Maria Guzeninashared image on Instagram

Espoon valtuuston tämän vaalikauden viimeisen kokouksen kunniaksi viimeinen yhteiskuva valtuuston puheenjohtajistona. Kiitos hyvästä yhteistyöstä Sirpa ja Marika!maria_guzenina

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Terrori-isku lasten-nuorten konserttiin kertoo poikkeuksellisesta julmuudesta ja elämästä vieraantumisesta. Ajatukset uhreissa ja omaisissa.

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Terveisiä työmatkalta EU naapurimaasta. Riittääkö tuntemus: pari vinkkiä 5p valuutta leu. 3p presidentti Dodon. 1p pääkaupunki Chisinau🇦🇩

Tuula Haatainenshared image on Instagram

Hanami Roihuvuoren kirsikkapuistossa vetää puoleensa lähes hartaaseen kukinnan ihailuun. Illan pitkä lenkki Tullisaaressa. Hieno päivä🌸haatainent

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Länsi-kotkan ty 110v juhlassa Erkki Tuomioja: luokkayhteiskunta on tulossa mutta luokkatietoisuus ei samassa mitassa, vaan kanavoituu toisin

Kari hallitukselle: Lopettakaa autoilijoiden kiusaaminen – ylinopeuksien puuttumiskynnysten madaltaminen ei edistä liikenneturvallisuutta

Mika Kari

SDP:n kansanedustaja Mika Kari hämmästelee julkisuuteen tulleita tietoja, joiden mukaan hallitus olisi kajoamassa tieliikennelain uudistuksessa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiin. Hän pitää esitystä autoilijoiden kiusaamisena. Lehtitietojen mukaan puuttumiskynnyksiä madallettaisiin niin, että jopa äärimaltillisista ylinopeuksista voitaisiin myöntää virhemaksuja tai sakkoja.

─ Lehtitietojen mukaan valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiä madallettaisiin merkittävästi nykyisestä. Jopa 1 km/h ylinopeuksille voitaisiin poliisin toteuttamassa liikennevalvonnassa myöntää virhemaksuja. Tällä hetkellä käytäntö on ollut, että alle 7 km/h ylinopeuksista ei ole rangaistu virhemaksuilla vaan huomautuksella, Kari muistuttaa.

Karin mielestä järjetön ajatus puuttumiskynnysten madaltamisesta on jälleen yksi esimerkki siitä, miten hallitus pyrkii muuttamaan liikennevalvontaa pelkäksi valtion tulonlähteeksi. Päämääränä vaikuttaisi olevan, että kaikki kivetä käännetään valtion sakkotulojen kasvattamiseksi.

Lakivalmistelussa on Karin mukaan pidetty esillä myös periaatetta, jossa esimerkiksi 30 km/h ylinopeudesta voisi jatkossa saada saman suuruisen sakon, oli rike tehty moottoritiellä tai päiväkohdin edessä pihakadulla. Kari pitää ajatusta suhteellisuudentajun vastaisena liikenteen turvallisuuden kehittämisen kannalta.

─ Vetoan hallitukseen, että se lopettaisi kunniallisten autoilijoiden kukkarolla roikkumisen, millä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Asiantuntijatkin ovat todenneet, että näillä puuttumiskynnysten madalluksilla ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen, vaan esimerkiksi liikenteen joustamattomuus, ruuhkautuminen sekä pienet kolarit lisääntyisivät. Nopeusvalvonnan tulisi aina perustua ensisijaisesti turvallisuuden edistämiseen, eikä valtion tulovirtojen kasvattamiseen, Kari painottaa.

Kari hämmästelee, että Suomessa vaikuttaisi olevan vallallaan käsitys, että joukkoliikenteellä voitaisiin hoitaa kaikki suomalaisten liikkumistarpeet. Hän muistuttaa, että tähän ei pystyttäisi edes Helsingissä, jossa julkisen liikenteen kehittämisessä ollaan pisimmällä. Siksi autoilijoiden erityistarpeet tulee huomioida.

─ Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Joukkoliikenteellä ei koskaan voida vastata kaikkiin suomalaisten liikkumistarpeisiin. Tätä tosiasiaa ei voida koskaan unohtaa. Yksityisautoa tarvitaan jatkossakin esimerkiksi työmatkoihin ja muuhun arjen liikenteen sujuvoittamiseen. Kaupunkipyörilläkö nämäkin matkat tulisi vastaisuudessa kaikkialla Suomessa taittaa, Kari kysyy.