SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Nurminen: Hallitus ei ymmärrä opiskelijoiden arkea – eduskunnan nuorin kansanedustaja kauhuissaan opintotukileikkauksista

Ilmari Nurminen

Eduskunnan nuorin kansanedustaja ja Tampereen yliopiston opiskelija Ilmari Nurminen (sd.) pitää opintotukeen kohdistuvia leikkauksia järjettöminä.

Tänään julkaistussa Roope Uusitalon opintotukiselvityksessä esitetään opintotuen leikkaamista ja lainaosuuden kasvattamista. Tämä tarkoittaa melkein sadan euron leikkausta opintorahaan, joka on nykyisillään vain 338,76 euroa kuukaudessa.

– On aivan järkyttävää esittää jopa neljäsosan leikkauksia kaikista matalimpaan sosiaalietuuteen! Opiskelijoiden toimeentulo on nykyiselläänkin riittämätön. En ymmärrä mistä voisi enää nipistää, toteaa Nurminen.

Nurminen tietää mistä puhuu. Hänet valittiin suoraan luentosalin penkiltä eduskuntaan. Vaikka hän asui valtion tukemassa opiskelijasäätiön omistamassa asunnossa, 550 euron vuokraan ei opintoraha ja asumislisä riittänyt. Euroopan neuvosto huomautti viime vuonna Suomea sosiaaliturvan vähimmäistason riittämättömyydestä.

Opiskelijoiden tuen vähimmäistaso on runsas puolet tästä. Tällä hetkellä opiskelijat joutuvat hakemaan toimeentuloa muualta. Jopa puolet opiskelijoista tekee töitä opintojen ohessa, 43% saa vanhemmilta apua (keskimäärin 226e).

– Töitä ei ole kuitenkaan kaikille, opiskelu on päätoimista työtä ja kaikkien vanhemmilla ei ole varaa auttaa. Opiskelijat joutuvat turvautumaan usein siksi jopa toimeentulotukeen. Huomionarvoista kuitenkin on, että toimeentulotukea ei saa ilman, että nostaa ensin kaikki opintolainat, kauhistelee Nurminen.

Nurminen pitää kohtuuttomana, että opiskelijat pakotetaan ottamaan entistä suurempia lainoja. Lainan ottaminen ei ole sosiaaliturvaa eikä lainaosuuden nostaminen kasvata toimeentuloa – se kasvattaa opiskelijoiden velkaa.

Olisi Suomen hallitukselta kohtuutonta vierittää talouden tasapainotustalkoita nuorille näin rajusti.Opiskelijoista vain neljännes ottaa nykyisin lainaa. Lainanotto on tutkitusti yhteydessä vanhempien tulotasoon ja koulutustaustaan. Epävarmat työllisyysnäkymät ja pirstaleiset uraputket eivät houkuttele velkaantumaan.

– Hallituksen politiikka ajaa siihen, että mahdollisuus kouluttautua ja rakentaa hyvää elämää toteutuu vain rikkaiden perheiden lapsilla. Duunariperheen lapsena olisin joutunut miettimään tämän leikkauksen vuoksi, olisiko minulla ollut varaa lähteä opiskelemaan, harmittelee Nurminen.