SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Haatainen: Hallituksen peruttava kehysriihessä vammaisten tukien leikkaukset

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen vaatii hallitusta perumaan kehysriihessä kaavailemansa leikkaukset vammaisten tukiin.

Hallituksen norminpurkutalkoiden hengessä ajaman vammaislainsäädännön uudistuksen myötä vammaispalveluihin tulisi 75 vuoden ikäraja, jonka jälkeen henkilö siirtyisi vanhuspalvelujen piiriin.

Haataisen mukaan ikäraja tarkoittaisi käytännössä sitä, että henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut sekä palveluasuminen muuttuisivat harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

− Hallitus leikkaa jälleen kerran niiltä, joiden asema yhteiskunnassa on kaikkein heikoin. Eikö hallitus ymmärrä, ettei vammaisuus poistu ihmisen vanhetessa? Hallituksen tulisi arvioida tämä lyhytnäköinen leikkaus uudelleen ja perua se kehysriihessä, Haatainen vaatii.

Hallitus tavoittelee uudistuksellaan 61 miljoonan euron kuntasäästöjä. Haatainen epäilee, ettei muutos tosiasiallisesti tuottaisi tavoiteltuja säästöjä.

− On vaikea uskoa, että iäkkäillä vammaisilla olisi tällä hetkellä 61 miljoonan euron edestä tarpeettomia palveluita. Vaikka palvelujärjestelmää muutettaisiin, palvelut pitää kuitenkin turvata näille ihmisille jollain muulla tavalla. Kunnat saattavat joutua rakentamaan erillisiä järjestelyjä ja lisäämään esim. kotihoitoa, mikä voi tulla entistä kalliimmaksi.

– Hallituksen politiikka on täysin ristiriidassa sen arvomaailman kanssa, johon YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus perustuu. Vammaiset eivät ole se ryhmä, josta säästöjä alun alkaenkaan pitäisi lähteä etsimään.