Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Suomalainen osaaminen ei ole kadonnut mihinkään. Vastuu mahdollisesti työpaikkansa menettävien ihmisten uusista mahdollisuuksista on Microsoftilla ja julkisella vallalla. uomalaisille ict-osaajille tarvitaan nyt uusia työpaikkoja ja hallituksella on osa ratkaisun avaimista käsissään. Viimeistään Microsoftin uusimman yt-pommin pitäisi herättää Sipilän hallitus. Pääministerin ja muun hallituksen on ymmärrettävä, että Suomella ei ole varaa osaamistason laskuun. Koulutusleikkaukset ja tutkimukseen ja tuotekehitykseen tehdyt leikkaukset eivät paranna vaan päinvastoin heikentävät Suomen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla." - Antti Rinne

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Edes ennen vaaleja perussuomalaisten esillä pitämä suomalaisen rekkaliikenteen edunvalvonta ei saanut puolueen edustajia nyt hereille, kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta äänesti lähetettyjä työntekijöitä koskevasta kansallisesta lainsäädännöstä. – Maantiekuljetuksissa kasvaa nyt halpatyövoiman riski, koska uusi laki heikentää reilujen työehtojen valvontaa. Aiemmin Suomessa on vallinnut yhteisymmärrys siitä, että lähetettyjen työntekijöiden työehtoja valvotaan kaikilla Euroopan unionin sallimilla keinoilla, toteaa valiokunnan puheenjohtaja Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

Ex-opetusministeri Gustafsson: Käsittämätöntä leikkiä lasten asialla

Jukka Gustafsson

Ex-opetusministeri Jukka Gustafsson pitää nykyhallituksen koulutuspolitiikkaa käsittämättömänä leikkinä lasten asialla.

– Gustafsson kertoo, että viime vaalikaudella valmisteltiin hallitusohjelman ulkopuolelta ns. koulujen työrauhalaki. Tämä laki on antanut rehtoreille ja opettajille lisäkeinoja työrauhan säilymiseen kouluissa. Myös koulujen yhteisöllisyyttä vahvistettiin lisäämällä oppilaiden osallisuutta ja osallistumista muun muassa koulujen järjestyssääntöjen ja opetussuunnitelmien laadintaan.

– On käsittämätöntä, että hallitus nyt karsiessaan kuntien velvoitteita esittää peruskoulujen ja lukion järjestyssääntöjen tekemistä vapaaehtoiseksi. En ymmärrä myöskään esitystä helpottaa lapsen määräaikaista erottamista koulutusta. Kuntien säästö olisi vain 200.000 euroa vuodessa. Tämä on aivan uskomatonta näpertelyä vakavassa asiassa, arvioi entinen opetusministeri Gustafsson.

Gustafsson kertoo olevansa samaa mieltä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan kanssa siitä, että velvoitteet eivät ole tarpeetonta byrokratiaa, vaan tukevat esimerkiksi tärkeää koulukiusaamiseen puuttumista.

– Nyt maan hallitus antaa täysin väärän viestin kouluille ja vanhemmille. Työrauhaa ja oppimisen rauhaa tulee parantaa eikä vaarantaa. Esitettyjen säästöjen suuruusluokaksi on v. 2018 arvioitu kaikkien kuntien osalta 350.000 euroa vuodessa, eli kannattaisikohan hallituksen hakea oikeita ja todellisia säästöjä omasta toiminnastaan?

-Pidän koko tätä hallituksen opetus-ja kulttuuriministeriön tehtävien karsimistoimintaa kirjaimellisesti lapsellisena