SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Mäkisalo-Ropponen: On jo korkea aika myöntää, että vanhukselle koti ei ole aina paras paikka

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen kertoo THL:n julkaiseman tuoreen vanhuspalvelujen seurantatutkimuksen vahvistavan niitä käsityksiä, joita hän on saanut kohdatessaan vanhustenhoidon ammattilaisia ja asiakkaita. Mäkisalo-Ropposen mielestä tutkimus todentaa sen, mitä hoitajat ovat jo pitkään kertoneet erityisesti kotihoidon tilanteesta. Henkilökuntaa on liian vähän ja heillä on entistä vähemmän aikaa palvella asiakkaitaan.

─ THL:n seurantatutkimuksen myötä on vihdoin aika puhua kotihoidon tilanteesta Suomessa. Keskustelussa on aika murtaa myös paljon toisteltu mantra siitä, että oma koti olisi aina vanhukselle se paras paikka asua. Kotona on tällä hetkellä myös monia sellaisia ihmisiä, joiden oikea asuinpaikka ei enää ole koti. Esimerkiksi muistisairaiden edetessä monelle yksinasuvalle yhteiskoti olisi inhimillisesti parempi asuinpaikka, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Mäkisalo-Ropponen vaatii, että erityisesti yhteisökoteihin panostettaisiin. Hän on erityisen huolissaan niistä vanhuksista, jotka eivät yksinäisyyden ja turvattomuuden takia halua olla omassa kodissaan vaan toivovat pääsevänsä yhteisökotiin. Näitä vanhuksia ei voida pakottaa kotihoidon asiakkaiksi vasten tahtoaan.

─ Osana laajempaa keskustelua kotihoidon tilanteesta tarvitaan uusia avauksia kotihoidon henkilökunnan aseman parantamiseksi. Heitä uuvuttaa todellisuuden ja ammatti-identiteetin välinen ristiriita. He tietävät, mitä olisi hyvä kotihoito, mutta resurssien niukkuuden takia sitä ei voi toteuttaa. Hoitajat kertovat myös, ettei heillä ole aikaa pitää ruokataukoja vaan he syövät eväitä rappukäytävissä tai autossa matkalla paikasta toiseen. Tilanne vaatii nyt aitoa korjausliikettä, Mäkisalo-Ropponen päättää.