Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tulevaisuuden Suomi tarvitsee jokaisen uuden ammattilaisen! Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat jättämässä Suomen vaille suurta ja tarpeellista ammattilaisten joukkoa. Amikset, teitä tarvitaan! #amisliikkessäSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä!Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä! #koulutusleikkaukset #politiikka #dematinuoret #hallitus #koulutus #tulevaisuus #nuoret #eimitäänjärkeä #perukaaleikkauksetdemarinuoret

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Imatran ajot 30 v jälkeen. Huimaa vauhtia ja upeata meininkiä varsin mukavissa maisemissa. Ensimmäinen kokemus katsoa maantie rata-ajoa.sirpa.paatero

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Loistavaa Lindström kannattaa Lex Taipaletta. Hänen kannattaa aloittaa lobbaus PS ryhmästä. PS ministeri tyrmäsi asian kirj.kysymyksessä.

Razmyar blogissaan: opintotuen leikkauksesta on tehtävä välikysymys

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Nasima Razmyarin mielestä SDP:n tulee tehdä välikysymys hallituksen opintotukileikkauksista. Razmyar kirjoittaa aiheesta Iltalehden blogissaan.

– Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman  ja tavoitteiltaan tarkoin rajattu Roope Uusitalon selvitystyö haiskahtaa tilatulta puheenvuorolta. Kun Uusitalo ensi viikolla luovuttaa raporttinsa, oletettavaa on, että mukana ovat ainakin ehdotukset opintorahan pienentämisestä ja lainapainotteisuuden lisäämisestä sekä tukikuukausien vähentämisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että opintojen loppupäässä lainan osuus kohoaisi jopa 30 000 euroon. Nämä toimet leikkaavat urapolkuja erityisesti niiltä nuorilta, jotka tulevat vähävaraisista perheistä. Lainanoton pelko on vahva ja tosi, jos vaikkapa oma perhe on elänyt 90-luvun laman jälkeen rajussa velkakierteessä. Aikana, jolloin työllistyminen on vähintäänkin epävarmaa ja pätkittäistä, on lainanotto aina riski. Jos kotoa tai tulevasta työelämästä ei ole taloudellisesti tiukan paikan tullen luvassa apua, jää opintotuen lainaosa täysin teoreettiseksi mahdollisuudeksi.

– Valtio ei kuulemma voi velkaantua, mutta suomalainen osaaminen, innovaatiot ja tulevaisuus voivat. Ne kaikki saavat niskaansa saman taakan kuin minimitoimeentulolla sinnittelevä opiskelija. Minusta hallituksen toiminta ei jätä juurikaan vaihtoehtoja. Meillä ei ole varaa pudottaa kyydistä tulevaisuuden osaajia. Mielestäni opintotuen leikkauksista on tehtävä välikysymys.

– Asenne koulutusta ja ylipäänsä sivistystä kohtaan on muuttunut huolestuttavalla tavalla. Nyt huudetaan vähemmän koulutusta, vaikka nyt jos koskaan tarvitaan koulutusta. Me tarvitsemme koulutusta, joka haastaa ihmisen ajattelua ja asenteita. Tarvitsemme myös sellaista jatkokoulutusta, jonka piiriin pääsee missä iässä vaan ja joka tarjoaa uusia eväitä alati muuttuvaan työelämään. Ennen yksi ammatti riitti, nykyään opintien on kestettävä läpi elämän, Razmyar toteaa blogissaan.

Lue Razmyarin blogi kokonaisuudessaan täältä.