Pia Viitanenshared tweet on Twitter

Sipilä: hallituksen eu-linja "selkeä". Mikä niistä: Soinin,Sipilän vai Orpon? Ja mikä Soinin sisäisistä linjoista: ei, juu vai vaarinhousut?

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Asia ei ole ollut ulkoasiainvaliokunnan eikä puolustusvaliokunnan käsittelyssä, vaan valiokuntien jäsenet joutuivat jälleen kerran lukemaan asiasta lehdistä." Mitä mieltä olette tällaisesta menettelytavasta?Sosialidemokraatit SDP

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Hallituksella on kuulemma yksi linja, mutta sitä ei kykene pääministeri yksin kertomaan, vaan aina perässä on Soini ja Orpo....

Sosialidemokraatit SDPshared status on Facebook

Tänään on juhlapäivä, sillä SDP:n pitkäaikainen kansanedustaja ja entinen ulkoministeri Erkki Tuomioja täyttää tänään 70 vuotta. Lisäksi SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kristiina Salonen on saanut pienen tyttövauvan. Sydämelliset onnittelut heille kaikille! 😊🎂☀️

Timo Harakkashared tweet on Twitter

Soini sanoi vastaavansa suoraan mutta EI vastannut: ajaako persut Suomen eroa EU:sta. Kyllä vai ei? Ei uskalla nyt, vasta vaaleissa. Raukka

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Pääministeri: "Suomi ei järjestä kansanäänestystä EU-erosta. Meidän paikkamme on selvä. Ei valiteta, vaan vaikutetaan." Ojennusta Soinille.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lasten ja nuorten liikkumattomuus vaatii toimia. Ministeriön työryhmä esittää kuntien liikuntapaikkojen käyttömaksujen alentamista.

Razmyar blogissaan: opintotuen leikkauksesta on tehtävä välikysymys

Nasima Razmyar

SDP:n kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Nasima Razmyarin mielestä SDP:n tulee tehdä välikysymys hallituksen opintotukileikkauksista. Razmyar kirjoittaa aiheesta Iltalehden blogissaan.

– Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman  ja tavoitteiltaan tarkoin rajattu Roope Uusitalon selvitystyö haiskahtaa tilatulta puheenvuorolta. Kun Uusitalo ensi viikolla luovuttaa raporttinsa, oletettavaa on, että mukana ovat ainakin ehdotukset opintorahan pienentämisestä ja lainapainotteisuuden lisäämisestä sekä tukikuukausien vähentämisestä. Tämä tarkoittaisi sitä, että opintojen loppupäässä lainan osuus kohoaisi jopa 30 000 euroon. Nämä toimet leikkaavat urapolkuja erityisesti niiltä nuorilta, jotka tulevat vähävaraisista perheistä. Lainanoton pelko on vahva ja tosi, jos vaikkapa oma perhe on elänyt 90-luvun laman jälkeen rajussa velkakierteessä. Aikana, jolloin työllistyminen on vähintäänkin epävarmaa ja pätkittäistä, on lainanotto aina riski. Jos kotoa tai tulevasta työelämästä ei ole taloudellisesti tiukan paikan tullen luvassa apua, jää opintotuen lainaosa täysin teoreettiseksi mahdollisuudeksi.

– Valtio ei kuulemma voi velkaantua, mutta suomalainen osaaminen, innovaatiot ja tulevaisuus voivat. Ne kaikki saavat niskaansa saman taakan kuin minimitoimeentulolla sinnittelevä opiskelija. Minusta hallituksen toiminta ei jätä juurikaan vaihtoehtoja. Meillä ei ole varaa pudottaa kyydistä tulevaisuuden osaajia. Mielestäni opintotuen leikkauksista on tehtävä välikysymys.

– Asenne koulutusta ja ylipäänsä sivistystä kohtaan on muuttunut huolestuttavalla tavalla. Nyt huudetaan vähemmän koulutusta, vaikka nyt jos koskaan tarvitaan koulutusta. Me tarvitsemme koulutusta, joka haastaa ihmisen ajattelua ja asenteita. Tarvitsemme myös sellaista jatkokoulutusta, jonka piiriin pääsee missä iässä vaan ja joka tarjoaa uusia eväitä alati muuttuvaan työelämään. Ennen yksi ammatti riitti, nykyään opintien on kestettävä läpi elämän, Razmyar toteaa blogissaan.

Lue Razmyarin blogi kokonaisuudessaan täältä.