Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Juuri silloin kun maailmassa tarvittaisiin avoimuutta ja yhteistyötä, yksi maailman mahtien päämiehistä päättää käpertyä sisäänpäin. 😞

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Pehmustetussa huoneessa taloustieteilijän kanssa. Mika Maliranta haastatteli työmarkkinoista, ay-liikkeestä, hyvinvointivaltiosta ja talouspolitiikasta. Etlan podcast tulee perjantaina 27.1. ulos. Oli erittäin inspiroiva keskustelu 👍tyttitup

Ilkka Kantolashared tweet on Twitter

Homma meni vikaan siinä kun valtion infraa ei laitettu osaksi valtion tasetta. Puhutaan korjausvelasta kun poistot on jätetty tekemättä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP tyrmää Bernerin malli. "Tämä on ideologista pakkoyhtiöittämistä, jolla halutaan muuttaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteita, alasajaa julkista sektoria" - SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nuorten kotkien uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar toivoo puheenjohtajuutensa vaikuttavan positiivisesti siten, että myös pakolais- ja maahanmuuttajaperheet löytäisivät tiensä Nuorten kotkien toimintaan.Sosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Ekat kouluvierailut ja loistavia kysymyksiä: tuleeko pettymys kun häviää äänestyksessä, miksi eläminen maksaa, suosittelenko työtä muille ym

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Yhtiön perustaminen ja sitä kautta liikenteen avaaminen markkinoille ei ole mikään taikatemppu, millä loihditaan liikenteeseen lisää rahaa. On käsittämätöntä uskotella, että samalla kun väyliin laitettaisiin lisää rahaa, kenenkään maksut eivät siitä huolimatta kasvaisi. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.Sosialidemokraatit SDP

Marin: Hallitus ajaa opiskelijat leipäjonoihin

Sanna Marin

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin pitää opintorahaan kaavailtua noin 25 prosentin leikkausta kohtuuttomana.

Marin muistuttaa, että opiskelijat ovat jo nyt yksi suurimmista pienituloisten ryhmistä ja iso osa opiskelijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Opintorahan leikkaaminen reilulla 86 eurolla kuukaudessa vaikuttaa merkittävästi opiskelijoiden toimeentuloon ja tulee vaikeuttamaan erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla asuvien opiskelijoiden elämää.

– Jo tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla ja muilla kasvavilla kaupunkiseuduilla asuvien opiskelijoiden opintoraha ja asumislisä menevät kokonaisuudessaan asumisen kustannuksiin. Opintorahan näin merkittävä leikkaaminen ajaa opiskelijat entistä syvempään ahdinkoon ja yhä isompi osa opiskelijoista joutuu tekemään opintojen ohella töitä, jotta voi maksaa vuokransa, ruokansa ja muut välttämättömät elinkustannukset. Tämä tulee viivästyttämään opiskelua entisestään, Marin arvioi.

Marin muistuttaa myös, ettei opintolainaosuuden kasvattaminen helpota opiskelijoiden tilannetta, sillä suuri osa opiskelijoista ei halua ottaa kymmenien tuhansien eurojen velkataakkaa kannettavakseen epävarmojen työmarkkinoiden ja pirstaleisten työurien vuoksi.

Tutkimusten perusteella tiedetään myös, että opintolainan ottaminen on yhteydessä opiskelijoiden sosioekonomiseen taustaan. Kaikilla aloilla ja korkeakoulututkinnoilla ei ole myöskään odotettavissa korkeaa tulotasoa, jolla velan voisi ruuhkavuosina maksaa takaisin.

– Lainapainotteisuuden kasvattaminen lisää yhteiskunnan eriarvoistumista ja on selvä askel taaksepäin opintotukijärjestelmässä, Marin huomauttaa.

Opiskelijat kokoontuvat tänään kello 13.00 mielenosoitukseen Helsingin senaatintorille opintotukileikkauksia vastaan. Mielenosoitukseen odotetaan tuhansia osallistujia. Myös kansanedustaja Marin osallistuu mielenosoitukseen sosialidemokraattisten opiskelijoiden SONKin riveissä.