Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Lainsäädännön laadukas valmistelu tarvitsee riittävästi resursseja, aikaa ja tilaa sekä vaativa ministeriö johtoon kokopäiväisen ministerin

sirpa paateroshared tweet on Twitter

Pääministeri esittää että kansanedustajille lain laatimiskursseja, lain valmistelu on kuitenkin ministeriöiden ja hallituksen tehtävä

Tarja Filatovshared tweet on Twitter

Lainsäädännön taso ei ole uusi ongelma. Uutta minulle oli laki, jossa vaikuttavuusarvio on linkin takana ja linkin lähde maksumuurin takana.

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä teki Sipilän hallitukselle kolme konkreettista ehdotusta tänään eduskunnassa käydyssä keskustelussa lainvalmistelun laadusta: 1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Eduskunnassa keskustellaan parhaillaan pääministerin ilmoituksesta koskien lainsäädännön valmistelua. SDP:n 3. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ville Skinnari käytti sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheen ja teki kolme konkreettista ehdotusta hallitukselle: "1.Antakaa lainvalmistelulle sen edellyttämät resurssit. Aloittakaa nimittämällä hallitukseen kokopäiväinen oikeusministeri. 2.Antakaa lainvalmistelulle tilaa ja säästäkää poliittinen ohjaus niihin kohtiin, joihin se kuuluu. Ministeriöissä on hyvin asiantuntevia ja päteviä ihmisiä tekemässä lainvalmistelua. Heitä ei tarvitse mikromanageroida. 3.Antakaa lainvalmisteluprosessille se aika, mikä hyvän lainsäädännön valmisteluun kuuluu. Laatu ei ole sellainen asia, mistä voidaan tinkiä poliittisen kiireen takia."Sosialidemokraatit SDP

SDPshared image on Instagram

Helsingin yliopiston valtsikan 2. vuoden opiskelijoita kävi tänään tutustumassa puoluetoimiston toimitaan. Kiva kun kävitte ja tervetuloa uudestaan! 😘👍🌹Huom! Mukana myös Manu ja Tokoi 😀sosialidemokraatit

Eloranta: Myyjän vastuuta kiinteistökaupoissa kohtuullistettava

Eeva-Johanna Eloranta

Kansanedustaja Eeva-Johanna Elorannan (sd) mukaan tällä hetkellä monet, varsinkaan ikääntyneet ihmiset eivät uskalla luopua omakotitaloistaan ja muuttaa pienempiin asuntoihin, koska pelko piilevien virheiden korvaamisesta on niin suuri.

Kiinteistön myyjän ylimitoitettu korvausvastuu piilevistä virheistä on esteenä asuntokaupalle ja johtaa toisinaan kohtuuttomiin korvausvastuisiin, joissa jopa myyjän toimeentulo vaarantuu.

Eloranta kysyy myyjän korvausvastuun kohtuullistamisesta kiinteistön piilevien virheiden osalta hallitukselle jättämässään kirjallisessa kysymyksessä. Kiinteistön kaupassa myyjän vastuu kestää viiden vuoden ajan. Maakaarilain mukaan ostajan on ilmoitettava tuon kyseisen ajan puitteissa sopimusrikkomuksesta tai ilmenneestä salaiseksi jääneestä laatuvirheestä. Olennainen virhe oikeuttaa kaupan purkamiseen, lievempi virhe hinnanalennukseen.

– Myyjä vastaa myös piilevistä virheistä eli sellaisista, joista hän itse ei ole ollut tietoinen. Ostajan on reklamoitava myyjälle eli ilmoitettava laatuvirheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen. Kohtuullista aikaa ei ole laissa tarkemmin määritelty, mutta yleensä se tarkoittaa joitakin kuukausia. Jos myyjä salaa virheen tahallisesti tai hänen olisi pitänyt ymmärtää virheestä kertoa, ostaja voi vaatia seuraamuksia, vaikka viiden vuoden määräaika olisi jo kulunut umpeen, Eloranta kertoo.

Monissa tapauksissa on käynyt niin, että kuntotarkastuksesta huolimatta virheitä kiinteistön kunnossa löytyy jälkikäteen. Ostaja on havainnut virheitä ostamansa kiinteistön kunnossa ja/tai teettänyt siihen uuden kuntotarkastuksen ja vaatii sitten hinnan alennusta tai jopa kaupan purkua myyjältä.

Toisinaan tulee esille myös tapauksia, joissa ostaja teettää kuntotarkastuksen tarkoituksella vain vähän ennen tuon viiden vuoden määräaikaa ja tuossa tarkastuksessa tulleita puutteita sitten vaaditaan myyjän korvattaviksi.

Näin siitä huolimatta, että laatuvirheet ovat saattaneet aiheutua esimerkiksi ostajan laiminlyömien kiinteistön normaalien huoltotoimenpiteiden johdosta. Kiinteistön huollon laiminlyönneistä johtuvien virheiden lisäksi myyjä vastaa myös niistä virheistä, jotka ovat syntyneet rakentamisen aikana, vaikkapa vastaavan mestarin laiminlyöntien seurauksena.

– Pohtia pitäisi myös kuntotarkastuksia tekevien yritysten vastuuta. Kun kiinteistön myyjä teettää kuntotarkastuksen kiinteistössään ja maksaa siitä kohtalaisen summan, hän luottaa siihen, että myytävä kiinteistö on kunnossa tai kaikki sen virheet on tuotu esiin eikä ongelmia näin ollen ole jälkikäteen odotettavissa.

– Kun virheitä myydyssä kiinteistössä sitten kuitenkin löytyy, ei kuntotarkastuksen tehneellä yrityksellä kuitenkaan ole mitään vastuuta niistä. Kohtuullista olisi, että tarkastuksen tehneellä yrityksellä olisi vastuu tarkastustyöstään, Eloranta painottaa.