Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Päätöksellä on väistämättä vaikutuksia Euroopan Unionin jäsenvaltioiden kansalaisten tulevaisuuteen ennen kaikkea talouskasvun ja työllisyyden mutta myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan näkökulmasta." - SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ottaa kantaa Brexitiin.Sosialidemokraatit SDP

Tytti Tuppurainenshared tweet on Twitter

Suomen hallituksen ja pmi Sipilän osoitettava johtajuutta. Huippukokouksessa näytettävä Suomen kuuluvan EU:n integraatiota jatkaviin maihin.

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Epävarmuudessa helpompi syytellä muita, mutta todettava, että poliittisella järjestelmällä on peiliinkatsomisen paikka. Ihan kaikkialla.

Ilmari Nurminenshared tweet on Twitter

STT:Lontoon pörssi avasi 7,5 % ja Pariisin 8 % lasku. Frankfurtissa saksa-pankkien osakkeet putosi liki 20 %, Lontoossa brittipankit 30 %.

Miapetra Kumpula-Nshared retweet on Twitter

RT @AAAndreadis : Τεράστιες διαφορές όχι μόνο μεταξύ Αγγλίας, Σκωτίας & Ιρλανδίας αλλά & εντός Αγγλίας. Άλλοι κόσμοι στην ίδια χώρα. https:/…miapetrakumpula

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Olen pettynyt, mutta Iso-Britannian kansan tahtoa on kunnioitettava. EU:n on nyt yhdistettävä voimansa ja haettava uusi suunta Euroopalle.

Haatainen: Hallituksen peruttava kehysriihessä vammaisten tukien leikkaukset

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen vaatii hallitusta perumaan kehysriihessä kaavailemansa leikkaukset vammaisten tukiin.

Hallituksen norminpurkutalkoiden hengessä ajaman vammaislainsäädännön uudistuksen myötä vammaispalveluihin tulisi 75 vuoden ikäraja, jonka jälkeen henkilö siirtyisi vanhuspalvelujen piiriin.

Haataisen mukaan ikäraja tarkoittaisi käytännössä sitä, että henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut sekä palveluasuminen muuttuisivat harkinnanvaraisiksi ja maksullisiksi.

− Hallitus leikkaa jälleen kerran niiltä, joiden asema yhteiskunnassa on kaikkein heikoin. Eikö hallitus ymmärrä, ettei vammaisuus poistu ihmisen vanhetessa? Hallituksen tulisi arvioida tämä lyhytnäköinen leikkaus uudelleen ja perua se kehysriihessä, Haatainen vaatii.

Hallitus tavoittelee uudistuksellaan 61 miljoonan euron kuntasäästöjä. Haatainen epäilee, ettei muutos tosiasiallisesti tuottaisi tavoiteltuja säästöjä.

− On vaikea uskoa, että iäkkäillä vammaisilla olisi tällä hetkellä 61 miljoonan euron edestä tarpeettomia palveluita. Vaikka palvelujärjestelmää muutettaisiin, palvelut pitää kuitenkin turvata näille ihmisille jollain muulla tavalla. Kunnat saattavat joutua rakentamaan erillisiä järjestelyjä ja lisäämään esim. kotihoitoa, mikä voi tulla entistä kalliimmaksi.

– Hallituksen politiikka on täysin ristiriidassa sen arvomaailman kanssa, johon YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus perustuu. Vammaiset eivät ole se ryhmä, josta säästöjä alun alkaenkaan pitäisi lähteä etsimään.