Maria Guzeninashared image on Instagram

Espoon valtuuston tämän vaalikauden viimeisen kokouksen kunniaksi viimeinen yhteiskuva valtuuston puheenjohtajistona. Kiitos hyvästä yhteistyöstä Sirpa ja Marika!maria_guzenina

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Terrori-isku lasten-nuorten konserttiin kertoo poikkeuksellisesta julmuudesta ja elämästä vieraantumisesta. Ajatukset uhreissa ja omaisissa.

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Terveisiä työmatkalta EU naapurimaasta. Riittääkö tuntemus: pari vinkkiä 5p valuutta leu. 3p presidentti Dodon. 1p pääkaupunki Chisinau🇦🇩

Tuula Haatainenshared image on Instagram

Hanami Roihuvuoren kirsikkapuistossa vetää puoleensa lähes hartaaseen kukinnan ihailuun. Illan pitkä lenkki Tullisaaressa. Hieno päivä🌸haatainent

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Länsi-kotkan ty 110v juhlassa Erkki Tuomioja: luokkayhteiskunta on tulossa mutta luokkatietoisuus ei samassa mitassa, vaan kanavoituu toisin

Heinäluoma kiirehtii sote-sopua

Eero Heinäluoma

Uudenmaan maakuntaliiton valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Heinäluoma kiirehtii maakunta- ja soteratkaisuja. Heinäluoma sanoo, että pitkittyvät ratkaisut ja epävarmuus vaikuttavat jo nyt haitallisesti niin maakuntien kehitystyöhön kuin terveydenhoitoon.

– Hallituksen syksyllä tekemä sote-ratkaisu on osoittautunut käytännön valmistelussa juuri niin vaikeaksi kuin pessimistisimmät ennustajat sanoivat. Maakunta- ja aluejako piti päättää menneen tammikuun aikana, mutta toistaiseksi mitään päätöksiä ei ole tehty.

– Maakuntien ja erityisesti Uudenmaan kehitystyölle epävarmuus on myrkkyä. Uudellamaalla on auki myös pitkään valmisteltu metropoliratkaisu. Kun tieto siitä, missä jatkossa alueen kehitykselle tärkeät maankäyttöön, kaavoitukseen ja liikenteeseen liittyvät ratkaisut tehdään, puuttuu, polkee myös alueen kehitys paikallaan.

Terveydenhoidossa  epävarmuus uhkaa synnyttää riskin ylimääräisistä yksityistämisistä ja uusinvestoinneista, joiden maksajiksi odotetaan tulevia maakuntahallintoja. Lajin puhuttujen säästöjen sijaan voimme saada aikaan pelkkiä lisämenoja, jos hallittua muutosta ei pikaisesti saada aikaan.

Kunta- ja maakuntavaalien ajankohdan seilaaminen edestakaisin ei sekään synnytä luottamusta valmistelun ja demokratian toimivuuteen. Joutuu kysymään mitä itsehallintoa sellaiset alueet edustavat, joiden päätöksentekijöiltä äänestäjät eivät pääse valitsemaan.

Nyt on tärkeätä, että hallitus ratkaisee nopeasti auki olevat riitansa ja hakee ratkaisuilleen eduskunnasta myös laajempaa tukea. Tiimalasissa hiekka on auttamattomasti loppumassa.

Jos nyt valmistelussa oleva sote- ja maakuntaratkaisu kaatuvat, voi edessä olla laajempi demokratian ja politiikan kriisi. Suurilla lupauksilla aloittaneen hallituksen kärkihankkeista ei mikään ole toistaiseksi tuonut tulosta suuresta rummutuksesta huolimatta.