Paatero: Suomen, EU:n ja YK:n keskityttävä jatkossa vahvemmin kansainväliseen rauhantyöhön

Sirpa Paatero

Kansanedustaja, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero vaatii Suomea toimimaan aktiivisesti Euroopan unionin ja Yhdistyneiden kansakuntien kehittämiseksi aiempaa enemmän juuri rauhan edistäjiksi. Paatero muistuttaa, että EU:n ja YK:n tulevaisuudensuuntiin ja painopisteisiin on vaikutettava juuri suurten muutosten keskellä, joissa molemmat yhteisöt tälläkin hetkellä ovat.

─ Euroopan unioni ja Yhdistyneet kansakunnat ovat ensisijaisesti rauhanprojekteja. Molemmat yhteisöt ovat tärkeitä osoituksia siitä, että sopimalla voidaan maailmassa saada paljon hyvää aikaan, kun niin henkiset kuin aineellisetkin voimavarat voidaan käyttää ihmisten ja kansakuntien tilanteiden parantamiseen ja kehittämiseen – sotimisen sijaan. Keskusteluissa EU:n ja YK:n tulevaisuudesta erityisesti niiden roolia rauhanprojekteina on painotettava entistä enemmän, Paatero toteaa.

Paatero puhui sunnuntaina Hirosimanpäivän muistotilaisuudessa Kotkassa, joka järjestettiin 72 vuotta sitten Japanin Hirosimaan tehdyn atomipommi-iskun muistoksi. Paatero korosti puheessaan Suomen mahdollisuutta aktiiviseen rooliin kansainvälisessä rauhanvälitystyössä.

─ Suomen teknologinen osaaminen voisi myös tulla yhä enemmän palvelemaan rauhan työtä, mutta tällainen kehitystyö on pahasti heikkenemässä rahojen vähentyessä. Eräänä esimerkkinä on ollut muun muassa sovellus, jolla voidaan koota konfliktin eri puolien näkemykset yhteen ja osallistaa neuvotteluprosessiin myös kansalaiset ja kansalaisjärjestöt. Kokemukset ovat olleet kannustavia. Olisi hienoa, jos suomi saisi mainetta rauhanteknologian kehittämisen kärkimaana sen lisäksi että meillä on hyviä neuvottelijoita ja puolueetonta maaperää, Paatero esitti.