Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Juuri silloin kun maailmassa tarvittaisiin avoimuutta ja yhteistyötä, yksi maailman mahtien päämiehistä päättää käpertyä sisäänpäin. 😞

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Pehmustetussa huoneessa taloustieteilijän kanssa. Mika Maliranta haastatteli työmarkkinoista, ay-liikkeestä, hyvinvointivaltiosta ja talouspolitiikasta. Etlan podcast tulee perjantaina 27.1. ulos. Oli erittäin inspiroiva keskustelu 👍tyttitup

Ilkka Kantolashared tweet on Twitter

Homma meni vikaan siinä kun valtion infraa ei laitettu osaksi valtion tasetta. Puhutaan korjausvelasta kun poistot on jätetty tekemättä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP tyrmää Bernerin malli. "Tämä on ideologista pakkoyhtiöittämistä, jolla halutaan muuttaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteita, alasajaa julkista sektoria" - SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nuorten kotkien uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar toivoo puheenjohtajuutensa vaikuttavan positiivisesti siten, että myös pakolais- ja maahanmuuttajaperheet löytäisivät tiensä Nuorten kotkien toimintaan.Sosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Ekat kouluvierailut ja loistavia kysymyksiä: tuleeko pettymys kun häviää äänestyksessä, miksi eläminen maksaa, suosittelenko työtä muille ym

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Yhtiön perustaminen ja sitä kautta liikenteen avaaminen markkinoille ei ole mikään taikatemppu, millä loihditaan liikenteeseen lisää rahaa. On käsittämätöntä uskotella, että samalla kun väyliin laitettaisiin lisää rahaa, kenenkään maksut eivät siitä huolimatta kasvaisi. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.Sosialidemokraatit SDP

Nurminen: Hallitus ei ymmärrä opiskelijoiden arkea – eduskunnan nuorin kansanedustaja kauhuissaan opintotukileikkauksista

Ilmari Nurminen

Eduskunnan nuorin kansanedustaja ja Tampereen yliopiston opiskelija Ilmari Nurminen (sd.) pitää opintotukeen kohdistuvia leikkauksia järjettöminä.

Tänään julkaistussa Roope Uusitalon opintotukiselvityksessä esitetään opintotuen leikkaamista ja lainaosuuden kasvattamista. Tämä tarkoittaa melkein sadan euron leikkausta opintorahaan, joka on nykyisillään vain 338,76 euroa kuukaudessa.

– On aivan järkyttävää esittää jopa neljäsosan leikkauksia kaikista matalimpaan sosiaalietuuteen! Opiskelijoiden toimeentulo on nykyiselläänkin riittämätön. En ymmärrä mistä voisi enää nipistää, toteaa Nurminen.

Nurminen tietää mistä puhuu. Hänet valittiin suoraan luentosalin penkiltä eduskuntaan. Vaikka hän asui valtion tukemassa opiskelijasäätiön omistamassa asunnossa, 550 euron vuokraan ei opintoraha ja asumislisä riittänyt. Euroopan neuvosto huomautti viime vuonna Suomea sosiaaliturvan vähimmäistason riittämättömyydestä.

Opiskelijoiden tuen vähimmäistaso on runsas puolet tästä. Tällä hetkellä opiskelijat joutuvat hakemaan toimeentuloa muualta. Jopa puolet opiskelijoista tekee töitä opintojen ohessa, 43% saa vanhemmilta apua (keskimäärin 226e).

– Töitä ei ole kuitenkaan kaikille, opiskelu on päätoimista työtä ja kaikkien vanhemmilla ei ole varaa auttaa. Opiskelijat joutuvat turvautumaan usein siksi jopa toimeentulotukeen. Huomionarvoista kuitenkin on, että toimeentulotukea ei saa ilman, että nostaa ensin kaikki opintolainat, kauhistelee Nurminen.

Nurminen pitää kohtuuttomana, että opiskelijat pakotetaan ottamaan entistä suurempia lainoja. Lainan ottaminen ei ole sosiaaliturvaa eikä lainaosuuden nostaminen kasvata toimeentuloa – se kasvattaa opiskelijoiden velkaa.

Olisi Suomen hallitukselta kohtuutonta vierittää talouden tasapainotustalkoita nuorille näin rajusti.Opiskelijoista vain neljännes ottaa nykyisin lainaa. Lainanotto on tutkitusti yhteydessä vanhempien tulotasoon ja koulutustaustaan. Epävarmat työllisyysnäkymät ja pirstaleiset uraputket eivät houkuttele velkaantumaan.

– Hallituksen politiikka ajaa siihen, että mahdollisuus kouluttautua ja rakentaa hyvää elämää toteutuu vain rikkaiden perheiden lapsilla. Duunariperheen lapsena olisin joutunut miettimään tämän leikkauksen vuoksi, olisiko minulla ollut varaa lähteä opiskelemaan, harmittelee Nurminen.