Kristiina Salonenshared image on Instagram

Väärässä olin keltaisen mekon kuvaa julkaistessani. Kolmen viimeisen raskausviikon aikana vatsa kasvoi näköjään enemmän kuin aikaisempien kuukausien aikana. Nyt lupaan, että tämä on viimeinen kuvani kasvavasta vauvavatsasta. Ihan teidän ja minunkin mielenrauhaksi. 😄Melkein perillä ollaan. #odotus #vauva #raskauskristiinasalonen

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Meidän ollessa päiväkävelyretkellä RMJ:n telttakylä heräili uuteen festaripäivään. Nyt on taas eloa kaupungissa juhannuksena. Tervetuloa takaisin kotiin RMJ, vaikka meidän juhannus sujuukin tänä vuonna festareita huomattavasti rauhallisemmin. #rauma #rmj #festarijuhannuskristiinasalonen

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Päätöksellä on väistämättä vaikutuksia Euroopan Unionin jäsenvaltioiden kansalaisten tulevaisuuteen ennen kaikkea talouskasvun ja työllisyyden mutta myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan näkökulmasta." - SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ottaa kantaa Brexitiin.Sosialidemokraatit SDP

Tytti Tuppurainenshared tweet on Twitter

Suomen hallituksen ja pmi Sipilän osoitettava johtajuutta. Huippukokouksessa näytettävä Suomen kuuluvan EU:n integraatiota jatkaviin maihin.

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Epävarmuudessa helpompi syytellä muita, mutta todettava, että poliittisella järjestelmällä on peiliinkatsomisen paikka. Ihan kaikkialla.

Ilmari Nurminenshared tweet on Twitter

STT:Lontoon pörssi avasi 7,5 % ja Pariisin 8 % lasku. Frankfurtissa saksa-pankkien osakkeet putosi liki 20 %, Lontoossa brittipankit 30 %.

Heinäluoma kiirehtii sote-sopua

Eero Heinäluoma

Uudenmaan maakuntaliiton valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Eero Heinäluoma kiirehtii maakunta- ja soteratkaisuja. Heinäluoma sanoo, että pitkittyvät ratkaisut ja epävarmuus vaikuttavat jo nyt haitallisesti niin maakuntien kehitystyöhön kuin terveydenhoitoon.

– Hallituksen syksyllä tekemä sote-ratkaisu on osoittautunut käytännön valmistelussa juuri niin vaikeaksi kuin pessimistisimmät ennustajat sanoivat. Maakunta- ja aluejako piti päättää menneen tammikuun aikana, mutta toistaiseksi mitään päätöksiä ei ole tehty.

– Maakuntien ja erityisesti Uudenmaan kehitystyölle epävarmuus on myrkkyä. Uudellamaalla on auki myös pitkään valmisteltu metropoliratkaisu. Kun tieto siitä, missä jatkossa alueen kehitykselle tärkeät maankäyttöön, kaavoitukseen ja liikenteeseen liittyvät ratkaisut tehdään, puuttuu, polkee myös alueen kehitys paikallaan.

Terveydenhoidossa  epävarmuus uhkaa synnyttää riskin ylimääräisistä yksityistämisistä ja uusinvestoinneista, joiden maksajiksi odotetaan tulevia maakuntahallintoja. Lajin puhuttujen säästöjen sijaan voimme saada aikaan pelkkiä lisämenoja, jos hallittua muutosta ei pikaisesti saada aikaan.

Kunta- ja maakuntavaalien ajankohdan seilaaminen edestakaisin ei sekään synnytä luottamusta valmistelun ja demokratian toimivuuteen. Joutuu kysymään mitä itsehallintoa sellaiset alueet edustavat, joiden päätöksentekijöiltä äänestäjät eivät pääse valitsemaan.

Nyt on tärkeätä, että hallitus ratkaisee nopeasti auki olevat riitansa ja hakee ratkaisuilleen eduskunnasta myös laajempaa tukea. Tiimalasissa hiekka on auttamattomasti loppumassa.

Jos nyt valmistelussa oleva sote- ja maakuntaratkaisu kaatuvat, voi edessä olla laajempi demokratian ja politiikan kriisi. Suurilla lupauksilla aloittaneen hallituksen kärkihankkeista ei mikään ole toistaiseksi tuonut tulosta suuresta rummutuksesta huolimatta.