Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Suomalainen osaaminen ei ole kadonnut mihinkään. Vastuu mahdollisesti työpaikkansa menettävien ihmisten uusista mahdollisuuksista on Microsoftilla ja julkisella vallalla. uomalaisille ict-osaajille tarvitaan nyt uusia työpaikkoja ja hallituksella on osa ratkaisun avaimista käsissään. Viimeistään Microsoftin uusimman yt-pommin pitäisi herättää Sipilän hallitus. Pääministerin ja muun hallituksen on ymmärrettävä, että Suomella ei ole varaa osaamistason laskuun. Koulutusleikkaukset ja tutkimukseen ja tuotekehitykseen tehdyt leikkaukset eivät paranna vaan päinvastoin heikentävät Suomen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla." - Antti Rinne

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Edes ennen vaaleja perussuomalaisten esillä pitämä suomalaisen rekkaliikenteen edunvalvonta ei saanut puolueen edustajia nyt hereille, kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta äänesti lähetettyjä työntekijöitä koskevasta kansallisesta lainsäädännöstä. – Maantiekuljetuksissa kasvaa nyt halpatyövoiman riski, koska uusi laki heikentää reilujen työehtojen valvontaa. Aiemmin Suomessa on vallinnut yhteisymmärrys siitä, että lähetettyjen työntekijöiden työehtoja valvotaan kaikilla Euroopan unionin sallimilla keinoilla, toteaa valiokunnan puheenjohtaja Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

Huovinen: Kansalaisten huoli eriarvoisuudesta otettava vakavasti ja vaikutukset arvioitava

Susanna Huovinen

Kansanedustaja Susanna Huovinen vaatii hallitusta ottamaan eriarvoistumisen vakavasti ja arvioimaan kehitystä nykyistä paljon herkemmin.

– Olemme saaneet lyhyen ajan sisällä useammankin tutkimuksen, joissa tulee esiin kansalaisten kasvava huoli eriarvoisuudesta yhteiskunnassamme. Maaliskuun alussa Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tutkimuksessa reilusti yli puolet vastaajista piti ihmisten eriarvoistumista merkittävänä turvattomuustekijänä. Kuluneella viikolla Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) kyselyssä 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tuloerot ovat kasvaneet liian suuriksi. Näitä viestejä ei pidä sivuuttaa, vaan ne on otettava vakavasti, Huovinen vaati puhuessaan lauantaina Jämsässä.

Huovisen mukaan hallituksen pitää pohtia, millä tavoin tilanteeseen kiinnitettäisiin jatkossa erityistä huomiota koko yhteiskunnassa.

– Eriarvoisuus ei ole vain niiden ongelma, jotka joutuvat elämään työttömänä, syrjässä, osattomana tai suoranaisessa köyhyydessä. Eriarvoisuuden lisääntyminen johtaa pahimmillaan isoihin kansanterveydellisiin ja kansantaloudellisiin ongelmiin. Etenkin pienen kansakunnan pitää huolehtia, että jokaiselle kansalaiselle annetaan mahdollisuus löytää oma lahjakkuutensa ja osallistua yhteisen yhteiskunnan rakentamiseen. Jollei eriarvoistumiskehitykseen puututa, se voi pahimmillaan heikentää työllisyyttä ja taloutta merkittävästi, Huovinen huomautti.

Huovisen mukaan hallitus on omilla päätöksillään vaikuttanut eriarvoisuuden kasvuun. Hänen mielestään esimerkiksi asiakasmaksujen rajut korotukset ovat omiaan heikentämään jo valmiiksi vaikeassa elämäntilanteessa olevien ihmisten asemaa.

– Aivan ensimmäiseksi hallituksen olisi syytä arvioida nykyistä paremmin omat esityksensä eriarvoisuuden kasvun osalta, Huovinen totesi.