Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Juuri silloin kun maailmassa tarvittaisiin avoimuutta ja yhteistyötä, yksi maailman mahtien päämiehistä päättää käpertyä sisäänpäin. 😞

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Pehmustetussa huoneessa taloustieteilijän kanssa. Mika Maliranta haastatteli työmarkkinoista, ay-liikkeestä, hyvinvointivaltiosta ja talouspolitiikasta. Etlan podcast tulee perjantaina 27.1. ulos. Oli erittäin inspiroiva keskustelu 👍tyttitup

Ilkka Kantolashared tweet on Twitter

Homma meni vikaan siinä kun valtion infraa ei laitettu osaksi valtion tasetta. Puhutaan korjausvelasta kun poistot on jätetty tekemättä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP tyrmää Bernerin malli. "Tämä on ideologista pakkoyhtiöittämistä, jolla halutaan muuttaa suomalaisen yhteiskunnan rakenteita, alasajaa julkista sektoria" - SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nuorten kotkien uusi puheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar toivoo puheenjohtajuutensa vaikuttavan positiivisesti siten, että myös pakolais- ja maahanmuuttajaperheet löytäisivät tiensä Nuorten kotkien toimintaan.Sosialidemokraatit SDP

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Ekat kouluvierailut ja loistavia kysymyksiä: tuleeko pettymys kun häviää äänestyksessä, miksi eläminen maksaa, suosittelenko työtä muille ym

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Yhtiön perustaminen ja sitä kautta liikenteen avaaminen markkinoille ei ole mikään taikatemppu, millä loihditaan liikenteeseen lisää rahaa. On käsittämätöntä uskotella, että samalla kun väyliin laitettaisiin lisää rahaa, kenenkään maksut eivät siitä huolimatta kasvaisi. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.Sosialidemokraatit SDP

Lindtman: SAK:n päätös mahdollistaa hallituksen suunnanmuutoksen

Antti Lindtman

SAK:n päätös hyväksyä työmarkkinaratkaisu tes-neuvotteluiden pohjaksi on tärkeä Suomen tulevaisuudelle. Sipilän hallitukselta odotetaan nyt kykyä yhteistyöhön työmarkkinoiden kanssa ja luotettavuutta omien lupausten pitämisessä. Suomi ja suomalaiset tarvitsevat nyt vakaan näkymän tulevaisuuteen.

On hyvä, että varsinaiset neuvottelut voivat nyt alkaa ja alakohtaisesti voidaan katsoa, miten eri aloilla voidaan viedä asioita eteenpäin mahdollisimman inhimillisellä ja tasapuolisella tavalla. Suomalainen työmies ja työnainen ansaitsee arvostuksen ja oikeudenmukaiset työehdot myös jatkossa.

SAK:n päätös mahdollistaa nyt myös hallitukselle suunnanmuutoksen työllistävämpään ja tasapuolisempaan suuntaan. Jahkailupolitiikan pitää loppua. Hallituksen on selväsanaisesti peruttava lisäleikkaukset jo tulevassa kehysriihessä. Hallitukselta odotetaan välittömiä kasvua ja työpaikkoja tukevia toimia.

Prosessi jättää paljon kysymyksiä hallituksen toiminnasta ja toimintatavoista. Vielä viime syksyn alussa valtionvarainministeri Stubb vakuutti, että pakkolakipaketin perustuslaillisuus on käyty läpi ”juurta jaksain”. Viime viikonloppuna ministeri Stubb kuitenkin myönsi, että pakkolakipaketti olisi kaatunut perustuslaillisiin ongelmiin. Stubbin puheenvuoro luo epäuskoa hallituksen ministereiden puheenvuorojen luotettavuuteen.

Oppositio on jo pitkään yrittänyt tivata hallitukselta tarkempia selvityksiä pakkolakipaketin perustuslainmukaisuudesta. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, hallitus tunnustaa opposition arvion oikeaksi. Hyvä niin. Stubbin lausunnoista syntyy kuitenkn uusia kysymyksiä.

Nyt on tärkeää tietää, mihin hallituksen uusi arvio perustuu. Onko hallitus teettänyt pakkolakipaketista uusia asiantuntija-arvioita, jotka kumoavat edelliset? Jos näin on, ne on syytä julkaista välittömästi.

Mikäli uusia asiantuntija-arvioita ei ole tehty, se herättää vakavan kysymyksen. Onko hallitus koko ajan tiennyt, että pakkolait olisivat joka tapauksessa kaatuneet, toisin kuin se on eduskunnalle toistuvasti vakuuttanut? Jos näin on, kyseessä on vakava asia.

Hallituksen on annettava ensi tilassa perusteellinen selvitys toiminnastaan työmarkkinasovun esteenä olleiden pakkolakien osalta. Lisäksi hallituksen on selvästi ilmoitettava, että se ei missään olosuhteissa ryhdy enää yksipuolisesti valmistelemaan palkansaajien asemaa heikentäviä lakihankkeita.

Antti Lindtman
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja