Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Razmyar blogissaan: opintotuen leikkauksesta on tehtävä välikysymys

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Nasima Razmyarin mielestä SDP:n tulee tehdä välikysymys hallituksen opintotukileikkauksista. Razmyar kirjoittaa aiheesta Iltalehden blogissaan.

– Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman  ja tavoitteiltaan tarkoin rajattu Roope Uusitalon selvitystyö haiskahtaa tilatulta puheenvuorolta. Kun Uusitalo ensi viikolla luovuttaa raporttinsa, oletettavaa on, että mukana ovat ainakin ehdotukset opintorahan pienentämisestä ja lainapainotteisuuden lisäämisestä sekä tukikuukausien vähentämisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että opintojen loppupäässä lainan osuus kohoaisi jopa 30 000 euroon. Nämä toimet leikkaavat urapolkuja erityisesti niiltä nuorilta, jotka tulevat vähävaraisista perheistä. Lainanoton pelko on vahva ja tosi, jos vaikkapa oma perhe on elänyt 90-luvun laman jälkeen rajussa velkakierteessä. Aikana, jolloin työllistyminen on vähintäänkin epävarmaa ja pätkittäistä, on lainanotto aina riski. Jos kotoa tai tulevasta työelämästä ei ole taloudellisesti tiukan paikan tullen luvassa apua, jää opintotuen lainaosa täysin teoreettiseksi mahdollisuudeksi.

– Valtio ei kuulemma voi velkaantua, mutta suomalainen osaaminen, innovaatiot ja tulevaisuus voivat. Ne kaikki saavat niskaansa saman taakan kuin minimitoimeentulolla sinnittelevä opiskelija. Minusta hallituksen toiminta ei jätä juurikaan vaihtoehtoja. Meillä ei ole varaa pudottaa kyydistä tulevaisuuden osaajia. Mielestäni opintotuen leikkauksista on tehtävä välikysymys.

– Asenne koulutusta ja ylipäänsä sivistystä kohtaan on muuttunut huolestuttavalla tavalla. Nyt huudetaan vähemmän koulutusta, vaikka nyt jos koskaan tarvitaan koulutusta. Me tarvitsemme koulutusta, joka haastaa ihmisen ajattelua ja asenteita. Tarvitsemme myös sellaista jatkokoulutusta, jonka piiriin pääsee missä iässä vaan ja joka tarjoaa uusia eväitä alati muuttuvaan työelämään. Ennen yksi ammatti riitti, nykyään opintien on kestettävä läpi elämän, Razmyar toteaa blogissaan.

Lue Razmyarin blogi kokonaisuudessaan täältä.