Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Marin: Suomessa on koulutus- ja opiskelijavihamielinen hallitus

Sanna Marin

Suomen nykyinen hallitus on terästäytynyt erityisesti tulevaisuuden eväiden syömisessä.

Se on leikannut ja leikkaa kovalla kädellä varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta ja tutkimuksesta. Siis siitä osaamispohjasta, minkä varaan Suomea tulisi rakentaa. Se kaventaa valinnoillaan lasten ja nuorten mahdollisuuksia ja kehtaa perustella silpomistaan uudistusretoriikalla.

Yhtenä hallituksen leikkauskohteena on opiskelijoiden toimeentulo, josta se on linjannut leikkaavansa 70 miljoonaa euroa vuoteen 2019 mennessä ja 150 miljoonaa euroa pidemmällä aikavälillä. Tähän puoskarintyöhön hallitus asetti selvitysmieheksi professori Roope Uusitalon, joka on muun muassa esittänyt keskustelua korkeakoulujen talouden paikkaamisesta kaikille opiskelijoille suunnatuilla lukukausimaksuilla.

Tänään Uusitalo julkaisi selvityksensä, joka on jo nyt pienituloisille opiskelijoille karua luettavaa. Opiskelijoiden toimeentulosta leikataan siinä seuraavasti: opintorahaa alennetaan 336,76 eurosta 250,28 euroon, tukikuukausia leikataan 64 kuukaudesta 54 kuukauteen, asumislisää ei koroteta eli se jää 201,80 euroon kuukaudessa, opintolainan osuutta kasvatetaan 400 eurosta 650 euroon kuukaudessa ja opintolainahyvitystä lasketaan 40 prosentista 30 prosenttiin.

Hallitus sai siis sitä, mitä tilasi ja seuraavaksi se linjaa omat päätöksensä Uusitalon esityksen pohjalta.

On selvää, että niin koulutus- kuin opintotukileikkaukset heikentävät nuorten edellytyksiä opiskella. Erityisen kipeästi opintotuen heikennykset osuvat niihin nuoriin, joilla on jo lähtökohtaisesti heikommat taloudelliset edellytykset kivuta yhteiskunnassa eteen- ja ylöspäin. Koska korkeakouluopinnot eivät enää takaa ehjää työuraa tai hyvää toimeentuloa, ei voida myöskään olettaa, että opinnot rahoitettaisiin lainalla. Vähävaraisista perheistä tulevat kokevat perustoimeentulon rahoittamisen lainalla riskiksi ja aivan ymmärrettävästi.

Ei ole vain kohtuutonta vaan suorastaan irvokasta, että opiskelijoiden toimeentulosta leikataan neljäsosa ja yksi kansanosa pakotetaan rahoittamaan elämisensä lainalla tilanteessa, jossa tulevaisuus ja työelämä näyttävät yksilön näkökulmasta entistä epävarmemmilta.

Hallituksen näkemys näyttää olevan, että valtio ei saa velkaantua, mutta opiskelijoiden täytyy. Tämä ei ole oikein! Siksi osallistun opintotukimielenosoitukseen 9. maaliskuuta ja toivon, että sinäkin osallistut.