Demarinuoretshared image on Instagram

Hyvää sunnuntaita toivottaa neljännen luukun takaa Outi! ❄🕯 "Olen Outi ja rakastan joulua. Minun jouluuni kuuluvat yhteinen aika perheen kanssa sekä lahjat tietysti, mutta ymmärrän myös joulun tarkoituksen Jeesuksen syntymäjuhlana. Ikinä en ole kokenut Demarinuorten toiminnassa, että uskontoni tekisi minusta eriarvoisen. Olen myös Demarinuorten kautta oppinut olemaan avoimempi kaikkia uskontoja ja kulttuureja kohtaan. On ihanaa kun Demarinuorissa saa olla oma itsensä. Rauhallista joulunodotusta ja vilkasta uutta vuotta!" #dnjouludemarinuoret

Tuula Haatainenshared tweet on Twitter

Järkyttävä uutinen. Lämmin osanottoni uhrien läheisille 💔Tunsin Tiina Wilén-Jäppisen sydämellisenä imatralaisten asioiden edistäjänä.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Kuntavaalit eivät ole vain paikallisvaalit, vaan niissä mitataan ensimmäistä kertaa, mitä ihmiset ajattelevat Sipilän hallituksen politiikasta." Antti Rinne SDP:n puheenjohtajaSosialidemokraatit SDP

Huovinen: Kansalaisten huoli eriarvoisuudesta otettava vakavasti ja vaikutukset arvioitava

Susanna Huovinen

Kansanedustaja Susanna Huovinen vaatii hallitusta ottamaan eriarvoistumisen vakavasti ja arvioimaan kehitystä nykyistä paljon herkemmin.

– Olemme saaneet lyhyen ajan sisällä useammankin tutkimuksen, joissa tulee esiin kansalaisten kasvava huoli eriarvoisuudesta yhteiskunnassamme. Maaliskuun alussa Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tutkimuksessa reilusti yli puolet vastaajista piti ihmisten eriarvoistumista merkittävänä turvattomuustekijänä. Kuluneella viikolla Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) kyselyssä 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tuloerot ovat kasvaneet liian suuriksi. Näitä viestejä ei pidä sivuuttaa, vaan ne on otettava vakavasti, Huovinen vaati puhuessaan lauantaina Jämsässä.

Huovisen mukaan hallituksen pitää pohtia, millä tavoin tilanteeseen kiinnitettäisiin jatkossa erityistä huomiota koko yhteiskunnassa.

– Eriarvoisuus ei ole vain niiden ongelma, jotka joutuvat elämään työttömänä, syrjässä, osattomana tai suoranaisessa köyhyydessä. Eriarvoisuuden lisääntyminen johtaa pahimmillaan isoihin kansanterveydellisiin ja kansantaloudellisiin ongelmiin. Etenkin pienen kansakunnan pitää huolehtia, että jokaiselle kansalaiselle annetaan mahdollisuus löytää oma lahjakkuutensa ja osallistua yhteisen yhteiskunnan rakentamiseen. Jollei eriarvoistumiskehitykseen puututa, se voi pahimmillaan heikentää työllisyyttä ja taloutta merkittävästi, Huovinen huomautti.

Huovisen mukaan hallitus on omilla päätöksillään vaikuttanut eriarvoisuuden kasvuun. Hänen mielestään esimerkiksi asiakasmaksujen rajut korotukset ovat omiaan heikentämään jo valmiiksi vaikeassa elämäntilanteessa olevien ihmisten asemaa.

– Aivan ensimmäiseksi hallituksen olisi syytä arvioida nykyistä paremmin omat esityksensä eriarvoisuuden kasvun osalta, Huovinen totesi.