Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sipilän hallitus viettää tänään yksivuotisynttäreitä. Ehkä ei ole kauheasti syytä juhlia, sillä sen verran kuoppainen on hallituksen taival ollut. Jaa kuva eteenpäin, jos olet samaa mieltä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Puheenjohtaja Antti Rinne on tuomassa tervehdystään Demarinuorten liittokokoukselle Tampereella. "Tulee lämmin olo nähdä teitä täällä näin paljon. Olette ottamassa vastuuta suomalaisesta yhteiskunnasta. Ettekä pelkästään suomalaisesta vaan myös kansainvälisestä yhteiskunnasta." Hyvä Demarinuoret! Käynnissä on Suomen suurin poliittisten nuorisojärjestöjen tapaaminen.Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Demarinuorten puheenjohtaja, kansanedustaja Joona Räsänen piti juuri viimeisen puheensa järjestön puheenjohtajana. Demarinuoret on onnekas, että sillä on ollut Joonan kaltainen kippari neljä vuotta. Kiitos Joona, kaikesta. "Mahdollisuus saada johtaa Demarinuoria neljän vuoden ajan on ollut elämäni suurin kunnia. Jään ikuisesti tästä mahdollisuudesta kiitolliseksi jokaiselle, joka on matkan varrella tukenut ja auttanut minua tehtävän hoitamisessa. Puheenjohtajana olen saanut olla osa maailman parasta yhteisöä ja olen saanut edustaa jotain itseäni laajempaa ja tärkeämpää." Kuva: Olli Urpela #demarinuoret #kiitosdemarinuoret

Haatainen: Hallituksen peruttava kehysriihessä vammaisten tukien leikkaukset

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen vaatii hallitusta perumaan kehysriihessä kaavailemansa leikkaukset vammaisten tukiin.

Hallituksen norminpurkutalkoiden hengessä ajaman vammaislainsäädännön uudistuksen myötä vammaispalveluihin tulisi 75 vuoden ikäraja, jonka jälkeen henkilö siirtyisi vanhuspalvelujen piiriin.

Haataisen mukaan ikäraja tarkoittaisi käytännössä sitä, että henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut sekä palveluasuminen muuttuisivat harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

− Hallitus leikkaa jälleen kerran niiltä, joiden asema yhteiskunnassa on kaikkein heikoin. Eikö hallitus ymmärrä, ettei vammaisuus poistu ihmisen vanhetessa? Hallituksen tulisi arvioida tämä lyhytnäköinen leikkaus uudelleen ja perua se kehysriihessä, Haatainen vaatii.

Hallitus tavoittelee uudistuksellaan 61 miljoonan euron kuntasäästöjä. Haatainen epäilee, ettei muutos tosiasiallisesti tuottaisi tavoiteltuja säästöjä.

− On vaikea uskoa, että iäkkäillä vammaisilla olisi tällä hetkellä 61 miljoonan euron edestä tarpeettomia palveluita. Vaikka palvelujärjestelmää muutettaisiin, palvelut pitää kuitenkin turvata näille ihmisille jollain muulla tavalla. Kunnat saattavat joutua rakentamaan erillisiä järjestelyjä ja lisäämään esim. kotihoitoa, mikä voi tulla entistä kalliimmaksi.

– Hallituksen politiikka on täysin ristiriidassa sen arvomaailman kanssa, johon YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus perustuu. Vammaiset eivät ole se ryhmä, josta säästöjä alun alkaenkaan pitäisi lähteä etsimään.