Sosialidemokraatit SDPshared note on Facebook

Lue SDP:n Helsingin pormestariehdokkaan Tuula Haataisen tarina tuusniemeläisestä tytöstä ministeriksi, apulaiskaupunginjohtajaksi, kaupunginvaltuutetuksi ja kansanedustajaksi. Tässä kattavassa ja koskettavassa jutussa Tuula kertoo elämäntarinansa lisäksi myös mietteitään muun muassa äitiydestä, perheestä, tasa-arvosta ja tämän päivän politiikasta.Sosialidemokraatit SDP

Nasima Razmyarshared image on Instagram

Oli ihana viettää perheen kanssa aurinkoista sunnuntaipäivää. Seuraavat pari viikkoa meneekin kampanjoinnin parissa. Sekin on ihanaa! 😊nasimarazmyar

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Maarit Feldt-Ranta påminner att många sakkunniga varnar, att modellen som regeringen Sipilä har valt, kommer att försämra, inte förbättra situationen inom social- och hälsovården.Sosialidemokraatit SDP

Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Marin: Suomessa on koulutus- ja opiskelijavihamielinen hallitus

Sanna Marin

Suomen nykyinen hallitus on terästäytynyt erityisesti tulevaisuuden eväiden syömisessä.

Se on leikannut ja leikkaa kovalla kädellä varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta ja tutkimuksesta. Siis siitä osaamispohjasta, minkä varaan Suomea tulisi rakentaa. Se kaventaa valinnoillaan lasten ja nuorten mahdollisuuksia ja kehtaa perustella silpomistaan uudistusretoriikalla.

Yhtenä hallituksen leikkauskohteena on opiskelijoiden toimeentulo, josta se on linjannut leikkaavansa 70 miljoonaa euroa vuoteen 2019 mennessä ja 150 miljoonaa euroa pidemmällä aikavälillä. Tähän puoskarintyöhön hallitus asetti selvitysmieheksi professori Roope Uusitalon, joka on muun muassa esittänyt keskustelua korkeakoulujen talouden paikkaamisesta kaikille opiskelijoille suunnatuilla lukukausimaksuilla.

Tänään Uusitalo julkaisi selvityksensä, joka on jo nyt pienituloisille opiskelijoille karua luettavaa. Opiskelijoiden toimeentulosta leikataan siinä seuraavasti: opintorahaa alennetaan 336,76 eurosta 250,28 euroon, tukikuukausia leikataan 64 kuukaudesta 54 kuukauteen, asumislisää ei koroteta eli se jää 201,80 euroon kuukaudessa, opintolainan osuutta kasvatetaan 400 eurosta 650 euroon kuukaudessa ja opintolainahyvitystä lasketaan 40 prosentista 30 prosenttiin.

Hallitus sai siis sitä, mitä tilasi ja seuraavaksi se linjaa omat päätöksensä Uusitalon esityksen pohjalta.

On selvää, että niin koulutus- kuin opintotukileikkaukset heikentävät nuorten edellytyksiä opiskella. Erityisen kipeästi opintotuen heikennykset osuvat niihin nuoriin, joilla on jo lähtökohtaisesti heikommat taloudelliset edellytykset kivuta yhteiskunnassa eteen- ja ylöspäin. Koska korkeakouluopinnot eivät enää takaa ehjää työuraa tai hyvää toimeentuloa, ei voida myöskään olettaa, että opinnot rahoitettaisiin lainalla. Vähävaraisista perheistä tulevat kokevat perustoimeentulon rahoittamisen lainalla riskiksi ja aivan ymmärrettävästi.

Ei ole vain kohtuutonta vaan suorastaan irvokasta, että opiskelijoiden toimeentulosta leikataan neljäsosa ja yksi kansanosa pakotetaan rahoittamaan elämisensä lainalla tilanteessa, jossa tulevaisuus ja työelämä näyttävät yksilön näkökulmasta entistä epävarmemmilta.

Hallituksen näkemys näyttää olevan, että valtio ei saa velkaantua, mutta opiskelijoiden täytyy. Tämä ei ole oikein! Siksi osallistun opintotukimielenosoitukseen 9. maaliskuuta ja toivon, että sinäkin osallistut.