SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Kuntien elinkeino- ja omistajapoliittinen ohjelma

Ohjelmatyö 17:42

Rakennuksia ja nostokurki

MILLAINEN ON FIKSU KUNTA?

Millainen on fiksu kunta tai kaupunki? Fiksu kunta osaa omistaa, palvella ja kouluttaa. Fiksun kunnan päättäjät osaavat omistaa älykkäästi, ymmärtävät laadukkaiden palveluiden merkityksen ja suomalaisen koulutuksen arvon. Osaaminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on kunnianhimo, luova ajattelu ja vahva tahto kunnan toimintojen kehittämiseksi.

SDP haluaa, että julkinen ja yksityinen sektori tekevät kunnissa tiivistä ja toisiaan täydentävää yhteistyötä. Yksityisen sektorin voima uusien innovaatioiden ja käytäntöjen tuottajana on perusteltua tunnistaa. Fiksu kunta hakee yhteisiä etuja ja tavoitteita yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa tavalla, joka tuottaa elinvoimaa kunnalle ja hyötyä kuntalaisille.

Kunnan omistajuudella ja sen käyttämisellä on väliä. Omistaja päättää viime kädessä halutessaan tärkeimmät asiat, oli kyse sitten kunnan liikelaitoksesta tai osakeyhtiöstä. Osakeyhtiölaki määrittelee yhtiön omistajan, hallituksen ja johdon tehtävät. Fiksu omistaja näkee suuremmat kokonaisuudet oman kunnan ulkopuolella ja jopa kansainvälisesti sekä osaa kehittää kuntaa ja sen omistamia yhtiötä yhdessä ja erikseen.

Älykäs konserniohjaus tarkoittaa omistajana vaikuttamista ja eri toimijoiden roolien ymmärtämistä. Konsernia pitää osata johtaa. Erityisesti eri kuntaomisteisten toimijoiden yhteistyön hyödyt ja mahdollisuudet tulee nähdä avoimesti ja rakentavasti. Fiksu kunta osaa hankinnat ja ymmärtää hankintalain mahdollisuudet paikallisesti ja alueellisesti.

Strategisesti tärkeiden ja välttämättömien toimintojen on perusteltua olla julkisesti omistettuja. Tällaisia ovat muun muassa luonnolliset monopolit eli sähköverkot, lämpö ja vesi sekä tietyt terveyden kannalta tärkeimmät toiminnot kuten erikoissairaanhoito. Fiksu valtio tekee näin – miksi sitten kunta toimisi toisin?

Kunta ei ole huono omistaja, kun osaaminen ja johtaminen on kunnossa. Tämä ohjelman tarkoituksena on hahmottaa ja kirkastaa SDP:n linjaa kuntien elinkeino- ja omistajapolitiikkaan ja tukea puolueen kuntavaikuttajien päätöksentekoa näissä usein hyvin monimutkaisissa ja monisyisissä asioissa. Ohjelman pohjalta valmistellaan myös erillinen opas ja koulutusmateriaali puolueen kuntapäättäjille.

Tätä ohjelmaa kirjoitettaessa maakuntauudistus on tuloillaan, mutta sen toteutumisesta ja lopullisesta muodosta ei ole vielä varmuutta. Sen vuoksi kaikkiin erityisesti kuntien ja mahdollisten maakuntien toiminnan rajapinnalla oleviin kysymyksiin ei ole tarkoituksenmukaista ottaa kantaa.

Tutustu ohjelmaan: Kuntien elinkeino- ja omistajapoliittinen ohjelma