Sosialidemokraatit SDPshared note on Facebook

Lue SDP:n Helsingin pormestariehdokkaan Tuula Haataisen tarina tuusniemeläisestä tytöstä ministeriksi, apulaiskaupunginjohtajaksi, kaupunginvaltuutetuksi ja kansanedustajaksi. Tässä kattavassa ja koskettavassa jutussa Tuula kertoo elämäntarinansa lisäksi myös mietteitään muun muassa äitiydestä, perheestä, tasa-arvosta ja tämän päivän politiikasta.Sosialidemokraatit SDP

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Oli ihana viettää perheen kanssa aurinkoista sunnuntaipäivää. Seuraavat pari viikkoa meneekin kampanjoinnin parissa. Sekin on ihanaa! 😊nasimarazmyar

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Maarit Feldt-Ranta påminner att många sakkunniga varnar, att modellen som regeringen Sipilä har valt, kommer att försämra, inte förbättra situationen inom social- och hälsovården.Sosialidemokraatit SDP

Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Räsänen: Koulutusleikkausten peruminen on opetusministerin käsissä

Joona Räsänen

Hallituksen härkäpäisesti ajamat rajut koulutusleikkaukset ovat kuluneella viikolla saaneet jälleen osakseen laajaa kritiikkiä. Näyttäisikin siltä, ettei juuri kukaan Suomessa kannata koulutuksesta leikkaamista. SDP:n ja muiden oppositiopuolueiden jättämä välikysymys koulutussäästöistä on siksi perusteltu ja paikallaan.

Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa Suomen vahvuudet on osattava tunnistaa oikein. Menosopeutukset on kohdistettava niin, että ne mahdollisimman vähän heikentäisivät kansantalouden kasvun edellytyksiä. Osaaminen on viimeinen asia, josta taloudellisessa taantumassa tulisi leikata. Se on myös edellisen 1990-luvun laman opetus.

Korkean osaamisen työvoima on ollut Suomen menestystekijä myös edeltävinä vuosikymmeninä ja tulee olemaan sitä myös jatkossa. Hallitus on selvästi asiasta toista mieltä. EU:n ja OECD:n tuoreiden arvioiden mukaan nyt kaavaillut koulutussäästöt ovat myötävaikuttamassa siihen, että Suomi siirtyy työikäisen väestön koulutustasossa EU-maiden kärkijoukosta keskikastiin.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoi lauantaina Helsingin Sanomissa pyrkineensä lieventämään Helsingin Yliopiston apteekkarikompensaation poistoa niin, että 30 miljoonan euron leikkausta olisi jaettu tasaisemmin kaikille yliopistoille. Jos ministeri on ollut valmis lieventämään tätä kipeää koulutussäästöä, miksei saman tien myös muitakin?

Opetusministerin tavoitteet koulutuksen rakenteellisesta uudistamisesta ovat sinänsä aivan kannatettavia. Näyttäisi kuitenkin siltä, että nämäkin koulutusleikkaukset kohdistuvat vain opetuksen laatuun. Tästä esimerkkinä toimivat korkeakoulujen massiiviset henkilöstöirtisanomiset.

Katseet kääntyvätkin kehysriihen alla opetusministeriin. Kehysriihessä mitataan käytännössä onko ministeri valmis puolustamaan koulutusta ja osaamista koulutussäästöt perumalla. Jos professorien ja opiskelijoiden mielipiteillä ei asiasta päätettäessä ole merkitystä, toivoisi ministerin kuuntelevan edes omiaan. Jos himoleikkaajien kuningas Jan Vapaavuorikin pitää koulutussäästöjä järjettöminä, pitäisi kokoomusministerien herätyskellojen soida.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että jo tehtyjen virheiden korjaamisen sijaan opetusministeri on keskittymässä vain uusien koulutussäästöjen torppaamiseen. Kertoo paljon hallituksesta, että lisäsäästöjä edes harkitaan hallituksen piirissä. Onko hallitus todella niin irti todellisuudesta, että se olisi valmis vielä jatkamaa koulutuksesta leikkaamisen tiellä.

Kehysriihen jälkeen tiedämme, voittaako kokoomuksen sisällä Vapaavuoren linja vai ministeri Grahn-Laasosen linja. Jos opetusministeri ei itse esitä leikkausten perumista, ei kukaan muukaan tule sitä hallituksessa tekemään.