Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Krista Kiuru laskee hallituksen tekemien ammatillisen koulutuksen leikkausten nousevan yllättäen Orpon budjettiehdotuksessa jopa 225 miljoonaan aiemmin puhutun 190 miljoonan sijaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tulevaisuuden Suomi tarvitsee jokaisen uuden ammattilaisen! Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat jättämässä Suomen vaille suurta ja tarpeellista ammattilaisten joukkoa. Amikset, teitä tarvitaan! #amisliikkessäSosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä!Sosialidemokraatit SDP

Demarinuoretshared image on Instagram

Ammattilaiset pitävät Suomen pystyssä. Hallitus suunnittelee ammatilliseen koulutukseen 190 miljoonan euron leikkauksia, vaikka lähiopetuksesta ja koulutuksen laadusta on jo karsittu kovalla kädellä. Amiksissa kasvaa tämän maan tulevat ammattilaiset. Leikkaukset heikentävät suomalaista ammattitaitoa. Hallitus, peru koulutusleikkaukset ja pidä #amisliikkeessä! #koulutusleikkaukset #politiikka #dematinuoret #hallitus #koulutus #tulevaisuus #nuoret #eimitäänjärkeä #perukaaleikkauksetdemarinuoret

Sirpa Paateroshared image on Instagram

Imatran ajot 30 v jälkeen. Huimaa vauhtia ja upeata meininkiä varsin mukavissa maisemissa. Ensimmäinen kokemus katsoa maantie rata-ajoa.sirpa.paatero

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Loistavaa Lindström kannattaa Lex Taipaletta. Hänen kannattaa aloittaa lobbaus PS ryhmästä. PS ministeri tyrmäsi asian kirj.kysymyksessä.

Eloranta: Myyjän vastuuta kiinteistökaupoissa kohtuullistettava

Eeva-Johanna Eloranta

Kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan (sd) mukaan tällä hetkellä monet, varsinkaan ikääntyneet ihmiset eivät uskalla luopua omakotitaloistaan ja muuttaa pienempiin asuntoihin, koska pelko piilevien virheiden korvaamisesta on niin suuri.

Kiinteistön myyjän ylimitoitettu korvausvastuu piilevistä virheistä on esteenä asuntokaupalle ja johtaa toisinaan kohtuuttomiin korvausvastuisiin, joissa jopa myyjän toimeentulo vaarantuu.

Eloranta kysyy myyjän korvausvastuun kohtuullistamisesta kiinteistön piilevien virheiden osalta hallitukselle jättämässään kirjallisessa kysymyksessä. Kiinteistön kaupassa myyjän vastuu kestää viiden vuoden ajan. Maakaarilain mukaan ostajan on ilmoitettava tuon kyseisen ajan puitteissa sopimusrikkomuksesta tai ilmenneestä salaiseksi jääneestä laatuvirheestä. Olennainen virhe oikeuttaa kaupan purkamiseen, lievempi virhe hinnanalennukseen.

– Myyjä vastaa myös piilevistä virheistä eli sellaisista, joista hän itse ei ole ollut tietoinen. Ostajan on reklamoitava myyjälle eli ilmoitettava laatuvirheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen. Kohtuullista aikaa ei ole laissa tarkemmin määritelty, mutta yleensä se tarkoittaa joitakin kuukausia. Jos myyjä salaa virheen tahallisesti tai hänen olisi pitänyt ymmärtää virheestä kertoa, ostaja voi vaatia seuraamuksia, vaikka viiden vuoden määräaika olisi jo kulunut umpeen, Eloranta kertoo.

Monissa tapauksissa on käynyt niin, että kuntotarkastuksesta huolimatta virheitä kiinteistön kunnossa löytyy jälkikäteen. Ostaja on havainnut virheitä ostamansa kiinteistön kunnossa ja/tai teettänyt siihen uuden kuntotarkastuksen ja vaatii sitten hinnan alennusta tai jopa kaupan purkua myyjältä.

Toisinaan tulee esille myös tapauksia, joissa ostaja teettää kuntotarkastuksen tarkoituksella vain vähän ennen tuon viiden vuoden määräaikaa ja tuossa tarkastuksessa tulleita puutteita sitten vaaditaan myyjän korvattaviksi.

Näin siitä huolimatta, että laatuvirheet ovat saattaneet aiheutua esimerkiksi ostajan laiminlyömien kiinteistön normaalien huoltotoimenpiteiden johdosta. Kiinteistön huollon laiminlyönneistä johtuvien virheiden lisäksi myyjä vastaa myös niistä virheistä, jotka ovat syntyneet rakentamisen aikana, vaikkapa vastaavan mestarin laiminlyöntien seurauksena.

– Pohtia pitäisi myös kuntotarkastuksia tekevien yritysten vastuuta. Kun kiinteistön myyjä teettää kuntotarkastuksen kiinteistössään ja maksaa siitä kohtalaisen summan, hän luottaa siihen, että myytävä kiinteistö on kunnossa tai kaikki sen virheet on tuotu esiin eikä ongelmia näin ollen ole jälkikäteen odotettavissa.

– Kun virheitä myydyssä kiinteistössä sitten kuitenkin löytyy, ei kuntotarkastuksen tehneellä yrityksellä kuitenkaan ole mitään vastuuta niistä. Kohtuullista olisi, että tarkastuksen tehneellä yrityksellä olisi vastuu tarkastustyöstään, Eloranta painottaa.