Demarinuoretshared image on Instagram

Eduskunnan lähetekeskustelussa käsitellään tänään äitiyslaki-kansalaisaloitetta. Äitiyslailla parannettaisiin kahden naisen perheeseen syntyvän lapsen oikeussuojaa ja turvattaisiin kaikkien lasten yhdenvertaisuus. Vastaava lainsäädäntö on voimassa kaikissa muissa Pohjoismaissa ja useimmissa Länsi-Euroopan maissa. Hyväksytään äitiyslaki ja turvataan lasten yhdenvertaisuus! #eduskunta #äitiyslaki #demarinuoret #politiikka #lapset #yhdenvertaisuus #suomi #tasaarvodemarinuoret

Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Hieman haastava päivä meillä Brysselissä, kun metroja ja ratikoita suurmielenosoituksen takia kiinni, pyörällä ei pääse lentokentälle ja ruuhkat näet tästä. Hallituksen leikkauksia ja tehtaiden sulkemisia vastaan (kai). #liikenne #ruuhka #haaste #bryssel Ei etteikö saman värinen kartta ole muinakin arkipäivinä, mutta nyt vielä pahempi ;/miapetrakumpula

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n puoluehallitus on päättänyt siirtää SDP:n ensi vuonna pidettävää puoluekokousta vuorokaudella eteenpäin, jotta puoluekokous ei sijoitu samalle päivälle eduskunnan valtiopäivien avajaisten kanssa. Siirron jälkeen SDP:n 45. puoluekokous järjestetään 3.-5.2.2017 Lahden messukeskuksessa.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tervetuloa seminaariin! Huomenna eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfossa puhutaan nollatuntisopimuksista. Olet tervetullut paikalle. Tilaisuus lähetetään suorana facebookissa. Eroon nollatuntisopimuksista – Uusi-Seelanti näyttää suuntaa Eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfo 29.9.2016 klo 18.00-20.00 OHJELMA: Tilaisuuden avaus Kansanedustaja, Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov, Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä Uusi-Seelanti kielsi ensimmäisenä nollatuntisopimukset keväällä 2016 -Kuinka se tehtiin, mitä muuttui? Apulaispääsihteeri Tom Buckley, Ammattiliitto Unite, Uusi-Seelanti Nollatuntisopimukset Suomen työmarkkinoilla -Vaikutukset ihmiseen ja yhteisöön Tutkija (post doc) Mikko Jakonen, Jyväskylän yliopisto, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, yhteiskuntapolitiikan ja filosofian laitos Nuorisoloukku – nollatuntisopimukset nuorten työurien loistava lähtölaukausko? Edunvalvonta koordinaattori Hanna Sauli, Suomen nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Nollatuntisopimukset käytännön SOTE-työssä Lähihoitaja-kotiavustaja Nina Kokkinen, Med Group Oy Pelon kautta – miksi nollatuntisopimuksilla työskentelevät hiljenevät? Yhteiskuntasuhteiden päällikkö Hanna Kuntsi, Palvelualojen ammattiliitto PAM OVD – mitä nyt? Kansalaisaloitteen vireillepanija Mika Kolehmainen, Operaatio Vakiduuni Kommenttipuheenvuorot Kansanedustajat, Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenet Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen, Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä Keskustelu Päätös Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

Gustafsson: Herättävätkö edes Vapaavuori ja professorit hallituksen perumaan koulutusleikkaukset?

Jukka Gustafsson

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson vaatii hallitusta perumaan kaavailemansa jättimäiset koulutusleikkaukset, jotka uhkaavat toteutuessaan laskea Suomen osaamistasoa ensimmäistä kertaa maan historiassa. Gustafsson muistuttaa, että koulutusleikkaukset ovat saaneet runsaasti kritiikkiä myös hallituksen omista riveistä.

− Kuluneella viikolla kokoomuksen oikeistoliberaaliin siipeen kuuluva entinen elinkeinoministeri Jan Vapaavuori arvosteli kovin sanoin Sipilän hallituksen koulutusleikkauksia. Vapaavuori totesi aivan oikein, ettei osaamista kansallisena valttikorttina pitäisi romuttaa miltään osin. Kokoomuksessa kannattaisi nyt kuunnella tarkoin Vapaavuorta ja vetää johtopäätökset koulutusleikkausten järjettömyydestä.

− Myös maamme professorien hätähuuto Helsingin Sanomien selvityksessä pitäisi herättää hallituksen. Yli 90 prosenttia Suomen älymystöstä katsoo hallituksen epäonnistuneen yliopistopolitiikassa. Kyse on vakavasta huomautuksesta, jonka pitäisi herätellä hallitusta, Gustafsson jatkaa.

Gustafssonin mukaan hallitus ajaa härkäpäisesti eteenpäin koulutusleikkauksia, vaikka se on jo aikaisemmin perunut lukuisia muita päätöksiään. Kyse ei Gustafssonin mukaan ole pakosta, vaan kovasta arvovalinnasta. Samalla, kun koulutuksesta leikataan, on hallitus valmis alentamaan autoveroa ja huojentamaan miljoonaperintöjen verotusta.

− Koulutusleikkausten peruminen on nyt pääministeri Sipilän ja opetusministeri Grahn-Laasosen varassa. Kehysriihi olisi oikea paikka uudelleen tarkastella näitä kohtuuttomia leikkauksia, jotka uhkaavat romuttaa Suomen aseman korkean osaamisen maana, Gustafsson toteaa.