Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on ilahtunut pääministeri Juha Sipilän torstaina eduskunnan kyselytunnilla antamasta lupauksesta kutsua puolueet koolle keskustelemaan julkisten rakennusten sisäilmaongelmien poistamisesta. Sosialidemokraatit esittivät hallitukselle, että puolueet käynnistäisivät yhdessä hankkeen, jonka tavoitteena on etsiä konkreettisia keinoja sisäilmaongelmien poistamiseksi. ─ Nyt on käytävä sanoista tekoihin. Julkisten rakennusten sisäilmaongelmat ovat suuri uhka terveydelle ja monet lapset sekä aikuiset altistuvat jopa elinikäisille sairauksille huonon sisäilman vuoksi. Arviolta 600 000-800 000 suomalaista altistuu päivittäin homeesta johtuville sisäilman epäpuhtauksille. Ongelma ei koske vain kouluja vaan myös esimerkiksi ikäihmisten hoitopaikkoja, joissa hoitajat ja vanhukset oireilevat vakavasti. On hienoa, että nyt on syntymässä puoluerajat ylittävää yhteisymmärrystä ongelman kitkemiseksi, Mäkisalo-Ropponen kertoo.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöydällä on useita – kymmenen kohdan lista asioista, joista olisi hyvä päästä ratkaisuun ennen kehysriihtä. Joukossa on ratkaisujen hakeminen ns. 0-sopimusehtoihin ja siihen mitä työttömien omaehtoista koulutusta työttömyysturvalla. Toivottavasti näissä neuvotteluissa päästään ratkaisuun."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– On kuitenkin selvää, että jos hallitus ei lisää resursseja ja hidastuttaa aikatauluja, niin hyväkään osaaminen ei auta, sillä liiallinen kiire estää laadukkaan toiminnan. Hallituksen onkin itse otettava lusikka käteen ja tehtävä konkreettisia toimia, jotta lakiesitykset olisivat paremmin valmisteltuja ja niissä olisi paremmin otettu huomioon pitkän aikavälin kustannusvaikutukset.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

Kuntavaalit järjestetään 9. huhtikuuta. SDP haluaa ehdokkaiksi monipuolisen joukon suomalaisia, joilla on hyvä käsitys kansalaisten arjen asioista, työelämän haasteista, opiskelusta tai perhearjen pyörittämisestä. Pyydämme sinua ryhtymään kuntavaaliehdokkaaksemme. Klikkaamalla videota se onnistuu helposti.Sosialidemokraatit SDP

Sanna Marinshared image on Instagram

SDP esitti eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle parlamentaarista yhteistyötä julkisten rakennusten sisäilma- ja homeongelmien ratkaisemiseksi. Kysyin pääministeri Sipilältä tarttuuko hän esitykseemme. Arvoisa puhemies, Haluan kysyä pääministeri Sipilältä täsmennystä äskeiseen vastaukseenne edustaja Kantolan kysymyksen osalta. Kyse ei siis ole siitä, että me toivoisimme jotakin yhteistä kahvittelua puolueiden välillä vaan me haluamme parlamentaarista yhteistyötä, jossa etsitään oikeita ratkaisuja tähän vakavaan ongelmaan. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan teettämän tutkimuksen mukaan pelkästään home- ja kosteusvauriot aiheuttavat noin puolen miljardin, siis puolen miljardin euron, kustannukset yhteiskunnassa joka vuosi. Kustannuksia syntyy muun muassa oireiden ja sairauksien tutkimisesta ja hoidosta, sairauspoissaoloista, työkyvyn menettämisestä sekä työtehon ja tuottavuuden laskusta. Kyse on siis merkittävästä ongelmasta ihmisten terveydelle, mutta myös kansantaloudelle. SDP haluaa parlamentaarista yhteistyötä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Tartutteko siihen? #eduskunta #kyselytunti Kiitos myös @uhanadesign supermukavasta Green leaves -collegesta! #Tampere rules!sannamarin

Kumpula-Natri: 70 prosenttia Välimereen hukkuneista on naisia

Miapetra Kumpula-Natri

Mielikuva Eurooppaan paenneista ihmisistä on usein väärä. Balkanin maantien laitoja taivaltaa paljon naisia, lapsia ja korkeasti koulutettuja ihmisiä. Pakolaisille on tarjottava turvaa, mutta myös korkeakoulutusta.

Euroopan parlamentti käsittelee tänään naistenpäivänä naispuolisia turvapaikanhakijoita koskevaa raporttia. Eurooppaan saapuvista turvapaikanhakijoista lähes 60% on nyt naisia ja lapsia (Lähde: YK).

Raportista käy ilmi, että naiset joutuvat pakomatkallaan pahoinpidellyiksi, ahdistelluiksi ja raiskatuiksi. Salakuljettajat vaativat seksiä maksuksi matkasta tai pelastusliiveistä.

– Lesboksen saarella, jonne saapuu Välimeren yli runsaasti kodeistaan paenneita ihmisiä, on laskettu hukkuneita. Noin 70 prosenttia hukkuneista on naisia, muistuttaa Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri.

Lääkärit ilman rajoja -järjestö esitteli viime viikolla Euroopan parlamentissa havaintojaan Eurooppaan paenneista naisista. Järjestön hoitamista naisista hyvin suuri määrä, jopa 8-9 prosenttia, oli raskaana.

– Jos emme halua, että naisia hukkuu, raiskataan ja orjuutetaan matkalla Eurooppaan, on järjestettävä laillisia, turvallisia reittejä, joita käyttämällä he voivat hakea turvapaikkaa, Kumpula-Natri sanoo. Turvallisia reittejä tarvitsevat tietysti kaikki, eivät vain naiset.

– Eurooppa tarvitsee yhteisen ja yhteneväisen turvapaikkapolitiikan.

Kumpula-Natri haluaa kiinnittää huomiota myös korkeasti koulutettuihin pakolaisiin.

– Tälläkin hetkellä balkanilaisen maantien laitaa taivaltaa jalan joukko matematiikanopettajia, arkkitehtejä, taloustieteilijöitä, hammaslääkäreitä ja korkeakouluopiskelijoita, kirjoittaa Kumpula-Natri naistenpäivän kolumnissaan Akavalaisessa.

– Kun ihmiset hukkuvat Kreikan saarien rannoille ja Makedonian rajalla taistellaan ruoka-annoksista, korkeakoulutuksen tarjoaminen turvapaikanhakijoille saattaa tuntua turhalta. Sitä se ei kuitenkaan ole.

Euroopan parlamentin S&D-ryhmä esittää seuraavia toimenpiteitä, joilla naisten asemaa helpotetaan:

• Naispuolisille turvapaikanhakijoille on järjestettävä omia tiloja, kuten omat suihkut ja vessat.

– Erityisesti ilman perhettä matkustavat naiset kohtaavat ahdistelua myös järjestely- ja vastaanottokeskuksissa ympäri Eurooppaa. Ei ole ok, että yksinäinen nainen joutuu nukkumaan kymmenien miesten keskellä, Kumpula-Natri sanoo.

• Monet naiset matkustavat lasten kanssa. Lapsille pitää saada turvallinen tila ja hoitoa sillä aikaa kun nainen esimerkiksi käy turvapaikkapuhuttelussa tai yrittää järjestellä asioitaan.
  • Turvapaikka pitää voida myöntää sillä perusteella, että nainen on vaarassa joutua kotimaassaan ympärileikatuksi, tai sillä perusteella, että hän on sukupuolensa takia muista syistä hengenvaarassa.
  • Joidenkin naisten oleskelulupa on riippuvainen heidän miestensä oleskeluluvasta.

– Naisia pitää auttaa hakemaan omaa oleskelulupaa siinä tapauksessa että mies karkotetaan tai avioliitto purkautuu, sanoo Kumpula-Natri.

• Kotouttamisvaiheessa naiset pitää huomioida monin tavoin.

– Onko tarjolla lastenhoitoa kielikurssin ajaksi, saadaanko naispuolisia tulkkeja ja lääkäreitä, osataanko tarjota oikeanlaista psykologista ja terveydellistä apua esimerkiksi traumoihin tai ympärileikkauksiin, pääseekö nainen kursseille, hoitamaan asioita, opiskelemaan ja töihin? Meidän on autettava naisia työmarkkinoille ja kannustettava heitä osallistumaan yhteiskuntaan ja päätöksentekoon.

Miapetran kolumni Akavalaisessa