Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Miten perustuslain kansalaisille takaamat riittävät palvelut aiotaan tämän jälkeen toteuttaa? Tuleeko hallitus taas tavallisten ihmisten kukkarolle asiakasmaksuja korottamalla vai aiotaanko palveluita leikata ”palvelulupauksen” varjolla?" Sotessa on paljon avoimia kysymyksiä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Epävakaassa ja rauhattomassa maailmassa ihmisoikeuksien ja ihmisten tasa-arvon parantaminen on kestävää turvallisuuspolitiikkaa. Naisten aseman parantaminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen ovat tämän työn keskiössä. Näitä arvoja Suomen pitää yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa edistää ja Sipilän hallituksen pitäisi olla asiassa aktiivinen." - Antti Rinne

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

...tyyli salissa jatkuu: teistä kukaan ei tehnyt varmaan päivääkään työtä, saati luonut. (meppejä S&D ryhmässä työläis-ja yritt taustalla)

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Älkää menkö halpaan, tyyliin, jonka Farage jalostanut. Miljonääri vastustamassa "eliittiä", demokr.=poliitikkoviha ei hyvää lupaa. Nyt edell

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Euroopan parlamentti kokoontuu tänään tiistaina ylimääräiseen täysistuntoon käsittelemään Britannian EU-kansanäänestyksen tulosta. Tässä SDP:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin tuoreet kommentit.Sosialidemokraatit SDP

Lakivaliokunnan demariedustajat: Rangaistukset kohtuuden – ei sakkorahain tähden

Pinssi rintaan

SDP:n lakivaliokunnan jäsenet Johanna Ojala-Niemelä, Suna Kymäläinen ja Sanna Marin ovat tyrmistyneitä hallituksen kaavailusta sakkojen rajusta korottamisesta. Jäsenten mukaan päiväsakon määrä korotetaan kuudesta eurosta yhdeksään euroon ja rikesakon enimmäismäärä kaksinkertaistetaan 200 eurosta 400 euroon.

Sakkorangaistusten tasoa pitää aika ajoin tarkistaa, jotta ne pysyvät yleisen kustannus- ja ansiotason kehityksessä mukana. Samoin voi olla perusteltua arvioida, onko nykyinen taso riittävä rangaistuksen ennaltaehkäisevän vaikutuksen kannalta.

Sakkojen korottamisen julkilausuttu tavoite on kuitenkin kerätä lisää tuloja valtiolle. On arvioitu, että korotus toisi valtion kassaan lisää tuloja vuosittain 53 – 56 miljoonaa euroa. Edellytyksenä tähän on se, että sakkojen korottaminen ei merkittävästi vaikuttaisi ihmisten käyttäytymiseen, ja niitä saataisiin perittyä nykyistä vastaavalla tehokkuudella.

Valtiontalouden vahvistaminen ei ole hyväksyttävä tavoite kriminaalipoliittisin perustein asetettujen rangaistustasojen muuttamiselle. Rangaistusten tehtävä on ennaltaehkäistä rikoksia ja rikkomuksia, ei toimia tulonlähteenä valtiolle. On kestämätöntä, jos sakkoja peritään sen mukaan, miten valtion kirstussa pohja häämöttää.

Tämä korotus kyseenalaistaa rangaistusten vertailtavuuden. Esimerkiksi jos pahoinpitelystä saa 30-40 päiväsakkoa, niin silloin tulee pienempi sakko kuin jos ajaa 20km/h ylinopeutta. Tällöin jouduttaisiin tarkentamaan myös muiden rangaistusten sakkorangaistuksia. Ylinopeus ei voi olla paheksutumpi rikos ihmisen koskemattomuuden rinnalla, perustelee kansanedustajakolmikko.

Myös hallituksen esityksen perusteluissa myönnetään, että kriminaalipoliittinen kehitys ei perustele sakkojen tason korottamista. Fiskaaliset syyt taas eivät voi olla peruste julkiselle vallalle kohdistaa kansalaisiin kovempia rangaistuksia. Tällöin vaarana on, että rangaistuksen menettävät legitimiteettinsä kansalaisten silmissä ja muuttuvat mielivallaksi.

Myös minimipäiväsakon korotus on saanut aiheellisesti kritiikkiä. Kun puolet sakoista määrätään minimipäiväsakkoina, niin esityksen kärki osuu siten kaikkein heikompiosaisiin yhteiskunnassamme. Tämä johtaa väistämättä siihen, että kun kaikki eivät suoriudu sakkojen maksamisesta, muuntorangaistusten määrä kasvaa radikaalisti. Vankilapäivät ovat sen verran kalliita, että ne syövät nopeasti pois sen taloudellisen hyödyn, mitä valtio sakkojen korottamisella on laskenut saavansa.

Jo Olaus Petrin tuomarinohjeissa 1530-luvulta todettiin, että kaikki laki on asetettu oikeuden ja kohtuuden eikä sakkorahain tähden. Toivomme, että tämä viesti olisi kirkas ministeri Lindströmille myös 2000-luvulla.