Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tulevaisuuden Suomi tarvitsee jokaisen uuden ammattilaisen! Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat jättämässä Suomen vaille suurta ja tarpeellista ammattilaisten joukkoa. Amikset, teitä tarvitaan! #amisliikkessäSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä!Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä! #koulutusleikkaukset #politiikka #dematinuoret #hallitus #koulutus #tulevaisuus #nuoret #eimitäänjärkeä #perukaaleikkauksetdemarinuoret

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Imatran ajot 30 v jälkeen. Huimaa vauhtia ja upeata meininkiä varsin mukavissa maisemissa. Ensimmäinen kokemus katsoa maantie rata-ajoa.sirpa.paatero

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Loistavaa Lindström kannattaa Lex Taipaletta. Hänen kannattaa aloittaa lobbaus PS ryhmästä. PS ministeri tyrmäsi asian kirj.kysymyksessä.

Marin: Suomessa on koulutus- ja opiskelijavihamielinen hallitus

Sanna Marin

Suomen nykyinen hallitus on terästäytynyt erityisesti tulevaisuuden eväiden syömisessä.

Se on leikannut ja leikkaa kovalla kädellä varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta ja tutkimuksesta. Siis siitä osaamispohjasta, minkä varaan Suomea tulisi rakentaa. Se kaventaa valinnoillaan lasten ja nuorten mahdollisuuksia ja kehtaa perustella silpomistaan uudistusretoriikalla.

Yhtenä hallituksen leikkauskohteena on opiskelijoiden toimeentulo, josta se on linjannut leikkaavansa 70 miljoonaa euroa vuoteen 2019 mennessä ja 150 miljoonaa euroa pidemmällä aikavälillä. Tähän puoskarintyöhön hallitus asetti selvitysmieheksi professori Roope Uusitalon, joka on muun muassa esittänyt keskustelua korkeakoulujen talouden paikkaamisesta kaikille opiskelijoille suunnatuilla lukukausimaksuilla.

Tänään Uusitalo julkaisi selvityksensä, joka on jo nyt pienituloisille opiskelijoille karua luettavaa. Opiskelijoiden toimeentulosta leikataan siinä seuraavasti: opintorahaa alennetaan 336,76 eurosta 250,28 euroon, tukikuukausia leikataan 64 kuukaudesta 54 kuukauteen, asumislisää ei koroteta eli se jää 201,80 euroon kuukaudessa, opintolainan osuutta kasvatetaan 400 eurosta 650 euroon kuukaudessa ja opintolainahyvitystä lasketaan 40 prosentista 30 prosenttiin.

Hallitus sai siis sitä, mitä tilasi ja seuraavaksi se linjaa omat päätöksensä Uusitalon esityksen pohjalta.

On selvää, että niin koulutus- kuin opintotukileikkaukset heikentävät nuorten edellytyksiä opiskella. Erityisen kipeästi opintotuen heikennykset osuvat niihin nuoriin, joilla on jo lähtökohtaisesti heikommat taloudelliset edellytykset kivuta yhteiskunnassa eteen- ja ylöspäin. Koska korkeakouluopinnot eivät enää takaa ehjää työuraa tai hyvää toimeentuloa, ei voida myöskään olettaa, että opinnot rahoitettaisiin lainalla. Vähävaraisista perheistä tulevat kokevat perustoimeentulon rahoittamisen lainalla riskiksi ja aivan ymmärrettävästi.

Ei ole vain kohtuutonta vaan suorastaan irvokasta, että opiskelijoiden toimeentulosta leikataan neljäsosa ja yksi kansanosa pakotetaan rahoittamaan elämisensä lainalla tilanteessa, jossa tulevaisuus ja työelämä näyttävät yksilön näkökulmasta entistä epävarmemmilta.

Hallituksen näkemys näyttää olevan, että valtio ei saa velkaantua, mutta opiskelijoiden täytyy. Tämä ei ole oikein! Siksi osallistun opintotukimielenosoitukseen 9. maaliskuuta ja toivon, että sinäkin osallistut.