SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Mäkisalo-Ropponen: Vain henkilökunnan osaamista kehittämällä on mahdollista saada todellisia parannuksia sote-palveluihin

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on pettynyt hallituksen perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan (kesk.) vastaukseen tekemäänsä kirjalliseen kysymykseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamisen ja työnkuvien kehittämisestä. Mäkisalo-Ropponen kysyi kirjallisessa kysymyksessään ministeriltä, miten sote-ammattilaisten erikoistumisopintoja aiotaan kehittää palvelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteellista ja toiminnallista kehittämistä.

─ Olen pettynyt ministeri Rehulan vastaukseen. Jos halutaan sote-uudistuksen todella onnistuvan, on kehitettävä ammattihenkilöiden osaamista ja mietittävä heidän työnkuviaan uusiksi. Tällä hetkellä on puutetta monista kliinisen hoitotyön erikoisosaajista, esimerkiksi muistihoitajista. Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2014 julkaistussa selvityksessä todettiin, että hoitotyön lisäkoulutuksen koulutustarjonta on epätasaisesti jakautunut, eikä erikoistumisopinnoista ole yhtenäistä sopimusta tai määrittelyä, Mäkisalo-Ropponen kertoo.

Mäkisalo-Ropposen muistuttaa opetus- ja kulttuuriministeriön Asiantuntijuus edellä –työryhmäraportista, jossa ehdotettiin kehitettäväksi korkeakoulujen erikoistumiskoulutuksia, jotka olisivat jo työelämässä toimineille henkilöille suunnattuja koulutuksia. Niiden tavoitteena olisi ammatillinen kehittyminen ja erikoistuminen. Mäkisalo-Ropposen mukaan juuri näistä henkilöistä on huutava pula ja heidän osaamistaan tarvittaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa.

─ Ministeri ei vastauksensa perusteella aio tehdä mitään, vaan tämäkin asia sysätään maakunnille, jotka voivat sitten yhteistyössä korkeakoulujen kanssa luoda puitteet kehittää hoitotyön erikoisosaamista alueellisella yhteistyöllä. Rahoitusta asiaan ei tietenkään ole luvassa, mikä ei ollenkaan auta asiaa. Ammattikorkeakouluista valmistuneet sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia ei tule unohtaa, vaan heidän osaamiseensa tulee aktiivisesti panostaa sote-kentän muuttuessa merkittävästi tulevina vuosina, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.