Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Marin: Vammaisilta vanhuksilta leikkaaminen on törkeyden huippu!

Sanna Marin

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin pitää hallituksen esittämää 61 miljoonan leikkausta yli 75-vuotiaiden vammaisten palveluihin kestämättömänä politiikkana.

– Hallituksen esitys leikata vaikeasti vammaisten vanhusten palveluista on törkeyden huippu! Vammaiset ihmiset ovat jo valmiiksi heikommassa asemassa yhteiskunnassa, eikä tarve henkilökohtaiselle avulle, kuljetuspalveluille tai esimerkiksi palveluasumiselle poistu henkilön täyttäessä 75 vuotta, Marin kommentoi.

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) on perustellut päätöstä hallituksen tavoitteella purkaa kuntien tehtäviä miljardilla eurolla. Vammaisten vanhusten palveluita järjestettäisiin vastaisuudessa sosiaalihuoltolain alaisuudessa kun nykyisin palvelut määräytyvät vammaispalvelulain mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yli 75-vuotiaiden vammaisten kuten esimerkiksi sokeiden, kuurojen, liikunta- ja kehitysvammaisten palvelut muuttuvat tarveharkintaisiksi ja maksullisiksi.

– Normienpurkutalkoot eivät voi olla peruste vammaisten ihmisten oikeuksien ja ihmisarvon polkemiselle. Surullista esityksessä on myös se, että leikkaus vaikeuttaisi yhden ihmisryhmän elämää kohtuuttomasti, mutta ei välttämättä lopulta edes toisi niitä säästöjä, joita sillä on tavoiteltu, Marin lisää.

Esimerkiksi Kuntaliitto on epäillyt esityksen myötä syntyvien säästöjen määrää.