Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen käyttää tärkeän puheenvuoron blogissaan rauhan merkityksestä Suomen, Euroopan ja maailman vakaudelle: "Politiikan keskeisin tavoite on edistää rauhaa ja vakautta. Näin ylläpidämme parhaiten turvallisuuttamme ja voimme sen päälle rakentaa hyvinvointimme. Aikamme tarvitsee vähemmän lietsontaa ja enemmän liennytystä."Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Tänään on kulunut viisi vuotta Utøyan terrori-iskusta, jossa murhattiin 69 nuorta sosialidemokraattia Norjan Demarinuorten kesäleirillä. Tänään Euroopan Demarinuorten kesäleirillä muistelemme tovereitamme, jotka menettivät henkensä puolustaessaan vapautta, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta. Leirin muistopuu täyttyy hiljalleen kauniista sanoista, joita leiriläiset kirjoittavat terrori-iskussa menehtyneille. Illalla luemme ne yhdessä ääneen yli 1000 muun demarinuoren kanssa. Vi glemmer aldri. #utoya #demarinuoret #wiglemmeraldridemarinuoret

Demokraattishared image on Instagram

Politiikan tähtitoimittajamne Simo Alastalo pääsi uljaaseen toimittajaseinäämme mm. Kalevi Sorsan kaveriksi. Tsekkaa seinä!demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Mihin toimiin puheenjohtaja Soini on ryhtynyt, kun ensin hänen eduskuntaryhmänsä jäsen, seuraavaksi hänen nuorisoliittonsa puheenjohtaja ja lopulta koko nuorisoliitto avoimesti toimivat puolueen antamaa sitoumusta vastaan? Milloin puheenjohtaja Soini kantaa vastuunsa siitä, että hänen puolueensa some-kanavat levittävät puolueen sitoumuksen vastaista materiaalia?Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

− Anttilan konkurssi keskellä kesää on ikävä uutinen kaikille tavarataloketjun työllistämille työntekijöille. Konkurssi lisää paineita hallituksen suuntaan aktiivisiin työllisyystoimiin ryhtymiseksi. Viimeistään nyt olisi herättävä siihen vakavaan tilanteeseen, joka Suomessa on työllisyyden suhteen. Työpaikkojen luomiseen ja työttömyysturvan kehittämiseen täytyy saada uusia avauksia, Rinne toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Eeva-Johanna Elorantashared image on Instagram

Kustavissa lomafiiliksissä... Kuuntelen Coldplayta, luen kirjaa(Rosa Meriläisen Osteri) ja siemailen Mustikka-Oivaa....Tässä vois jopa meikäläinenkin rentoutua...eevajohannaeloranta

Harakka esittää poliisille verkkorikosyksikköä

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka haluaa tehostaa verkossa tapahtuvien rikosten esitutkintaa. Harakka on huolissaan internetissä yleistyneistä laittomista uhkauksista, kunnianloukkauksista ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Erityisen vakavana Harakka pitää työtään tekevien journalistien, tutkijoiden ja viranomaisten joutumisesta säännönmukaisesti vihakampanjoiden kohteiksi.

− Väkivallalla uhkaamisen ja loukkaavien väittämien levittämisen tutkinta on osoittautunut vaikeaksi. Esitutkinta- ja syytekynnyksen ylittyminen on jäänyt tulkinnanvaraiseksi, mikä on johtanut siihen, että linja ei ole näissä rikoksissa ole ollut riittävän johdonmukainen, Harakka toteaa.

Epäiltyjen verkkorikosten esitutkinta on tällä hetkellä Harakan mukaan hajautettu ympäri Suomea paikallisten poliisilaitosten harteille. Esitutkintaa tehdään siten paikallisten voimavarojen turvin osana päivittäistä rikostutkintaa. Epäilyjä tutkivien poliisien käytettävissä olevat resurssit ja osaaminen ovat vaihdelleet suuresti eri alueilla.

− Näiden rikosepäilyjen tutkimista voitaisiin tehostaa perustamalla Suomeen verkkorikoksiin, erityisesti sananvapausrikoksiin, erikoistunut yksikkö. Yksiköllä olisi korkea asiantuntemus rikosnimikkeiden erityispiirteistä ja riittävä osaaminen digitaalisilla välineillä tapahtuvan rikollisuuden tutkimisesta, Harakka esittää.

Harakka on jättänyt asiasta toimenpidealoitteen, jolla pyritään verkossa tapahtuvien rikosten esitutkinnan tehostamiseen ja yhden valtakunnallisen poliisin erikoisyksikön perustamiseen. Aloite on saanut tukea yli puoluerajojen.

− Keskitetty erikoisyksikkö vapauttaisi muiden poliisien resursseja ja tehostaisi verkossa tapahtuvien rikosten esitutkintaa. Vastaavasti voitaisiin selvittää myös verkossa tapahtuvien petosrikosten tutkinnan keskittämistä samalla tavalla. Näin ollen uusia poliisiresursseja ei tarvita, vaan olemassa olevaa toimintaa organisoimalla voimavaroja vapautetaan toisaalta.