Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Marin: Suomessa on koulutus- ja opiskelijavihamielinen hallitus

Sanna Marin

Suomen nykyinen hallitus on terästäytynyt erityisesti tulevaisuuden eväiden syömisessä.

Se on leikannut ja leikkaa kovalla kädellä varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta ja tutkimuksesta. Siis siitä osaamispohjasta, minkä varaan Suomea tulisi rakentaa. Se kaventaa valinnoillaan lasten ja nuorten mahdollisuuksia ja kehtaa perustella silpomistaan uudistusretoriikalla.

Yhtenä hallituksen leikkauskohteena on opiskelijoiden toimeentulo, josta se on linjannut leikkaavansa 70 miljoonaa euroa vuoteen 2019 mennessä ja 150 miljoonaa euroa pidemmällä aikavälillä. Tähän puoskarintyöhön hallitus asetti selvitysmieheksi professori Roope Uusitalon, joka on muun muassa esittänyt keskustelua korkeakoulujen talouden paikkaamisesta kaikille opiskelijoille suunnatuilla lukukausimaksuilla.

Tänään Uusitalo julkaisi selvityksensä, joka on jo nyt pienituloisille opiskelijoille karua luettavaa. Opiskelijoiden toimeentulosta leikataan siinä seuraavasti: opintorahaa alennetaan 336,76 eurosta 250,28 euroon, tukikuukausia leikataan 64 kuukaudesta 54 kuukauteen, asumislisää ei koroteta eli se jää 201,80 euroon kuukaudessa, opintolainan osuutta kasvatetaan 400 eurosta 650 euroon kuukaudessa ja opintolainahyvitystä lasketaan 40 prosentista 30 prosenttiin.

Hallitus sai siis sitä, mitä tilasi ja seuraavaksi se linjaa omat päätöksensä Uusitalon esityksen pohjalta.

On selvää, että niin koulutus- kuin opintotukileikkaukset heikentävät nuorten edellytyksiä opiskella. Erityisen kipeästi opintotuen heikennykset osuvat niihin nuoriin, joilla on jo lähtökohtaisesti heikommat taloudelliset edellytykset kivuta yhteiskunnassa eteen- ja ylöspäin. Koska korkeakouluopinnot eivät enää takaa ehjää työuraa tai hyvää toimeentuloa, ei voida myöskään olettaa, että opinnot rahoitettaisiin lainalla. Vähävaraisista perheistä tulevat kokevat perustoimeentulon rahoittamisen lainalla riskiksi ja aivan ymmärrettävästi.

Ei ole vain kohtuutonta vaan suorastaan irvokasta, että opiskelijoiden toimeentulosta leikataan neljäsosa ja yksi kansanosa pakotetaan rahoittamaan elämisensä lainalla tilanteessa, jossa tulevaisuus ja työelämä näyttävät yksilön näkökulmasta entistä epävarmemmilta.

Hallituksen näkemys näyttää olevan, että valtio ei saa velkaantua, mutta opiskelijoiden täytyy. Tämä ei ole oikein! Siksi osallistun opintotukimielenosoitukseen 9. maaliskuuta ja toivon, että sinäkin osallistut.