Maria Guzeninashared image on Instagram

Espoon valtuuston tämän vaalikauden viimeisen kokouksen kunniaksi viimeinen yhteiskuva valtuuston puheenjohtajistona. Kiitos hyvästä yhteistyöstä Sirpa ja Marika!maria_guzenina

Eero Heinäluomashared tweet on Twitter

Terrori-isku lasten-nuorten konserttiin kertoo poikkeuksellisesta julmuudesta ja elämästä vieraantumisesta. Ajatukset uhreissa ja omaisissa.

Miapetra Kumpula-Nshared tweet on Twitter

Terveisiä työmatkalta EU naapurimaasta. Riittääkö tuntemus: pari vinkkiä 5p valuutta leu. 3p presidentti Dodon. 1p pääkaupunki Chisinau🇦🇩

Tuula Haatainenshared image on Instagram

Hanami Roihuvuoren kirsikkapuistossa vetää puoleensa lähes hartaaseen kukinnan ihailuun. Illan pitkä lenkki Tullisaaressa. Hieno päivä🌸haatainent

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Länsi-kotkan ty 110v juhlassa Erkki Tuomioja: luokkayhteiskunta on tulossa mutta luokkatietoisuus ei samassa mitassa, vaan kanavoituu toisin

Gustafsson: Herättävätkö edes Vapaavuori ja professorit hallituksen perumaan koulutusleikkaukset?

Jukka Gustafsson

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson vaatii hallitusta perumaan kaavailemansa jättimäiset koulutusleikkaukset, jotka uhkaavat toteutuessaan laskea Suomen osaamistasoa ensimmäistä kertaa maan historiassa. Gustafsson muistuttaa, että koulutusleikkaukset ovat saaneet runsaasti kritiikkiä myös hallituksen omista riveistä.

− Kuluneella viikolla kokoomuksen oikeistoliberaaliin siipeen kuuluva entinen elinkeinoministeri Jan Vapaavuori arvosteli kovin sanoin Sipilän hallituksen koulutusleikkauksia. Vapaavuori totesi aivan oikein, ettei osaamista kansallisena valttikorttina pitäisi romuttaa miltään osin. Kokoomuksessa kannattaisi nyt kuunnella tarkoin Vapaavuorta ja vetää johtopäätökset koulutusleikkausten järjettömyydestä.

− Myös maamme professorien hätähuuto Helsingin Sanomien selvityksessä pitäisi herättää hallituksen. Yli 90 prosenttia Suomen älymystöstä katsoo hallituksen epäonnistuneen yliopistopolitiikassa. Kyse on vakavasta huomautuksesta, jonka pitäisi herätellä hallitusta, Gustafsson jatkaa.

Gustafssonin mukaan hallitus ajaa härkäpäisesti eteenpäin koulutusleikkauksia, vaikka se on jo aikaisemmin perunut lukuisia muita päätöksiään. Kyse ei Gustafssonin mukaan ole pakosta, vaan kovasta arvovalinnasta. Samalla, kun koulutuksesta leikataan, on hallitus valmis alentamaan autoveroa ja huojentamaan miljoonaperintöjen verotusta.

− Koulutusleikkausten peruminen on nyt pääministeri Sipilän ja opetusministeri Grahn-Laasosen varassa. Kehysriihi olisi oikea paikka uudelleen tarkastella näitä kohtuuttomia leikkauksia, jotka uhkaavat romuttaa Suomen aseman korkean osaamisen maana, Gustafsson toteaa.