SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Paatero: Harmaata taloutta voidaan vähentää rajoittamalla alihankintaketjuja

Sirpa Paatero

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero on huolissaan esiin nousseista julkisiin hankintoihin liittyvistä ongelmista, kuten harmaasta taloudesta ja alipalkkauksesta. Esimerkiksi HS kirjoitti aiheesta 14.4.2017.

– Vakava ongelma liittyy erityisesti ketjutettuihin sopimuksiin, joissa varsinaisen työn tilaajan keinot valvoa ovat heikot verrattuna ilman alihankintaketjutuksia tehtäviin sopimuksiin. On kestämätöntä että valtio tai kunnat ovat välikäsien kautta mukana muutaman euron tuntipalkkojen työllistäjinä.

Paatero korostaa, että jokaisesta työstä tulee maksaa sopimusten mukainen palkka, eikä ammattitaitovaatimuksista saa lipsua.

– Räikeimpiä tapauksia on löytynyt siivous- ja kiinteistönhuoltosektoreilta, joilla erityisesti on hyväksikäytetty maahanmuuttajia. Tähän ovat johtaneet yritysten halu maksimoida voittoaan työntekijöiden selkänahasta ja veronmaksajien rahoilla.

Paatero harmittelee, että julkisen sektorin kanssa toimii myös hyvin ja rehellisesti toimivia yrityksiä, mutta nämä esiin nousetvat ikävät tapaukset pilaavat kaikkien maineen.

Paatero muistuttaa, että satunnaisen valvonnan lisäksi on mahdollista kirjoittaa tarjouspyyntö niin, että alihankintaketjuja ei hyväksytä, tai vaihtoehtoisesti olisi laajennettava rakennusalalla olevaa käytäntöä pääurakoitsijan tiukemmasta vastuusta kaikille muillekin toimialoille. Harmaata taloutta voidaan kitkeä, jos vaan tahtoa riittää.