sirpa paateroshared tweet on Twitter

Eriarvoistuminen on pahin uhka hmisten turvallisuuden tunteelle ja sisäiselle turvallisuudelle. Leikkaukset pienituloisilta heikentävät tätä

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Mika Kari muistuttaa SDP:n ryhmäpuheessa, että puhuttaessa sisäisestä turvallisuudesta puhutaan yhteiskunnan perusjärjestelmien toimivuudesta. Eduskunta keskustelee tällä hetkellä sisäisestä turvallisuudesta. Jaa kuva eteenpäin ja kerro, mihin asioihin sinun mielestäsi pitää kiinnittää huomiota sisäisessä turvallisuudessa!Sosialidemokraatit SDP

Maria Guzeninashared tweet on Twitter

Espoon valtuustossa tauko. Ryhmät kutsuneet valtuutettu Soinin selittämään, miksi hän hyväksyy soten jossa Espoon rahat imetään maakuntiin.

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Jännittävää - Pohjanmaan maakuntavaltuusto päätti äänestää maakuntajohtajan valinnasta, vaikka oli yksimiel hallituksen esitys. Valta täällä

Metsähallituslaki valmisteltava uudelleen

kuvituskuva lehdet

Maa- ja metsätalousvaliokunta sai valmiiksi mietinnön Metsähallituslain uudistamisesta. Valiokunta ei ollut yksimielinen. SDP ja Vasemmistoliitto vastustavat Metsähallituksen metsätalousliiketoiminnan yhtiöittämistä sekä taloushallinnon uutta kolmiosaista rakennetta, joka heikentää luontopalveluiden toimintaa.

– Metsähallituslain valmistelu ei täytä hyvän lainvalmistelun kriteereitä avoimuuden, selkeyden tai aikataulujen suhteen. On hyvä muistaa, ettei EU:n kilpailulainsäädäntö vaadi yhtiömuotoa eikä laissa huomioida Metsähallituksen alkuperäistä tarkoitusta yhteisen omaisuutemme vaalijana, sanoo Harry Wallin (sdp).

– Miksi tällainen typeryys tehdään, vaikka EU ei tähän pakota? Hallituspuolueet piiloutuvat EU:n ja virkamiesten selkien taakse, sen sijaan että tekisivät parhaan mahdollisen lain Suomen metsien, maiden ja vesien hallintaan. Olen pettynyt, sanoo Jari Myllykoski (vas).

SDP:n ja vasemmistoliiton kansanedustajat ovat huolissaan Metsähallituksen luontopalveluiden toimintamahdollisuuksien heikkenemisestä samoin perustein kuin useat luonto-, retkeily- ja virkistysjärjestöt. Yleiset vesialueet ja Ylä-Lapin luontaistalousalueet siirretään pois luontopalveluiden hallinnasta ja samalla pois ympäristöministeriön valvonnasta, niin ettei niiden taloudellisen käytön lisäämiselle ole esteitä.

– Luontopalveluita ei saa heikentää vaan päinvastoin vahvistaa; retkeilyalueet on siirrettävä luontopalvelujen hallinnoimaan taseeseen. Se on selkeintä, sillä retkeilyalueiden pääasiallinen tehtävä ei ole metsätalouden harjoittaminen vaan virkistykseen, retkeilyyn ja matkailuun liittyvät tavoitteet sekä luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, sanoo Tytti Tuppurainen (sdp).

SDP:n ja Vasemmistoliiton edustajat esittävän lain hylkäämistä ja uudelleenvalmistelua.

Eduskunnan täysistunto äänestää Metsähallituslaista ensi viikolla.