Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Keskusteluissa sote-uudistuksesta on painottunut kustannusten kasvun hillintä sekä palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen. Osana uudistusta olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, ettei nykyisen hallituksen yhtiöittämisvimmassa lapsi – eli vapaaehtoistyön tuoma lisäarvo – menisi pesuveden mukana hukkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Huovinen: Kansalaisten huoli eriarvoisuudesta otettava vakavasti ja vaikutukset arvioitava

Susanna Huovinen

Kansanedustaja Susanna Huovinen vaatii hallitusta ottamaan eriarvoistumisen vakavasti ja arvioimaan kehitystä nykyistä paljon herkemmin.

– Olemme saaneet lyhyen ajan sisällä useammankin tutkimuksen, joissa tulee esiin kansalaisten kasvava huoli eriarvoisuudesta yhteiskunnassamme. Maaliskuun alussa Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) tutkimuksessa reilusti yli puolet vastaajista piti ihmisten eriarvoistumista merkittävänä turvattomuustekijänä. Kuluneella viikolla Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) kyselyssä 72 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tuloerot ovat kasvaneet liian suuriksi. Näitä viestejä ei pidä sivuuttaa, vaan ne on otettava vakavasti, Huovinen vaati puhuessaan lauantaina Jämsässä.

Huovisen mukaan hallituksen pitää pohtia, millä tavoin tilanteeseen kiinnitettäisiin jatkossa erityistä huomiota koko yhteiskunnassa.

– Eriarvoisuus ei ole vain niiden ongelma, jotka joutuvat elämään työttömänä, syrjässä, osattomana tai suoranaisessa köyhyydessä. Eriarvoisuuden lisääntyminen johtaa pahimmillaan isoihin kansanterveydellisiin ja kansantaloudellisiin ongelmiin. Etenkin pienen kansakunnan pitää huolehtia, että jokaiselle kansalaiselle annetaan mahdollisuus löytää oma lahjakkuutensa ja osallistua yhteisen yhteiskunnan rakentamiseen. Jollei eriarvoistumiskehitykseen puututa, se voi pahimmillaan heikentää työllisyyttä ja taloutta merkittävästi, Huovinen huomautti.

Huovisen mukaan hallitus on omilla päätöksillään vaikuttanut eriarvoisuuden kasvuun. Hänen mielestään esimerkiksi asiakasmaksujen rajut korotukset ovat omiaan heikentämään jo valmiiksi vaikeassa elämäntilanteessa olevien ihmisten asemaa.

– Aivan ensimmäiseksi hallituksen olisi syytä arvioida nykyistä paremmin omat esityksensä eriarvoisuuden kasvun osalta, Huovinen totesi.