Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Suomalainen osaaminen ei ole kadonnut mihinkään. Vastuu mahdollisesti työpaikkansa menettävien ihmisten uusista mahdollisuuksista on Microsoftilla ja julkisella vallalla. uomalaisille ict-osaajille tarvitaan nyt uusia työpaikkoja ja hallituksella on osa ratkaisun avaimista käsissään. Viimeistään Microsoftin uusimman yt-pommin pitäisi herättää Sipilän hallitus. Pääministerin ja muun hallituksen on ymmärrettävä, että Suomella ei ole varaa osaamistason laskuun. Koulutusleikkaukset ja tutkimukseen ja tuotekehitykseen tehdyt leikkaukset eivät paranna vaan päinvastoin heikentävät Suomen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla." - Antti Rinne

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Edes ennen vaaleja perussuomalaisten esillä pitämä suomalaisen rekkaliikenteen edunvalvonta ei saanut puolueen edustajia nyt hereille, kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta äänesti lähetettyjä työntekijöitä koskevasta kansallisesta lainsäädännöstä. – Maantiekuljetuksissa kasvaa nyt halpatyövoiman riski, koska uusi laki heikentää reilujen työehtojen valvontaa. Aiemmin Suomessa on vallinnut yhteisymmärrys siitä, että lähetettyjen työntekijöiden työehtoja valvotaan kaikilla Euroopan unionin sallimilla keinoilla, toteaa valiokunnan puheenjohtaja Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Ansiosidonnaisen tason ja keston leikkaukset eivät tuo hallituksen toivomia, työttömyyttä alentavia tuloksia vaan leikkaavat vain kotimaista kulutusta ja luovat lisää työttömyyttä palvelualoille." - Tarja Filatov Tykkää ja jaa tämä eteenpäin, jos olet samaa mieltä!

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Eriarvoistuminen on pahin uhka hmisten turvallisuuden tunteelle ja sisäiselle turvallisuudelle. Leikkaukset pienituloisilta heikentävät tätä

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Mika Kari muistuttaa SDP:n ryhmäpuheessa, että puhuttaessa sisäisestä turvallisuudesta puhutaan yhteiskunnan perusjärjestelmien toimivuudesta. Eduskunta keskustelee tällä hetkellä sisäisestä turvallisuudesta. Jaa kuva eteenpäin ja kerro, mihin asioihin sinun mielestäsi pitää kiinnittää huomiota sisäisessä turvallisuudessa!Sosialidemokraatit SDP

Razmyar blogissaan: opintotuen leikkauksesta on tehtävä välikysymys

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Nasima Razmyarin mielestä SDP:n tulee tehdä välikysymys hallituksen opintotukileikkauksista. Razmyar kirjoittaa aiheesta Iltalehden blogissaan.

– Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman  ja tavoitteiltaan tarkoin rajattu Roope Uusitalon selvitystyö haiskahtaa tilatulta puheenvuorolta. Kun Uusitalo ensi viikolla luovuttaa raporttinsa, oletettavaa on, että mukana ovat ainakin ehdotukset opintorahan pienentämisestä ja lainapainotteisuuden lisäämisestä sekä tukikuukausien vähentämisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että opintojen loppupäässä lainan osuus kohoaisi jopa 30 000 euroon. Nämä toimet leikkaavat urapolkuja erityisesti niiltä nuorilta, jotka tulevat vähävaraisista perheistä. Lainanoton pelko on vahva ja tosi, jos vaikkapa oma perhe on elänyt 90-luvun laman jälkeen rajussa velkakierteessä. Aikana, jolloin työllistyminen on vähintäänkin epävarmaa ja pätkittäistä, on lainanotto aina riski. Jos kotoa tai tulevasta työelämästä ei ole taloudellisesti tiukan paikan tullen luvassa apua, jää opintotuen lainaosa täysin teoreettiseksi mahdollisuudeksi.

– Valtio ei kuulemma voi velkaantua, mutta suomalainen osaaminen, innovaatiot ja tulevaisuus voivat. Ne kaikki saavat niskaansa saman taakan kuin minimitoimeentulolla sinnittelevä opiskelija. Minusta hallituksen toiminta ei jätä juurikaan vaihtoehtoja. Meillä ei ole varaa pudottaa kyydistä tulevaisuuden osaajia. Mielestäni opintotuen leikkauksista on tehtävä välikysymys.

– Asenne koulutusta ja ylipäänsä sivistystä kohtaan on muuttunut huolestuttavalla tavalla. Nyt huudetaan vähemmän koulutusta, vaikka nyt jos koskaan tarvitaan koulutusta. Me tarvitsemme koulutusta, joka haastaa ihmisen ajattelua ja asenteita. Tarvitsemme myös sellaista jatkokoulutusta, jonka piiriin pääsee missä iässä vaan ja joka tarjoaa uusia eväitä alati muuttuvaan työelämään. Ennen yksi ammatti riitti, nykyään opintien on kestettävä läpi elämän, Razmyar toteaa blogissaan.

Lue Razmyarin blogi kokonaisuudessaan täältä.