Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Räsänen: Koulutusleikkausten peruminen on opetusministerin käsissä

Joona Räsänen

Hallituksen härkäpäisesti ajamat rajut koulutusleikkaukset ovat kuluneella viikolla saaneet jälleen osakseen laajaa kritiikkiä. Näyttäisikin siltä, ettei juuri kukaan Suomessa kannata koulutuksesta leikkaamista. SDP:n ja muiden oppositiopuolueiden jättämä välikysymys koulutussäästöistä on siksi perusteltu ja paikallaan.

Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa Suomen vahvuudet on osattava tunnistaa oikein. Menosopeutukset on kohdistettava niin, että ne mahdollisimman vähän heikentäisivät kansantalouden kasvun edellytyksiä. Osaaminen on viimeinen asia, josta taloudellisessa taantumassa tulisi leikata. Se on myös edellisen 1990-luvun laman opetus.

Korkean osaamisen työvoima on ollut Suomen menestystekijä myös edeltävinä vuosikymmeninä ja tulee olemaan sitä myös jatkossa. Hallitus on selvästi asiasta toista mieltä. EU:n ja OECD:n tuoreiden arvioiden mukaan nyt kaavaillut koulutussäästöt ovat myötävaikuttamassa siihen, että Suomi siirtyy työikäisen väestön koulutustasossa EU-maiden kärkijoukosta keskikastiin.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoi lauantaina Helsingin Sanomissa pyrkineensä lieventämään Helsingin Yliopiston apteekkarikompensaation poistoa niin, että 30 miljoonan euron leikkausta olisi jaettu tasaisemmin kaikille yliopistoille. Jos ministeri on ollut valmis lieventämään tätä kipeää koulutussäästöä, miksei saman tien myös muitakin?

Opetusministerin tavoitteet koulutuksen rakenteellisesta uudistamisesta ovat sinänsä aivan kannatettavia. Näyttäisi kuitenkin siltä, että nämäkin koulutusleikkaukset kohdistuvat vain opetuksen laatuun. Tästä esimerkkinä toimivat korkeakoulujen massiiviset henkilöstöirtisanomiset.

Katseet kääntyvätkin kehysriihen alla opetusministeriin. Kehysriihessä mitataan käytännössä onko ministeri valmis puolustamaan koulutusta ja osaamista koulutussäästöt perumalla. Jos professorien ja opiskelijoiden mielipiteillä ei asiasta päätettäessä ole merkitystä, toivoisi ministerin kuuntelevan edes omiaan. Jos himoleikkaajien kuningas Jan Vapaavuorikin pitää koulutussäästöjä järjettöminä, pitäisi kokoomusministerien herätyskellojen soida.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että jo tehtyjen virheiden korjaamisen sijaan opetusministeri on keskittymässä vain uusien koulutussäästöjen torppaamiseen. Kertoo paljon hallituksesta, että lisäsäästöjä edes harkitaan hallituksen piirissä. Onko hallitus todella niin irti todellisuudesta, että se olisi valmis vielä jatkamaa koulutuksesta leikkaamisen tiellä.

Kehysriihen jälkeen tiedämme, voittaako kokoomuksen sisällä Vapaavuoren linja vai ministeri Grahn-Laasosen linja. Jos opetusministeri ei itse esitä leikkausten perumista, ei kukaan muukaan tule sitä hallituksessa tekemään.