Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Ex-opetusministeri Gustafsson: Käsittämätöntä leikkiä lasten asialla

Jukka Gustafsson

Ex-opetusministeri Jukka Gustafsson pitää nykyhallituksen koulutuspolitiikkaa käsittämättömänä leikkinä lasten asialla.

– Gustafsson kertoo, että viime vaalikaudella valmisteltiin hallitusohjelman ulkopuolelta ns. koulujen työrauhalaki. Tämä laki on antanut rehtoreille ja opettajille lisäkeinoja työrauhan säilymiseen kouluissa. Myös koulujen yhteisöllisyyttä vahvistettiin lisäämällä oppilaiden osallisuutta ja osallistumista muun muassa koulujen järjestyssääntöjen ja opetussuunnitelmien laadintaan.

– On käsittämätöntä, että hallitus nyt karsiessaan kuntien velvoitteita esittää peruskoulujen ja lukion järjestyssääntöjen tekemistä vapaaehtoiseksi. En ymmärrä myöskään esitystä helpottaa lapsen määräaikaista erottamista koulutusta. Kuntien säästö olisi vain 200.000 euroa vuodessa. Tämä on aivan uskomatonta näpertelyä vakavassa asiassa, arvioi entinen opetusministeri Gustafsson.

Gustafsson kertoo olevansa samaa mieltä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan kanssa siitä, että velvoitteet eivät ole tarpeetonta byrokratiaa, vaan tukevat esimerkiksi tärkeää koulukiusaamiseen puuttumista.

– Nyt maan hallitus antaa täysin väärän viestin kouluille ja vanhemmille. Työrauhaa ja oppimisen rauhaa tulee parantaa eikä vaarantaa. Esitettyjen säästöjen suuruusluokaksi on v. 2018 arvioitu kaikkien kuntien osalta 350.000 euroa vuodessa, eli kannattaisikohan hallituksen hakea oikeita ja todellisia säästöjä omasta toiminnastaan?

-Pidän koko tätä hallituksen opetus-ja kulttuuriministeriön tehtävien karsimistoimintaa kirjaimellisesti lapsellisena