Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

"Suomalainen osaaminen ei ole kadonnut mihinkään. Vastuu mahdollisesti työpaikkansa menettävien ihmisten uusista mahdollisuuksista on Microsoftilla ja julkisella vallalla. uomalaisille ict-osaajille tarvitaan nyt uusia työpaikkoja ja hallituksella on osa ratkaisun avaimista käsissään. Viimeistään Microsoftin uusimman yt-pommin pitäisi herättää Sipilän hallitus. Pääministerin ja muun hallituksen on ymmärrettävä, että Suomella ei ole varaa osaamistason laskuun. Koulutusleikkaukset ja tutkimukseen ja tuotekehitykseen tehdyt leikkaukset eivät paranna vaan päinvastoin heikentävät Suomen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla." - Antti Rinne

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Edes ennen vaaleja perussuomalaisten esillä pitämä suomalaisen rekkaliikenteen edunvalvonta ei saanut puolueen edustajia nyt hereille, kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta äänesti lähetettyjä työntekijöitä koskevasta kansallisesta lainsäädännöstä. – Maantiekuljetuksissa kasvaa nyt halpatyövoiman riski, koska uusi laki heikentää reilujen työehtojen valvontaa. Aiemmin Suomessa on vallinnut yhteisymmärrys siitä, että lähetettyjen työntekijöiden työehtoja valvotaan kaikilla Euroopan unionin sallimilla keinoilla, toteaa valiokunnan puheenjohtaja Tarja FilatovSosialidemokraatit SDP

Eloranta: Myyjän vastuuta kiinteistökaupoissa kohtuullistettava

Eeva-Johanna Eloranta

Kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan (sd) mukaan tällä hetkellä monet, varsinkaan ikääntyneet ihmiset eivät uskalla luopua omakotitaloistaan ja muuttaa pienempiin asuntoihin, koska pelko piilevien virheiden korvaamisesta on niin suuri.

Kiinteistön myyjän ylimitoitettu korvausvastuu piilevistä virheistä on esteenä asuntokaupalle ja johtaa toisinaan kohtuuttomiin korvausvastuisiin, joissa jopa myyjän toimeentulo vaarantuu.

Eloranta kysyy myyjän korvausvastuun kohtuullistamisesta kiinteistön piilevien virheiden osalta hallitukselle jättämässään kirjallisessa kysymyksessä. Kiinteistön kaupassa myyjän vastuu kestää viiden vuoden ajan. Maakaarilain mukaan ostajan on ilmoitettava tuon kyseisen ajan puitteissa sopimusrikkomuksesta tai ilmenneestä salaiseksi jääneestä laatuvirheestä. Olennainen virhe oikeuttaa kaupan purkamiseen, lievempi virhe hinnanalennukseen.

– Myyjä vastaa myös piilevistä virheistä eli sellaisista, joista hän itse ei ole ollut tietoinen. Ostajan on reklamoitava myyjälle eli ilmoitettava laatuvirheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen. Kohtuullista aikaa ei ole laissa tarkemmin määritelty, mutta yleensä se tarkoittaa joitakin kuukausia. Jos myyjä salaa virheen tahallisesti tai hänen olisi pitänyt ymmärtää virheestä kertoa, ostaja voi vaatia seuraamuksia, vaikka viiden vuoden määräaika olisi jo kulunut umpeen, Eloranta kertoo.

Monissa tapauksissa on käynyt niin, että kuntotarkastuksesta huolimatta virheitä kiinteistön kunnossa löytyy jälkikäteen. Ostaja on havainnut virheitä ostamansa kiinteistön kunnossa ja/tai teettänyt siihen uuden kuntotarkastuksen ja vaatii sitten hinnan alennusta tai jopa kaupan purkua myyjältä.

Toisinaan tulee esille myös tapauksia, joissa ostaja teettää kuntotarkastuksen tarkoituksella vain vähän ennen tuon viiden vuoden määräaikaa ja tuossa tarkastuksessa tulleita puutteita sitten vaaditaan myyjän korvattaviksi.

Näin siitä huolimatta, että laatuvirheet ovat saattaneet aiheutua esimerkiksi ostajan laiminlyömien kiinteistön normaalien huoltotoimenpiteiden johdosta. Kiinteistön huollon laiminlyönneistä johtuvien virheiden lisäksi myyjä vastaa myös niistä virheistä, jotka ovat syntyneet rakentamisen aikana, vaikkapa vastaavan mestarin laiminlyöntien seurauksena.

– Pohtia pitäisi myös kuntotarkastuksia tekevien yritysten vastuuta. Kun kiinteistön myyjä teettää kuntotarkastuksen kiinteistössään ja maksaa siitä kohtalaisen summan, hän luottaa siihen, että myytävä kiinteistö on kunnossa tai kaikki sen virheet on tuotu esiin eikä ongelmia näin ollen ole jälkikäteen odotettavissa.

– Kun virheitä myydyssä kiinteistössä sitten kuitenkin löytyy, ei kuntotarkastuksen tehneellä yrityksellä kuitenkaan ole mitään vastuuta niistä. Kohtuullista olisi, että tarkastuksen tehneellä yrityksellä olisi vastuu tarkastustyöstään, Eloranta painottaa.