Mäkisalo-Ropponen: Hoitajien viestit liiallisesta työmäärästä on otettava vakavasti

Ajankohtaista 10:55

Merja Mäkisalo-Ropponen

Tämänkin kesän aikana on eri puolilta Suomea kuulunut viestejä siitä, että monissa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa hoitotyöntekijöitä on liian vähän potilaiden määrään ja hoitoisuuteen verrattuna. Viimeksi tänään Yle uutisoi jo ”Kuopion taudista” viitatessaan yliopistollisen sairaalan päivystyksen henkilökunnan kokemaan rasitukseen.

– On käsittämätöntä, että eripuolilta Suomen terveydenhoitokenttää kuuluvia viestejä kuullaan niin huonosti. Minulle on kerrottu, ettei sijaisia säästösyistä oteta, vaikka potilasmäärä ei ole vähentynyt. Myös kouluttamattomia sijaisia käytetään korvaamaan ammattilaisia. Nämä asiat ovat hoidon laadun ja potilasturvallisuuden kannalta vakavia, totetaa kansanedustaja, terveystieteiden tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen.

Myös hoitajien jaksamisesta ja työmotivaatiosta on syytä olla Mäkisalo-Ropposen mukaan huolissaan. Tällä hetkellä puutteellinen työhyvinvointi aiheuttaa yhteiskunnalle vuosittain useiden miljardien taloudelliset menetykset. Toisaalta työhyvinvointiin liittyvät ongelmat vaikuttavat kielteisesti työprosessien sujumiseen, asiakastyytyväisyyteen ja työnantajamaineeseen. Työhyvinvointi on ehdoton edellytys myös perustehtävän hyvin hoitamiselle. Sosiaali- ja terveystoimessa on syytä muistaa, ettei uupunut auttaja auta ketään.

– Valitettavan usein työelämässä haetaan tehokkuutta väärin keinoin. Esimerkiksi kotihoidossa koko ajan kiristynyt työtahti on johtanut siihen, ettei hoitotyöntekijöillä ole enää aikaa kuunnella ja kuntouttaa asiakkaita.

– Jos resurssien vähyys tai puutteet työntekijöiden työsuojelussa aiheuttavat vaaraa potilasturvallisuudelle tai työntekijöiden terveydelle, niin ammattihenkilöiden velvollisuus on viestiä asiasta ensin organisaation johdolle ja jos tilanne ei korjaannu, tarvittaessa tehtävä kantelu viranomaisille.

Ylen mukaan Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystyksessä on tehty muutoksia sen jälkeen, kun päivystyksen hoitohenkilökunta alkoi kirjelmöidä uupumuksestaan. Luvassa on ulkopuolisen tahon tekemä henkilöstömitoitus sekä ruuhkamittari, jonka avulla voidaan aiempaa tarkemmin seurata sitä, missä potilaita on. Nämä ovat Mäkisalo-Ropposen mukaan hyviä ensi askelia.

– Näitä ja muita uudistuksia tehdessä on hyvä muistaa, että liian kireän työtahdin lisäksi hoitotyöntekijöiden mukaan heitä uuvuttaa se, ettei heitä oteta mukaan toiminnan kehittämiseen, vaan asiat päätetään jossain ”ylhäällä” ja ne ainoastaan ilmoitetaan työtekijöille.

– Monet näin toteutetut muutokset eivät sitten sovellu käytäntöön tai ne aiheuttavat paljon lisätyötä, joka olisi estetty yhdessä suunnittelulla. Lisäksi johtamiskulttuurissa tuntuu monin paikoin olevan paljon kehittämistä. Autoritaarinen ylhäältä alaspäin tuleva käskyttäminen ei sovellu asiantuntijoiden johtamiseen.