Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Razmyar blogissaan: opintotuen leikkauksesta on tehtävä välikysymys

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Nasima Razmyarin mielestä SDP:n tulee tehdä välikysymys hallituksen opintotukileikkauksista. Razmyar kirjoittaa aiheesta Iltalehden blogissaan.

– Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman  ja tavoitteiltaan tarkoin rajattu Roope Uusitalon selvitystyö haiskahtaa tilatulta puheenvuorolta. Kun Uusitalo ensi viikolla luovuttaa raporttinsa, oletettavaa on, että mukana ovat ainakin ehdotukset opintorahan pienentämisestä ja lainapainotteisuuden lisäämisestä sekä tukikuukausien vähentämisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että opintojen loppupäässä lainan osuus kohoaisi jopa 30 000 euroon. Nämä toimet leikkaavat urapolkuja erityisesti niiltä nuorilta, jotka tulevat vähävaraisista perheistä. Lainanoton pelko on vahva ja tosi, jos vaikkapa oma perhe on elänyt 90-luvun laman jälkeen rajussa velkakierteessä. Aikana, jolloin työllistyminen on vähintäänkin epävarmaa ja pätkittäistä, on lainanotto aina riski. Jos kotoa tai tulevasta työelämästä ei ole taloudellisesti tiukan paikan tullen luvassa apua, jää opintotuen lainaosa täysin teoreettiseksi mahdollisuudeksi.

– Valtio ei kuulemma voi velkaantua, mutta suomalainen osaaminen, innovaatiot ja tulevaisuus voivat. Ne kaikki saavat niskaansa saman taakan kuin minimitoimeentulolla sinnittelevä opiskelija. Minusta hallituksen toiminta ei jätä juurikaan vaihtoehtoja. Meillä ei ole varaa pudottaa kyydistä tulevaisuuden osaajia. Mielestäni opintotuen leikkauksista on tehtävä välikysymys.

– Asenne koulutusta ja ylipäänsä sivistystä kohtaan on muuttunut huolestuttavalla tavalla. Nyt huudetaan vähemmän koulutusta, vaikka nyt jos koskaan tarvitaan koulutusta. Me tarvitsemme koulutusta, joka haastaa ihmisen ajattelua ja asenteita. Tarvitsemme myös sellaista jatkokoulutusta, jonka piiriin pääsee missä iässä vaan ja joka tarjoaa uusia eväitä alati muuttuvaan työelämään. Ennen yksi ammatti riitti, nykyään opintien on kestettävä läpi elämän, Razmyar toteaa blogissaan.

Lue Razmyarin blogi kokonaisuudessaan täältä.