Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen kirjoittaa hyvin EU:sta ja kansainvälisen yhteistyön merkityksestä: "Elämme maailmassa, jossa yhä useampi haaste ei tunne kansallisvaltioiden rajoja. Talous, pakolaisuus ja ilmastonmuutos ovat kysymyksiä, joihin on pystyttävä vastaamaan yksittäisiä kansallisvaltioita laajemmalla rintamalla. Tälle yhteistyölle EU tarjoaa luontevan alustan Euroopassa."Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Miten perustuslain kansalaisille takaamat riittävät palvelut aiotaan tämän jälkeen toteuttaa? Tuleeko hallitus taas tavallisten ihmisten kukkarolle asiakasmaksuja korottamalla vai aiotaanko palveluita leikata ”palvelulupauksen” varjolla?" Sotessa on paljon avoimia kysymyksiä.Sosialidemokraatit SDP

Ex-opetusministeri Gustafsson: Käsittämätöntä leikkiä lasten asialla

Jukka Gustafsson

Ex-opetusministeri Jukka Gustafsson pitää nykyhallituksen koulutuspolitiikkaa käsittämättömänä leikkinä lasten asialla.

– Gustafsson kertoo, että viime vaalikaudella valmisteltiin hallitusohjelman ulkopuolelta ns. koulujen työrauhalaki. Tämä laki on antanut rehtoreille ja opettajille lisäkeinoja työrauhan säilymiseen kouluissa. Myös koulujen yhteisöllisyyttä vahvistettiin lisäämällä oppilaiden osallisuutta ja osallistumista muun muassa koulujen järjestyssääntöjen ja opetussuunnitelmien laadintaan.

– On käsittämätöntä, että hallitus nyt karsiessaan kuntien velvoitteita esittää peruskoulujen ja lukion järjestyssääntöjen tekemistä vapaaehtoiseksi. En ymmärrä myöskään esitystä helpottaa lapsen määräaikaista erottamista koulutusta. Kuntien säästö olisi vain 200.000 euroa vuodessa. Tämä on aivan uskomatonta näpertelyä vakavassa asiassa, arvioi entinen opetusministeri Gustafsson.

Gustafsson kertoo olevansa samaa mieltä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan kanssa siitä, että velvoitteet eivät ole tarpeetonta byrokratiaa, vaan tukevat esimerkiksi tärkeää koulukiusaamiseen puuttumista.

– Nyt maan hallitus antaa täysin väärän viestin kouluille ja vanhemmille. Työrauhaa ja oppimisen rauhaa tulee parantaa eikä vaarantaa. Esitettyjen säästöjen suuruusluokaksi on v. 2018 arvioitu kaikkien kuntien osalta 350.000 euroa vuodessa, eli kannattaisikohan hallituksen hakea oikeita ja todellisia säästöjä omasta toiminnastaan?

-Pidän koko tätä hallituksen opetus-ja kulttuuriministeriön tehtävien karsimistoimintaa kirjaimellisesti lapsellisena