Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Marin: Suomessa on koulutus- ja opiskelijavihamielinen hallitus

Sanna Marin

Suomen nykyinen hallitus on terästäytynyt erityisesti tulevaisuuden eväiden syömisessä.

Se on leikannut ja leikkaa kovalla kädellä varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta ja tutkimuksesta. Siis siitä osaamispohjasta, minkä varaan Suomea tulisi rakentaa. Se kaventaa valinnoillaan lasten ja nuorten mahdollisuuksia ja kehtaa perustella silpomistaan uudistusretoriikalla.

Yhtenä hallituksen leikkauskohteena on opiskelijoiden toimeentulo, josta se on linjannut leikkaavansa 70 miljoonaa euroa vuoteen 2019 mennessä ja 150 miljoonaa euroa pidemmällä aikavälillä. Tähän puoskarintyöhön hallitus asetti selvitysmieheksi professori Roope Uusitalon, joka on muun muassa esittänyt keskustelua korkeakoulujen talouden paikkaamisesta kaikille opiskelijoille suunnatuilla lukukausimaksuilla.

Tänään Uusitalo julkaisi selvityksensä, joka on jo nyt pienituloisille opiskelijoille karua luettavaa. Opiskelijoiden toimeentulosta leikataan siinä seuraavasti: opintorahaa alennetaan 336,76 eurosta 250,28 euroon, tukikuukausia leikataan 64 kuukaudesta 54 kuukauteen, asumislisää ei koroteta eli se jää 201,80 euroon kuukaudessa, opintolainan osuutta kasvatetaan 400 eurosta 650 euroon kuukaudessa ja opintolainahyvitystä lasketaan 40 prosentista 30 prosenttiin.

Hallitus sai siis sitä, mitä tilasi ja seuraavaksi se linjaa omat päätöksensä Uusitalon esityksen pohjalta.

On selvää, että niin koulutus- kuin opintotukileikkaukset heikentävät nuorten edellytyksiä opiskella. Erityisen kipeästi opintotuen heikennykset osuvat niihin nuoriin, joilla on jo lähtökohtaisesti heikommat taloudelliset edellytykset kivuta yhteiskunnassa eteen- ja ylöspäin. Koska korkeakouluopinnot eivät enää takaa ehjää työuraa tai hyvää toimeentuloa, ei voida myöskään olettaa, että opinnot rahoitettaisiin lainalla. Vähävaraisista perheistä tulevat kokevat perustoimeentulon rahoittamisen lainalla riskiksi ja aivan ymmärrettävästi.

Ei ole vain kohtuutonta vaan suorastaan irvokasta, että opiskelijoiden toimeentulosta leikataan neljäsosa ja yksi kansanosa pakotetaan rahoittamaan elämisensä lainalla tilanteessa, jossa tulevaisuus ja työelämä näyttävät yksilön näkökulmasta entistä epävarmemmilta.

Hallituksen näkemys näyttää olevan, että valtio ei saa velkaantua, mutta opiskelijoiden täytyy. Tämä ei ole oikein! Siksi osallistun opintotukimielenosoitukseen 9. maaliskuuta ja toivon, että sinäkin osallistut.