Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Paatero: Valtionyhtiöt koko kansan omaisuutta

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja, edellinen omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero pitää hyvin perusteltuna SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen tänään tekemää avausta eduskunnan roolin vahvistamiseksi valtion omistajapoliittisen linjan määrittelyssä.

Rinne ehdotti Ylen Ykkösaamussa, että eduskunnassa valmisteltaisiin parlamentaarisesti valtion omistajapolitiikan periaatelinjaus, jossa vahvistettaisiin valtion omistajapolitiikan suuret linjat ja pitkän aikavälin tavoitteet.

– Tuen tätä esitystä ja pidän sitä hyvin perusteltuna, toteaa Paatero.

– Toimiessani viime vaalikauden loppupuolella omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä minulle kävi selväksi, että valtionyhtiöiden omistajaohjaus hyötyisi pitkäjänteisestä, vakaasta ja ennustettavasta omistajapoliittisesta peruslinjasta joka yltää yli vaalikausien.

– Olisi luontevaa, että eduskunta ylintä demokraattista valtaa käyttävänä elimenä määrittelisi valtion yhtiöomaisuuden hoidon suuret linjat. Näin omistajapolitiikka pysyisi vakaana myös hallituksen tai omistajaohjauksesta vastaavan ministerin vaihtuessa. Paatero muistuttaa valtion omistajuuden suuresta merkityksestä Suomen elinkeinoelämän kehittämiselle ja mm. valtion huoltovarmuudelle.

– Suomalainen elinkeinoelämä kärsii pääomien puutteesta. Valtion yhtiöomistukset osaltaan paikkaavat tätä ongelmaa ja ovat merkittävää yhteistä kansallisomaisuutta, jonka arvo maallemme on valtava. Tätä omaisuutta on hoidettava vakaasti ja tuottavasti yli vaalikausien ja on minimoitava riski, että se voisi joutua jonkin yksittäisen hallituksen lyhytjänteisen politiikanteon välineeksi.