Filatov Lindströmin palkka-alepuheista: Halpuutus osuisi lopulta kaikkiin

SDP:n kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov ei lämpene työministeri Lindströmin tänään ykkösaamussa väläyttämälle maahanmuuttajien palkka-alelle. Lindström totesi ykkösaamussa, että maahanmuuttajien palkka-alesta voidaan keskustella ja se olisi kestoltaan muutaman kuukauden mittainen.

– Hallituksella ja perussuomalaisilla näyttää olevan yksi patenttiratkaisu jokaiseen asiaan: palkkojen alentaminen. Ikävä kyllä ministerin palkkojen halpuutus valuisi koskettamaan lopulta kaikkia työntekijöitä. Lisäksi se synnyttäisi Suomeen uudet halpatyömarkkinat.

Filatov muistuttaa, että vielä tammikuussa perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini vastusti palkkojen alentamista.

– Olisi hyvä tietää, mikä oikein on perussuomalaisten linja palkka-aleen? Heiltä kun on putkahdellut esityksiä milloin minkäkin ryhmän palkka-alesta.

Aikanaan nuorisotyöttömyyden taltuttamiseksi kokeiltu nuorten palkka-ale ei Vaasan yliopiston tutkimuksen mukaan lisännyt työllistymistä.

– Oleellisempaa on tarjota kielikoulutusta,  työhönohjausta ja valmennusta maahanmuuttajille. Myös sosialidemokraattien esittämä työllistämisseteli toimisi rekrytointitukena ja alentaisi palkkauskustannuksia, mutta ei söisi työn arvoa palkka-alen tavoin.