Miapetra Kumpula-Natri: Parlamentin kanta mahdollistaa biotalouden kehittämisen

Miapetra Kumpula-Natri

SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri on tyytyväinen parlamentin tämänpäiväiseen äänestystulokseen ns. LULUCF-asiassa.

Parlamentin hyväksymän kannan mukaisesti tulevaisuuden metsänkäyttöä voidaan kasvattaa, mutta metsien säilymisestä hiilinieluina pidetään edelleen kiinni. Asia on herättänyt Suomessa huolta, mutta parlamentti päätyi lopulta Suomen edun mukaiselle kannalle.

– Koko Euroopassa puhutaan biopohjaisiin raaka-aineisiin panostamisesta ja uusien innovaatioiden tekemisestä biotaloussektorilla. Nyt hyväksytty kanta mahdollistaa kestävän luonnonvarojen hyödyntämisen, mutta pitää kuitenkin huolen, ettei metsiä kaadeta koskaan enemmän kuin ne kasvavat, Kumpula-Natri sanoo.

LULUCF-käsittely on ollut parlamentissa pitkä prosessi. Kumpula-Natri neuvotteli aiemmin keväällä parlamentin teollisuusvaliokunnalle lausunnon, jossa otettiin paremmin huomioon eri maiden tilanteet.

– Nyt hyväksytty Euroopan parlamentin kanta on lähellä neuvottelemaani kantaa. Seuraavaksi nähdään, mitä mieltä jäsenmaat ovat asiasta, Kumpula-Natri sanoo.