Demokraattishared image on Instagram

Rauhallisesti. Poistuminen tapahtuu tuohon suuntaan. Häntäpään valvonta oli tänään eduskuntaryhmän pj:n luotettavissa käsissä.😉demokraatti

SDPshared image on Instagram

Kansanedustajat Anneli Kiljunen, Ilkka Kantola, Tuula Haatainen ja Ilmari Nurminen lavalla keskustelemassa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä sivistyksestä. #sdpristeilysosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Antti Rinne päätti juuri linjapuheensa laivalla raikuviin aplodeihin. "Meitä yhdistää usko siihen, että kansanvallan kautta nämä yhteiset huolemme ovat ratkaistavissa. Empatia ja ymmärrys, kohtuus ja reiluus toistuvat puheissamme ja näkyvät teoissamme. Me emme syyllistä heitä, jotka ovat vaikeassa elämäntilanteessa, vaan kannustamme heitä jatkamaan eteenpäin. Me emme tahdo lakaista yhteiskunnan ongelmia maton alle, vaan tahdomme kohdata ne silmästä silmään, ratkaista ne arvojemme pohjalta, jakamatonta ihmisarvoa kunnioittaen."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Kansanedustajat lavalla! Vaaliristeilyn toinen päivä käynnistyy kansanedustajien paneelikeskusteluilla. Parhaillaan käynnissä aktiivinen työvoimapolitiikka -keskustelu.Sosialidemokraatit SDP

Gustafsson: Herättävätkö edes Vapaavuori ja professorit hallituksen perumaan koulutusleikkaukset?

Jukka Gustafsson

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson vaatii hallitusta perumaan kaavailemansa jättimäiset koulutusleikkaukset, jotka uhkaavat toteutuessaan laskea Suomen osaamistasoa ensimmäistä kertaa maan historiassa. Gustafsson muistuttaa, että koulutusleikkaukset ovat saaneet runsaasti kritiikkiä myös hallituksen omista riveistä.

− Kuluneella viikolla kokoomuksen oikeistoliberaaliin siipeen kuuluva entinen elinkeinoministeri Jan Vapaavuori arvosteli kovin sanoin Sipilän hallituksen koulutusleikkauksia. Vapaavuori totesi aivan oikein, ettei osaamista kansallisena valttikorttina pitäisi romuttaa miltään osin. Kokoomuksessa kannattaisi nyt kuunnella tarkoin Vapaavuorta ja vetää johtopäätökset koulutusleikkausten järjettömyydestä.

− Myös maamme professorien hätähuuto Helsingin Sanomien selvityksessä pitäisi herättää hallituksen. Yli 90 prosenttia Suomen älymystöstä katsoo hallituksen epäonnistuneen yliopistopolitiikassa. Kyse on vakavasta huomautuksesta, jonka pitäisi herätellä hallitusta, Gustafsson jatkaa.

Gustafssonin mukaan hallitus ajaa härkäpäisesti eteenpäin koulutusleikkauksia, vaikka se on jo aikaisemmin perunut lukuisia muita päätöksiään. Kyse ei Gustafssonin mukaan ole pakosta, vaan kovasta arvovalinnasta. Samalla, kun koulutuksesta leikataan, on hallitus valmis alentamaan autoveroa ja huojentamaan miljoonaperintöjen verotusta.

− Koulutusleikkausten peruminen on nyt pääministeri Sipilän ja opetusministeri Grahn-Laasosen varassa. Kehysriihi olisi oikea paikka uudelleen tarkastella näitä kohtuuttomia leikkauksia, jotka uhkaavat romuttaa Suomen aseman korkean osaamisen maana, Gustafsson toteaa.