Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Räsänen: Koulutusleikkausten peruminen on opetusministerin käsissä

Joona Räsänen

Hallituksen härkäpäisesti ajamat rajut koulutusleikkaukset ovat kuluneella viikolla saaneet jälleen osakseen laajaa kritiikkiä. Näyttäisikin siltä, ettei juuri kukaan Suomessa kannata koulutuksesta leikkaamista. SDP:n ja muiden oppositiopuolueiden jättämä välikysymys koulutussäästöistä on siksi perusteltu ja paikallaan.

Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa Suomen vahvuudet on osattava tunnistaa oikein. Menosopeutukset on kohdistettava niin, että ne mahdollisimman vähän heikentäisivät kansantalouden kasvun edellytyksiä. Osaaminen on viimeinen asia, josta taloudellisessa taantumassa tulisi leikata. Se on myös edellisen 1990-luvun laman opetus.

Korkean osaamisen työvoima on ollut Suomen menestystekijä myös edeltävinä vuosikymmeninä ja tulee olemaan sitä myös jatkossa. Hallitus on selvästi asiasta toista mieltä. EU:n ja OECD:n tuoreiden arvioiden mukaan nyt kaavaillut koulutussäästöt ovat myötävaikuttamassa siihen, että Suomi siirtyy työikäisen väestön koulutustasossa EU-maiden kärkijoukosta keskikastiin.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoi lauantaina Helsingin Sanomissa pyrkineensä lieventämään Helsingin Yliopiston apteekkarikompensaation poistoa niin, että 30 miljoonan euron leikkausta olisi jaettu tasaisemmin kaikille yliopistoille. Jos ministeri on ollut valmis lieventämään tätä kipeää koulutussäästöä, miksei saman tien myös muitakin?

Opetusministerin tavoitteet koulutuksen rakenteellisesta uudistamisesta ovat sinänsä aivan kannatettavia. Näyttäisi kuitenkin siltä, että nämäkin koulutusleikkaukset kohdistuvat vain opetuksen laatuun. Tästä esimerkkinä toimivat korkeakoulujen massiiviset henkilöstöirtisanomiset.

Katseet kääntyvätkin kehysriihen alla opetusministeriin. Kehysriihessä mitataan käytännössä onko ministeri valmis puolustamaan koulutusta ja osaamista koulutussäästöt perumalla. Jos professorien ja opiskelijoiden mielipiteillä ei asiasta päätettäessä ole merkitystä, toivoisi ministerin kuuntelevan edes omiaan. Jos himoleikkaajien kuningas Jan Vapaavuorikin pitää koulutussäästöjä järjettöminä, pitäisi kokoomusministerien herätyskellojen soida.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että jo tehtyjen virheiden korjaamisen sijaan opetusministeri on keskittymässä vain uusien koulutussäästöjen torppaamiseen. Kertoo paljon hallituksesta, että lisäsäästöjä edes harkitaan hallituksen piirissä. Onko hallitus todella niin irti todellisuudesta, että se olisi valmis vielä jatkamaa koulutuksesta leikkaamisen tiellä.

Kehysriihen jälkeen tiedämme, voittaako kokoomuksen sisällä Vapaavuoren linja vai ministeri Grahn-Laasosen linja. Jos opetusministeri ei itse esitä leikkausten perumista, ei kukaan muukaan tule sitä hallituksessa tekemään.