Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Harakka esittää poliisille verkkorikosyksikköä

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka haluaa tehostaa verkossa tapahtuvien rikosten esitutkintaa. Harakka on huolissaan internetissä yleistyneistä laittomista uhkauksista, kunnianloukkauksista ja yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Erityisen vakavana Harakka pitää työtään tekevien journalistien, tutkijoiden ja viranomaisten joutumisesta säännönmukaisesti vihakampanjoiden kohteiksi.

− Väkivallalla uhkaamisen ja loukkaavien väittämien levittämisen tutkinta on osoittautunut vaikeaksi. Esitutkinta- ja syytekynnyksen ylittyminen on jäänyt tulkinnanvaraiseksi, mikä on johtanut siihen, että linja ei ole näissä rikoksissa ole ollut riittävän johdonmukainen, Harakka toteaa.

Epäiltyjen verkkorikosten esitutkinta on tällä hetkellä Harakan mukaan hajautettu ympäri Suomea paikallisten poliisilaitosten harteille. Esitutkintaa tehdään siten paikallisten voimavarojen turvin osana päivittäistä rikostutkintaa. Epäilyjä tutkivien poliisien käytettävissä olevat resurssit ja osaaminen ovat vaihdelleet suuresti eri alueilla.

− Näiden rikosepäilyjen tutkimista voitaisiin tehostaa perustamalla Suomeen verkkorikoksiin, erityisesti sananvapausrikoksiin, erikoistunut yksikkö. Yksiköllä olisi korkea asiantuntemus rikosnimikkeiden erityispiirteistä ja riittävä osaaminen digitaalisilla välineillä tapahtuvan rikollisuuden tutkimisesta, Harakka esittää.

Harakka on jättänyt asiasta toimenpidealoitteen, jolla pyritään verkossa tapahtuvien rikosten esitutkinnan tehostamiseen ja yhden valtakunnallisen poliisin erikoisyksikön perustamiseen. Aloite on saanut tukea yli puoluerajojen.

− Keskitetty erikoisyksikkö vapauttaisi muiden poliisien resursseja ja tehostaisi verkossa tapahtuvien rikosten esitutkintaa. Vastaavasti voitaisiin selvittää myös verkossa tapahtuvien petosrikosten tutkinnan keskittämistä samalla tavalla. Näin ollen uusia poliisiresursseja ei tarvita, vaan olemassa olevaa toimintaa organisoimalla voimavaroja vapautetaan toisaalta.