Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on ilahtunut pääministeri Juha Sipilän torstaina eduskunnan kyselytunnilla antamasta lupauksesta kutsua puolueet koolle keskustelemaan julkisten rakennusten sisäilmaongelmien poistamisesta. Sosialidemokraatit esittivät hallitukselle, että puolueet käynnistäisivät yhdessä hankkeen, jonka tavoitteena on etsiä konkreettisia keinoja sisäilmaongelmien poistamiseksi. ─ Nyt on käytävä sanoista tekoihin. Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat ovat suuri uhka terveydelle ja monet lapset sekä aikuiset altistuvat jopa elinikäisille sairauksille huonon sisäilman vuoksi. Arviolta 600 000-800 000 suomalaista altistuu päivittäin homeesta johtuville sisäilman epäpuhtauksille. Ongelma ei koske vain kouluja vaan myös esimerkiksi ikäihmisten hoitopaikkoja, joissa hoitajat ja vanhukset oireilevat vakavasti. On hienoa, että nyt on syntymässä puoluerajat ylittävää yhteisymmärrystä ongelman kitkemiseksi, Mäkisalo-Ropponen kertoo.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöydällä on useita – kymmenen kohdan lista asioista, joista olisi hyvä päästä ratkaisuun ennen kehysriihtä. Joukossa on ratkaisujen hakeminen ns. 0-sopimusehtoihin ja siihen mitä työttömien omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla. Toivottavasti näissä neuvotteluissa päästään ratkaisuun."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– On kuitenkin selvää, että jos hallitus ei lisää resursseja ja hidastuttaa aikatauluja, niin hyväkään osaaminen ei auta, sillä liiallinen kiire estää laadukkaan toiminnan. Hallituksen onkin itse otettava lusikka käteen ja tehtävä konkreettisia toimia, jotta lakiesitykset olisivat paremmin valmisteltuja ja niissä olisi paremmin otettu huomioon pitkän aikavälin kustannusvaikutukset.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Kuntavaalit järjestetään 9. huhtikuuta. SDP haluaa ehdokkaiksi monipuolisen joukon suomalaisia, joilla on hyvä käsitys kansalaisten arjen asioista, työelämän haasteista, opiskelusta tai perhearjen pyörittämisestä. Pyydämme sinua ryhtymään kuntavaaliehdokkaaksemme. Klikkaamalla videota se onnistuu helposti.Sosialidemokraatit SDP

Sanna Marinshared image on Instagram

SDP esitti eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle parlamentaarista yhteistyötä julkisten rakennusten sisäilma- ja homeongelmien ratkaisemiseksi. Kysyin pääministeri Sipilältä tarttuuko hän esitykseemme. Arvoisa puhemies, Haluan kysyä pääministeri Sipilältä täsmennystä äskeiseen vastaukseenne edustaja Kantolan kysymyksen osalta. Kyse ei siis ole siitä, että me toivoisimme jotakin yhteistä kahvittelua puolueiden välillä vaan me haluamme parlamentaarista yhteistyötä, jossa etsitään oikeita ratkaisuja tähän vakavaan ongelmaan. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan teettämän tutkimuksen mukaan pelkästään home- ja kosteusvauriot aiheuttavat noin puolen miljardin, siis puolen miljardin euron, kustannukset yhteiskunnassa joka vuosi. Kustannuksia syntyy muun muassa oireiden ja sairauksien tutkimisesta ja hoidosta, sairauspoissaoloista, työkyvyn menettämisestä sekä työtehon ja tuottavuuden laskusta. Kyse on siis merkittävästä ongelmasta ihmisten terveydelle, mutta myös kansantaloudelle. SDP haluaa parlamentaarista yhteistyötä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Tartutteko siihen? #eduskunta #kyselytunti Kiitos myös @uhanadesign supermukavasta Green leaves -collegesta! #Tampere rules!sannamarin

Nurminen: Hallitus ei ymmärrä opiskelijoiden arkea – eduskunnan nuorin kansanedustaja kauhuissaan opintotukileikkauksista

Ilmari Nurminen

Eduskunnan nuorin kansanedustaja ja Tampereen yliopiston opiskelija Ilmari Nurminen (sd.) pitää opintotukeen kohdistuvia leikkauksia järjettöminä.

Tänään julkaistussa Roope Uusitalon opintotukiselvityksessä esitetään opintotuen leikkaamista ja lainaosuuden kasvattamista. Tämä tarkoittaa melkein sadan euron leikkausta opintorahaan, joka on nykyisillään vain 338,76 euroa kuukaudessa.

– On aivan järkyttävää esittää jopa neljäsosan leikkauksia kaikista matalimpaan sosiaalietuuteen! Opiskelijoiden toimeentulo on nykyiselläänkin riittämätön. En ymmärrä mistä voisi enää nipistää, toteaa Nurminen.

Nurminen tietää mistä puhuu. Hänet valittiin suoraan luentosalin penkiltä eduskuntaan. Vaikka hän asui valtion tukemassa opiskelijasäätiön omistamassa asunnossa, 550 euron vuokraan ei opintoraha ja asumislisä riittänyt. Euroopan neuvosto huomautti viime vuonna Suomea sosiaaliturvan vähimmäistason riittämättömyydestä.

Opiskelijoiden tuen vähimmäistaso on runsas puolet tästä. Tällä hetkellä opiskelijat joutuvat hakemaan toimeentuloa muualta. Jopa puolet opiskelijoista tekee töitä opintojen ohessa, 43% saa vanhemmilta apua (keskimäärin 226e).

– Töitä ei ole kuitenkaan kaikille, opiskelu on päätoimista työtä ja kaikkien vanhemmilla ei ole varaa auttaa. Opiskelijat joutuvat turvautumaan usein siksi jopa toimeentulotukeen. Huomionarvoista kuitenkin on, että toimeentulotukea ei saa ilman, että nostaa ensin kaikki opintolainat, kauhistelee Nurminen.

Nurminen pitää kohtuuttomana, että opiskelijat pakotetaan ottamaan entistä suurempia lainoja. Lainan ottaminen ei ole sosiaaliturvaa eikä lainaosuuden nostaminen kasvata toimeentuloa – se kasvattaa opiskelijoiden velkaa.

Olisi Suomen hallitukselta kohtuutonta vierittää talouden tasapainotustalkoita nuorille näin rajusti.Opiskelijoista vain neljännes ottaa nykyisin lainaa. Lainanotto on tutkitusti yhteydessä vanhempien tulotasoon ja koulutustaustaan. Epävarmat työllisyysnäkymät ja pirstaleiset uraputket eivät houkuttele velkaantumaan.

– Hallituksen politiikka ajaa siihen, että mahdollisuus kouluttautua ja rakentaa hyvää elämää toteutuu vain rikkaiden perheiden lapsilla. Duunariperheen lapsena olisin joutunut miettimään tämän leikkauksen vuoksi, olisiko minulla ollut varaa lähteä opiskelemaan, harmittelee Nurminen.