Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Lindtman: SAK:n päätös mahdollistaa hallituksen suunnanmuutoksen

Antti Lindtman

SAK:n päätös hyväksyä työmarkkinaratkaisu tes-neuvotteluiden pohjaksi on tärkeä Suomen tulevaisuudelle. Sipilän hallitukselta odotetaan nyt kykyä yhteistyöhön työmarkkinoiden kanssa ja luotettavuutta omien lupausten pitämisessä. Suomi ja suomalaiset tarvitsevat nyt vakaan näkymän tulevaisuuteen.

On hyvä, että varsinaiset neuvottelut voivat nyt alkaa ja alakohtaisesti voidaan katsoa, miten eri aloilla voidaan viedä asioita eteenpäin mahdollisimman inhimillisellä ja tasapuolisella tavalla. Suomalainen työmies ja työnainen ansaitsee arvostuksen ja oikeudenmukaiset työehdot myös jatkossa.

SAK:n päätös mahdollistaa nyt myös hallitukselle suunnanmuutoksen työllistävämpään ja tasapuolisempaan suuntaan. Jahkailupolitiikan pitää loppua. Hallituksen on selväsanaisesti peruttava lisäleikkaukset jo tulevassa kehysriihessä. Hallitukselta odotetaan välittömiä kasvua ja työpaikkoja tukevia toimia.

Prosessi jättää paljon kysymyksiä hallituksen toiminnasta ja toimintatavoista. Vielä viime syksyn alussa valtionvarainministeri Stubb vakuutti, että pakkolakipaketin perustuslaillisuus on käyty läpi ”juurta jaksain”. Viime viikonloppuna ministeri Stubb kuitenkin myönsi, että pakkolakipaketti olisi kaatunut perustuslaillisiin ongelmiin. Stubbin puheenvuoro luo epäuskoa hallituksen ministereiden puheenvuorojen luotettavuuteen.

Oppositio on jo pitkään yrittänyt tivata hallitukselta tarkempia selvityksiä pakkolakipaketin perustuslainmukaisuudesta. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, hallitus tunnustaa opposition arvion oikeaksi. Hyvä niin. Stubbin lausunnoista syntyy kuitenkn uusia kysymyksiä.

Nyt on tärkeää tietää, mihin hallituksen uusi arvio perustuu. Onko hallitus teettänyt pakkolakipaketista uusia asiantuntija-arvioita, jotka kumoavat edelliset? Jos näin on, ne on syytä julkaista välittömästi.

Mikäli uusia asiantuntija-arvioita ei ole tehty, se herättää vakavan kysymyksen. Onko hallitus koko ajan tiennyt, että pakkolait olisivat joka tapauksessa kaatuneet, toisin kuin se on eduskunnalle toistuvasti vakuuttanut? Jos näin on, kyseessä on vakava asia.

Hallituksen on annettava ensi tilassa perusteellinen selvitys toiminnastaan työmarkkinasovun esteenä olleiden pakkolakien osalta. Lisäksi hallituksen on selvästi ilmoitettava, että se ei missään olosuhteissa ryhdy enää yksipuolisesti valmistelemaan palkansaajien asemaa heikentäviä lakihankkeita.

Antti Lindtman
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja