Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Lindtman: SAK:n päätös mahdollistaa hallituksen suunnanmuutoksen

Antti Lindtman

SAK:n päätös hyväksyä työmarkkinaratkaisu tes-neuvotteluiden pohjaksi on tärkeä Suomen tulevaisuudelle. Sipilän hallitukselta odotetaan nyt kykyä yhteistyöhön työmarkkinoiden kanssa ja luotettavuutta omien lupausten pitämisessä. Suomi ja suomalaiset tarvitsevat nyt vakaan näkymän tulevaisuuteen.

On hyvä, että varsinaiset neuvottelut voivat nyt alkaa ja alakohtaisesti voidaan katsoa, miten eri aloilla voidaan viedä asioita eteenpäin mahdollisimman inhimillisellä ja tasapuolisella tavalla. Suomalainen työmies ja työnainen ansaitsee arvostuksen ja oikeudenmukaiset työehdot myös jatkossa.

SAK:n päätös mahdollistaa nyt myös hallitukselle suunnanmuutoksen työllistävämpään ja tasapuolisempaan suuntaan. Jahkailupolitiikan pitää loppua. Hallituksen on selväsanaisesti peruttava lisäleikkaukset jo tulevassa kehysriihessä. Hallitukselta odotetaan välittömiä kasvua ja työpaikkoja tukevia toimia.

Prosessi jättää paljon kysymyksiä hallituksen toiminnasta ja toimintatavoista. Vielä viime syksyn alussa valtionvarainministeri Stubb vakuutti, että pakkolakipaketin perustuslaillisuus on käyty läpi ”juurta jaksain”. Viime viikonloppuna ministeri Stubb kuitenkin myönsi, että pakkolakipaketti olisi kaatunut perustuslaillisiin ongelmiin. Stubbin puheenvuoro luo epäuskoa hallituksen ministereiden puheenvuorojen luotettavuuteen.

Oppositio on jo pitkään yrittänyt tivata hallitukselta tarkempia selvityksiä pakkolakipaketin perustuslainmukaisuudesta. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, hallitus tunnustaa opposition arvion oikeaksi. Hyvä niin. Stubbin lausunnoista syntyy kuitenkn uusia kysymyksiä.

Nyt on tärkeää tietää, mihin hallituksen uusi arvio perustuu. Onko hallitus teettänyt pakkolakipaketista uusia asiantuntija-arvioita, jotka kumoavat edelliset? Jos näin on, ne on syytä julkaista välittömästi.

Mikäli uusia asiantuntija-arvioita ei ole tehty, se herättää vakavan kysymyksen. Onko hallitus koko ajan tiennyt, että pakkolait olisivat joka tapauksessa kaatuneet, toisin kuin se on eduskunnalle toistuvasti vakuuttanut? Jos näin on, kyseessä on vakava asia.

Hallituksen on annettava ensi tilassa perusteellinen selvitys toiminnastaan työmarkkinasovun esteenä olleiden pakkolakien osalta. Lisäksi hallituksen on selvästi ilmoitettava, että se ei missään olosuhteissa ryhdy enää yksipuolisesti valmistelemaan palkansaajien asemaa heikentäviä lakihankkeita.

Antti Lindtman
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja