Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tulevaisuuden Suomi tarvitsee jokaisen uuden ammattilaisen! Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat jättämässä Suomen vaille suurta ja tarpeellista ammattilaisten joukkoa. Amikset, teitä tarvitaan! #amisliikkessäSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä!Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä! #koulutusleikkaukset #politiikka #dematinuoret #hallitus #koulutus #tulevaisuus #nuoret #eimitäänjärkeä #perukaaleikkauksetdemarinuoret

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Imatran ajot 30 v jälkeen. Huimaa vauhtia ja upeata meininkiä varsin mukavissa maisemissa. Ensimmäinen kokemus katsoa maantie rata-ajoa.sirpa.paatero

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Loistavaa Lindström kannattaa Lex Taipaletta. Hänen kannattaa aloittaa lobbaus PS ryhmästä. PS ministeri tyrmäsi asian kirj.kysymyksessä.

Lindtman: SAK:n päätös mahdollistaa hallituksen suunnanmuutoksen

Antti Lindtman

SAK:n päätös hyväksyä työmarkkinaratkaisu tes-neuvotteluiden pohjaksi on tärkeä Suomen tulevaisuudelle. Sipilän hallitukselta odotetaan nyt kykyä yhteistyöhön työmarkkinoiden kanssa ja luotettavuutta omien lupausten pitämisessä. Suomi ja suomalaiset tarvitsevat nyt vakaan näkymän tulevaisuuteen.

On hyvä, että varsinaiset neuvottelut voivat nyt alkaa ja alakohtaisesti voidaan katsoa, miten eri aloilla voidaan viedä asioita eteenpäin mahdollisimman inhimillisellä ja tasapuolisella tavalla. Suomalainen työmies ja työnainen ansaitsee arvostuksen ja oikeudenmukaiset työehdot myös jatkossa.

SAK:n päätös mahdollistaa nyt myös hallitukselle suunnanmuutoksen työllistävämpään ja tasapuolisempaan suuntaan. Jahkailupolitiikan pitää loppua. Hallituksen on selväsanaisesti peruttava lisäleikkaukset jo tulevassa kehysriihessä. Hallitukselta odotetaan välittömiä kasvua ja työpaikkoja tukevia toimia.

Prosessi jättää paljon kysymyksiä hallituksen toiminnasta ja toimintatavoista. Vielä viime syksyn alussa valtionvarainministeri Stubb vakuutti, että pakkolakipaketin perustuslaillisuus on käyty läpi ”juurta jaksain”. Viime viikonloppuna ministeri Stubb kuitenkin myönsi, että pakkolakipaketti olisi kaatunut perustuslaillisiin ongelmiin. Stubbin puheenvuoro luo epäuskoa hallituksen ministereiden puheenvuorojen luotettavuuteen.

Oppositio on jo pitkään yrittänyt tivata hallitukselta tarkempia selvityksiä pakkolakipaketin perustuslainmukaisuudesta. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, hallitus tunnustaa opposition arvion oikeaksi. Hyvä niin. Stubbin lausunnoista syntyy kuitenkn uusia kysymyksiä.

Nyt on tärkeää tietää, mihin hallituksen uusi arvio perustuu. Onko hallitus teettänyt pakkolakipaketista uusia asiantuntija-arvioita, jotka kumoavat edelliset? Jos näin on, ne on syytä julkaista välittömästi.

Mikäli uusia asiantuntija-arvioita ei ole tehty, se herättää vakavan kysymyksen. Onko hallitus koko ajan tiennyt, että pakkolait olisivat joka tapauksessa kaatuneet, toisin kuin se on eduskunnalle toistuvasti vakuuttanut? Jos näin on, kyseessä on vakava asia.

Hallituksen on annettava ensi tilassa perusteellinen selvitys toiminnastaan työmarkkinasovun esteenä olleiden pakkolakien osalta. Lisäksi hallituksen on selvästi ilmoitettava, että se ei missään olosuhteissa ryhdy enää yksipuolisesti valmistelemaan palkansaajien asemaa heikentäviä lakihankkeita.

Antti Lindtman
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja