Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Marin: Vammaisilta vanhuksilta leikkaaminen on törkeyden huippu!

Sanna Marin

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin pitää hallituksen esittämää 61 miljoonan leikkausta yli 75-vuotiaiden vammaisten palveluihin kestämättömänä politiikkana.

– Hallituksen esitys leikata vaikeasti vammaisten vanhusten palveluista on törkeyden huippu! Vammaiset ihmiset ovat jo valmiiksi heikommassa asemassa yhteiskunnassa, eikä tarve henkilökohtaiselle avulle, kuljetuspalveluille tai esimerkiksi palveluasumiselle poistu henkilön täyttäessä 75 vuotta, Marin kommentoi.

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) on perustellut päätöstä hallituksen tavoitteella purkaa kuntien tehtäviä miljardilla eurolla. Vammaisten vanhusten palveluita järjestettäisiin vastaisuudessa sosiaalihuoltolain alaisuudessa kun nykyisin palvelut määräytyvät vammaispalvelulain mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yli 75-vuotiaiden vammaisten kuten esimerkiksi sokeiden, kuurojen, liikunta- ja kehitysvammaisten palvelut muuttuvat tarveharkintaisiksi ja maksullisiksi.

– Normienpurkutalkoot eivät voi olla peruste vammaisten ihmisten oikeuksien ja ihmisarvon polkemiselle. Surullista esityksessä on myös se, että leikkaus vaikeuttaisi yhden ihmisryhmän elämää kohtuuttomasti, mutta ei välttämättä lopulta edes toisi niitä säästöjä, joita sillä on tavoiteltu, Marin lisää.

Esimerkiksi Kuntaliitto on epäillyt esityksen myötä syntyvien säästöjen määrää.