Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Nurminen: Hallitus ei ymmärrä opiskelijoiden arkea – eduskunnan nuorin kansanedustaja kauhuissaan opintotukileikkauksista

Ilmari Nurminen

Eduskunnan nuorin kansanedustaja ja Tampereen yliopiston opiskelija Ilmari Nurminen (sd.) pitää opintotukeen kohdistuvia leikkauksia järjettöminä.

Tänään julkaistussa Roope Uusitalon opintotukiselvityksessä esitetään opintotuen leikkaamista ja lainaosuuden kasvattamista. Tämä tarkoittaa melkein sadan euron leikkausta opintorahaan, joka on nykyisillään vain 338,76 euroa kuukaudessa.

– On aivan järkyttävää esittää jopa neljäsosan leikkauksia kaikista matalimpaan sosiaalietuuteen! Opiskelijoiden toimeentulo on nykyiselläänkin riittämätön. En ymmärrä mistä voisi enää nipistää, toteaa Nurminen.

Nurminen tietää mistä puhuu. Hänet valittiin suoraan luentosalin penkiltä eduskuntaan. Vaikka hän asui valtion tukemassa opiskelijasäätiön omistamassa asunnossa, 550 euron vuokraan ei opintoraha ja asumislisä riittänyt. Euroopan neuvosto huomautti viime vuonna Suomea sosiaaliturvan vähimmäistason riittämättömyydestä.

Opiskelijoiden tuen vähimmäistaso on runsas puolet tästä. Tällä hetkellä opiskelijat joutuvat hakemaan toimeentuloa muualta. Jopa puolet opiskelijoista tekee töitä opintojen ohessa, 43% saa vanhemmilta apua (keskimäärin 226e).

– Töitä ei ole kuitenkaan kaikille, opiskelu on päätoimista työtä ja kaikkien vanhemmilla ei ole varaa auttaa. Opiskelijat joutuvat turvautumaan usein siksi jopa toimeentulotukeen. Huomionarvoista kuitenkin on, että toimeentulotukea ei saa ilman, että nostaa ensin kaikki opintolainat, kauhistelee Nurminen.

Nurminen pitää kohtuuttomana, että opiskelijat pakotetaan ottamaan entistä suurempia lainoja. Lainan ottaminen ei ole sosiaaliturvaa eikä lainaosuuden nostaminen kasvata toimeentuloa – se kasvattaa opiskelijoiden velkaa.

Olisi Suomen hallitukselta kohtuutonta vierittää talouden tasapainotustalkoita nuorille näin rajusti.Opiskelijoista vain neljännes ottaa nykyisin lainaa. Lainanotto on tutkitusti yhteydessä vanhempien tulotasoon ja koulutustaustaan. Epävarmat työllisyysnäkymät ja pirstaleiset uraputket eivät houkuttele velkaantumaan.

– Hallituksen politiikka ajaa siihen, että mahdollisuus kouluttautua ja rakentaa hyvää elämää toteutuu vain rikkaiden perheiden lapsilla. Duunariperheen lapsena olisin joutunut miettimään tämän leikkauksen vuoksi, olisiko minulla ollut varaa lähteä opiskelemaan, harmittelee Nurminen.