Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Räsänen: Koulutusleikkausten peruminen on opetusministerin käsissä

Joona Räsänen

Hallituksen härkäpäisesti ajamat rajut koulutusleikkaukset ovat kuluneella viikolla saaneet jälleen osakseen laajaa kritiikkiä. Näyttäisikin siltä, ettei juuri kukaan Suomessa kannata koulutuksesta leikkaamista. SDP:n ja muiden oppositiopuolueiden jättämä välikysymys koulutussäästöistä on siksi perusteltu ja paikallaan.

Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa Suomen vahvuudet on osattava tunnistaa oikein. Menosopeutukset on kohdistettava niin, että ne mahdollisimman vähän heikentäisivät kansantalouden kasvun edellytyksiä. Osaaminen on viimeinen asia, josta taloudellisessa taantumassa tulisi leikata. Se on myös edellisen 1990-luvun laman opetus.

Korkean osaamisen työvoima on ollut Suomen menestystekijä myös edeltävinä vuosikymmeninä ja tulee olemaan sitä myös jatkossa. Hallitus on selvästi asiasta toista mieltä. EU:n ja OECD:n tuoreiden arvioiden mukaan nyt kaavaillut koulutussäästöt ovat myötävaikuttamassa siihen, että Suomi siirtyy työikäisen väestön koulutustasossa EU-maiden kärkijoukosta keskikastiin.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoi lauantaina Helsingin Sanomissa pyrkineensä lieventämään Helsingin Yliopiston apteekkarikompensaation poistoa niin, että 30 miljoonan euron leikkausta olisi jaettu tasaisemmin kaikille yliopistoille. Jos ministeri on ollut valmis lieventämään tätä kipeää koulutussäästöä, miksei saman tien myös muitakin?

Opetusministerin tavoitteet koulutuksen rakenteellisesta uudistamisesta ovat sinänsä aivan kannatettavia. Näyttäisi kuitenkin siltä, että nämäkin koulutusleikkaukset kohdistuvat vain opetuksen laatuun. Tästä esimerkkinä toimivat korkeakoulujen massiiviset henkilöstöirtisanomiset.

Katseet kääntyvätkin kehysriihen alla opetusministeriin. Kehysriihessä mitataan käytännössä onko ministeri valmis puolustamaan koulutusta ja osaamista koulutussäästöt perumalla. Jos professorien ja opiskelijoiden mielipiteillä ei asiasta päätettäessä ole merkitystä, toivoisi ministerin kuuntelevan edes omiaan. Jos himoleikkaajien kuningas Jan Vapaavuorikin pitää koulutussäästöjä järjettöminä, pitäisi kokoomusministerien herätyskellojen soida.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että jo tehtyjen virheiden korjaamisen sijaan opetusministeri on keskittymässä vain uusien koulutussäästöjen torppaamiseen. Kertoo paljon hallituksesta, että lisäsäästöjä edes harkitaan hallituksen piirissä. Onko hallitus todella niin irti todellisuudesta, että se olisi valmis vielä jatkamaa koulutuksesta leikkaamisen tiellä.

Kehysriihen jälkeen tiedämme, voittaako kokoomuksen sisällä Vapaavuoren linja vai ministeri Grahn-Laasosen linja. Jos opetusministeri ei itse esitä leikkausten perumista, ei kukaan muukaan tule sitä hallituksessa tekemään.