Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tulevaisuuden Suomi tarvitsee jokaisen uuden ammattilaisen! Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat jättämässä Suomen vaille suurta ja tarpeellista ammattilaisten joukkoa. Amikset, teitä tarvitaan! #amisliikkessäSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä!Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä! #koulutusleikkaukset #politiikka #dematinuoret #hallitus #koulutus #tulevaisuus #nuoret #eimitäänjärkeä #perukaaleikkauksetdemarinuoret

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Imatran ajot 30 v jälkeen. Huimaa vauhtia ja upeata meininkiä varsin mukavissa maisemissa. Ensimmäinen kokemus katsoa maantie rata-ajoa.sirpa.paatero

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Loistavaa Lindström kannattaa Lex Taipaletta. Hänen kannattaa aloittaa lobbaus PS ryhmästä. PS ministeri tyrmäsi asian kirj.kysymyksessä.

Heinäluoma kiirehtii sote-sopua

Eero Heinäluoma

Uudenmaan maakuntaliiton valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Heinäluoma kiirehtii maakunta- ja soteratkaisuja. Heinäluoma sanoo, että pitkittyvät ratkaisut ja epävarmuus vaikuttavat jo nyt haitallisesti niin maakuntien kehitystyöhön kuin terveydenhoitoon.

– Hallituksen syksyllä tekemä sote-ratkaisu on osoittautunut käytännön valmistelussa juuri niin vaikeaksi kuin pessimistisimmät ennustajat sanoivat. Maakunta- ja aluejako piti päättää menneen tammikuun aikana, mutta toistaiseksi mitään päätöksiä ei ole tehty.

– Maakuntien ja erityisesti Uudenmaan kehitystyölle epävarmuus on myrkkyä. Uudellamaalla on auki myös pitkään valmisteltu metropoliratkaisu. Kun tieto siitä, missä jatkossa alueen kehitykselle tärkeät maankäyttöön, kaavoitukseen ja liikenteeseen liittyvät ratkaisut tehdään, puuttuu, polkee myös alueen kehitys paikallaan.

Terveydenhoidossa  epävarmuus uhkaa synnyttää riskin ylimääräisistä yksityistämisistä ja uusinvestoinneista, joiden maksajiksi odotetaan tulevia maakuntahallintoja. Lajin puhuttujen säästöjen sijaan voimme saada aikaan pelkkiä lisämenoja, jos hallittua muutosta ei pikaisesti saada aikaan.

Kunta- ja maakuntavaalien ajankohdan seilaaminen edestakaisin ei sekään synnytä luottamusta valmistelun ja demokratian toimivuuteen. Joutuu kysymään mitä itsehallintoa sellaiset alueet edustavat, joiden päätöksentekijöiltä äänestäjät eivät pääse valitsemaan.

Nyt on tärkeätä, että hallitus ratkaisee nopeasti auki olevat riitansa ja hakee ratkaisuilleen eduskunnasta myös laajempaa tukea. Tiimalasissa hiekka on auttamattomasti loppumassa.

Jos nyt valmistelussa oleva sote- ja maakuntaratkaisu kaatuvat, voi edessä olla laajempi demokratian ja politiikan kriisi. Suurilla lupauksilla aloittaneen hallituksen kärkihankkeista ei mikään ole toistaiseksi tuonut tulosta suuresta rummutuksesta huolimatta.