Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman antaa tukensa hallituksen linjauksille puuttua väkivaltaisten äärijärjestöjen toimintaan. "Sellaiset järjestöt, jotka tukevat väkivaltaa, pitää kieltää. Nykyisen lain rajoissa on nyt tehtävä kaikki, että näin myös tapahtuu. Mikäli nykyinen laki ei riitä, pitää arvioida myös lainsäädännön muutostarve." - Antti Lindtman

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Kannatettavaa että sisäministeriö lupaa lisää resursseja nettitutkintaan ja rasististen liikkeiden toimintaan puuttumista nykyistä nopeammin

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Tuomiojan kaksi pointtia Pohjoismaille ja malliksi koko maailmalle: Parannetaan sukupuolten tasa-arvoa ja tasataan tulojen epätasa-arvoa.

Ville Skinnarishared image on Instagram

Mikä on Pohjoismaiden rooli Euroopassa ja koko maailmassa? Ruotsin rooli tulee olemaan näkyvä YK:n turvallisuusneuvostossa. Miten saisimme äänemme yhdessä paremmin kuulumaan ? Ruotsin ulkoministeriön valtiosihteeri Annika Söder alustaa tärkeässä asiassa Pohjoismaiden Neuvoston kokouksessa Tukholmassa.villeskinnari

Maarit Feldt-Rantashared tweet on Twitter

Tukholma. Norjalaiset demarit saivat kateellisia katseita ryhmäkokouksessa kun raportoivat tämänhetkiset gallupit, työväenpuolueelle 38%. 👍🏼

Razmyar blogissaan: opintotuen leikkauksesta on tehtävä välikysymys

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Nasima Razmyarin mielestä SDP:n tulee tehdä välikysymys hallituksen opintotukileikkauksista. Razmyar kirjoittaa aiheesta Iltalehden blogissaan.

– Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman  ja tavoitteiltaan tarkoin rajattu Roope Uusitalon selvitystyö haiskahtaa tilatulta puheenvuorolta. Kun Uusitalo ensi viikolla luovuttaa raporttinsa, oletettavaa on, että mukana ovat ainakin ehdotukset opintorahan pienentämisestä ja lainapainotteisuuden lisäämisestä sekä tukikuukausien vähentämisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että opintojen loppupäässä lainan osuus kohoaisi jopa 30 000 euroon. Nämä toimet leikkaavat urapolkuja erityisesti niiltä nuorilta, jotka tulevat vähävaraisista perheistä. Lainanoton pelko on vahva ja tosi, jos vaikkapa oma perhe on elänyt 90-luvun laman jälkeen rajussa velkakierteessä. Aikana, jolloin työllistyminen on vähintäänkin epävarmaa ja pätkittäistä, on lainanotto aina riski. Jos kotoa tai tulevasta työelämästä ei ole taloudellisesti tiukan paikan tullen luvassa apua, jää opintotuen lainaosa täysin teoreettiseksi mahdollisuudeksi.

– Valtio ei kuulemma voi velkaantua, mutta suomalainen osaaminen, innovaatiot ja tulevaisuus voivat. Ne kaikki saavat niskaansa saman taakan kuin minimitoimeentulolla sinnittelevä opiskelija. Minusta hallituksen toiminta ei jätä juurikaan vaihtoehtoja. Meillä ei ole varaa pudottaa kyydistä tulevaisuuden osaajia. Mielestäni opintotuen leikkauksista on tehtävä välikysymys.

– Asenne koulutusta ja ylipäänsä sivistystä kohtaan on muuttunut huolestuttavalla tavalla. Nyt huudetaan vähemmän koulutusta, vaikka nyt jos koskaan tarvitaan koulutusta. Me tarvitsemme koulutusta, joka haastaa ihmisen ajattelua ja asenteita. Tarvitsemme myös sellaista jatkokoulutusta, jonka piiriin pääsee missä iässä vaan ja joka tarjoaa uusia eväitä alati muuttuvaan työelämään. Ennen yksi ammatti riitti, nykyään opintien on kestettävä läpi elämän, Razmyar toteaa blogissaan.

Lue Razmyarin blogi kokonaisuudessaan täältä.