Pia Viitanenshared tweet on Twitter

Sipilä: hallituksen eu-linja "selkeä". Mikä niistä: Soinin,Sipilän vai Orpon? Ja mikä Soinin sisäisistä linjoista: ei, juu vai vaarinhousut?

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Asia ei ole ollut ulkoasiainvaliokunnan eikä puolustusvaliokunnan käsittelyssä, vaan valiokuntien jäsenet joutuivat jälleen kerran lukemaan asiasta lehdistä." Mitä mieltä olette tällaisesta menettelytavasta?Sosialidemokraatit SDP

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Hallituksella on kuulemma yksi linja, mutta sitä ei kykene pääministeri yksin kertomaan, vaan aina perässä on Soini ja Orpo....

Sosialidemokraatit SDPshared status on Facebook

Tänään on juhlapäivä, sillä SDP:n pitkäaikainen kansanedustaja ja entinen ulkoministeri Erkki Tuomioja täyttää tänään 70 vuotta. Lisäksi SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kristiina Salonen on saanut pienen tyttövauvan. Sydämelliset onnittelut heille kaikille! 😊🎂☀️

Timo Harakkashared tweet on Twitter

Soini sanoi vastaavansa suoraan mutta EI vastannut: ajaako persut Suomen eroa EU:sta. Kyllä vai ei? Ei uskalla nyt, vasta vaaleissa. Raukka

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Pääministeri: "Suomi ei järjestä kansanäänestystä EU-erosta. Meidän paikkamme on selvä. Ei valiteta, vaan vaikutetaan." Ojennusta Soinille.

Energiatodistus autotalleihin? – Viitanen: ”Nyt järki käteen!”

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja, entinen asuntoministeri Pia Viitanen on tyytymätön hallituksen uuteen linjaukseen energiatodistuslainsäädännössä. Hallituksen esityksen myötä energiatodistukset vaadittaisiin myös yli 50 neliömetrin autotallien ja varastojen kohdalla.

– Tässä ei ole mitään järkeä. Hallitus, joka on ilmoittanut tavoitteekseen purkaa turhia normeja ja byrokratiaa, sekä karsia kustannuksia, toimii täysin päin vastoin ja tekee päätöksiä, jotka lisäävät kaikkia näitä. Nyt järki käteen, arvon hallitus!

Viitanen ihmettelee erityisesti sitä, miksi hallitus ei halua vaikuttaa meneillään olevaan direktiivin uudistustyöhön, jotta tällainen lainsäädäntö voidaan välttää.

– Viime kaudella valittiin päinvastainen suunta. Silloin kansalaisaloitteen käsittelyn yhteydessä esitin, että Euroopan unionissa energiatodistukset vanhojen omakotitalojen osalta tulisivat vapaaehtoisiksi. Tämä oli myös koko eduskunnan vaatimus. Nyt, kun direktiivin uudistaminen on käynnissä, hallituksen on vaikutettava tähän uudistustyöhön niin, että siitä poistuisi velvoitteet myös autotallien osalta.

– Uskon, että aika moni tavallinen kansalainen ihmettelee kuullessaan, että tämän jälkeen autotallitkin tulevat energiatodistuksen piiriin. Moni kokee tämän turhaksi kiusanteoksi. SDP haluaa jatkaa tässä asiassa tolkun linjalla ja edellyttää, että myös hallitus ottaa järjen käteen ja toimii samalla tavalla.