itsellenikin on jäänyt epäselväksi missä määrin ministeri väitti 75 vuoden ikärajan olevan peruja aikaisemman hallituksen ajalta, Salonen toteaa.

Salosen oma käsitys on, ettei 75 vuoden ikärajan asettamista vammaispalveluihin ollut edellisellä vaalikaudella valmisteilla siten, kuin ministerin kommenteista voisi ymmärtää. Salonen ei pidä hyväksyttävinä hallituksen vammaispalvelulain kokonaisuudistuksen yhteydessä kaavailemia leikkauksia, jotka johtaisivat henkilökohtaisen avun, kuljetuspalvelujen ja palveluasumisen muuttumiseen harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

Salonen ei usko, että ikärajan avulla saataisiin hallituksen toivomia säästöjä. Hän ihmettelee myös ministerin kyselytunnilla esittämiä näkemyksiä siitä, että kuljetuspalveluista syntyisi merkittäviä säästöjä asiakkaalle tehtävällä paremmalla henkilökohtaisella matkaräätälöinnillä.

− Ministeri totesi kyselytunnilla, että matkoja paremmin räätälöimällä saataisiin aikaan säästöjä. Minusta se tuntui kovin vanhakantaiselta käsitykseltä, sillä eihän nykyiselläänkään vammaiselle makseta 18 matkaa, vaan juuri sen verran matkoja, joita hän todellisuudessa käyttää. Kunnissa on käytössä niin sanottuja sote-kortteja takseihin, joiden mukaisesti laskut tulevat vain toteutuneista matkoista. Jos siis joku vammainen vanhus pärjää kymmenellä matkalla kuukaudessa vammastaan huolimatta, niin laskua ei synny 18 matkasta nykyisinkään, Salonen muistuttaa.

− Vaikka talouden tilanne on vaikea, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ei pitäisi joutua talouden taantuman maksajiksi. On lyhytnäköistä leikata heiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa muutenkin kaikkein heikoimmin. Kaiken lisäksi on kyseenalaista, saavutettaisiinko ikärajan asettamisella hallituksen toivomia säästöjä. Ainakaan itse en usko, että saavutettaisiin, Salonen kertoo.