SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Huovinen: Kansalaisten huoli eriarvoisuudesta otettava vakavasti ja vaikutukset arvioitava

Susanna Huovinen

Kansanedustaja Susanna Huovinen vaatii hallitusta ottamaan eriarvoistumisen vakavasti ja arvioimaan kehitystä nykyistä paljon herkemmin.

– Olemme saaneet lyhyen ajan sisällä useammankin tutkimuksen, joissa tulee esiin kansalaisten kasvava huoli eriarvoisuudesta yhteiskunnassamme. Maaliskuun alussa Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tutkimuksessa reilusti yli puolet vastaajista piti ihmisten eriarvoistumista merkittävänä turvattomuustekijänä. Kuluneella viikolla Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) kyselyssä 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tuloerot ovat kasvaneet liian suuriksi. Näitä viestejä ei pidä sivuuttaa, vaan ne on otettava vakavasti, Huovinen vaati puhuessaan lauantaina Jämsässä.

Huovisen mukaan hallituksen pitää pohtia, millä tavoin tilanteeseen kiinnitettäisiin jatkossa erityistä huomiota koko yhteiskunnassa.

– Eriarvoisuus ei ole vain niiden ongelma, jotka joutuvat elämään työttömänä, syrjässä, osattomana tai suoranaisessa köyhyydessä. Eriarvoisuuden lisääntyminen johtaa pahimmillaan isoihin kansanterveydellisiin ja kansantaloudellisiin ongelmiin. Etenkin pienen kansakunnan pitää huolehtia, että jokaiselle kansalaiselle annetaan mahdollisuus löytää oma lahjakkuutensa ja osallistua yhteisen yhteiskunnan rakentamiseen. Jollei eriarvoistumiskehitykseen puututa, se voi pahimmillaan heikentää työllisyyttä ja taloutta merkittävästi, Huovinen huomautti.

Huovisen mukaan hallitus on omilla päätöksillään vaikuttanut eriarvoisuuden kasvuun. Hänen mielestään esimerkiksi asiakasmaksujen rajut korotukset ovat omiaan heikentämään jo valmiiksi vaikeassa elämäntilanteessa olevien ihmisten asemaa.

– Aivan ensimmäiseksi hallituksen olisi syytä arvioida nykyistä paremmin omat esityksensä eriarvoisuuden kasvun osalta, Huovinen totesi.